printlogo


کد خبر: 240209تاریخ: 1400/8/22 00:00
کارشناس امنیتی و سیاسی عراقی جزئیات حمله به اقامتگاه نخست‌وزیر را تشریح کرد
پهپاد فرانسوی، پایگاه آمریکایی

افشاگری‌های کارشناس برجسته امور امنیتی و سیاسی درباره رخدادهای هفته گذشته در منطقه سبز بغداد، احتمالا به یک رسوایی سیاسی در رأس دولت عراق بدل خواهد شد. این در حالی است که اعتراض بخش اعظم احزاب سیاسی پارلمان به نتایج انتخابات اخیر همراه با تظاهرات مردمی ادامه دارد. «کاظم الحاج» شامگاه پنجشنبه گذشته در گفت‌و‌گو با شبکه عراقی دجله، با ذکر جزئیاتی فنی درباره حمله یکشنبه هفته پیش به منزل نخست‌وزیر عراق، فرضیات اولیه رسانه‌های مورد حمایت جریان حاکم بر دولت بغداد را نقض کرد. کارشناس عراقی به ویژگی‌های پهپادهای مهاجمی که گفته می‌شود بدون رصد شدن توسط سامانه آمریکایی سی رام، بر فراز منطقه خضرای بغداد شامل سفارتخانه آمریکا و نهادهای ریاست‌جمهوری و نخست‌وزیری پرواز کرده‌اند اشاره کرد و گفت این نوع پرنده‌‌های بدون ‌سرنشین که قدرت حمل راکت دارند، ساخت فرانسه هستند. همچنین تارنمای عراقی نانونیوز در گزارشی نوشت: «پهپادهای مهاجم از یک پایگاه آمریکایی نزدیک به خانه الکاظمی به پرواز درآمده‌ بودند». 
پیش‌تر وزارت کشور عراق در آنچه سناریوی ترور نافرجام «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر این کشور خوانده می‌شود، به نوع ۳ پهپاد مشارکت‌کننده در حمله اشاره‌ای نکرده بود. «ضحی الخالدی» تحلیلگر و پژوهشگر مسائل سیاسی عراق علاوه بر محکومیت این حادثه در شرایط دشواری که عراق در آن به سر می‌‌برد، رابطه‌ای مستقیم بین آن و اعتراضات مردمی به نتایج انتخابات را برقرار می‌داند. او هدف از حمله به خانه نخست‌وزیر را برهم زدن معادلات برای سرپوش گذاشتن بر جنایت کشتار تظاهرات‌کنندگان معترض به نتایج انتخابات پارلمانی اخیر دانست که با گلوله جنگی در دروازه‌های منطقه الخضرا هدف قرار گرفتند. الخالدی همچنین یکی دیگر از اهداف این حمله را زمینه‌چینی برای اتهام‌زنی به فرماندهان مقاومت و گروه‌های مخالف دومین دوره نخست‌وزیری کاظمی می‌داند؛ گروه‌هایی که مخالف سرپوش گذاشتن بر عملکرد نامناسب کمیساریای انتخابات و تقلب آشکار در آن هستند. تحلیلگر عراقی همچنین با سوال‌برانگیز خواندن عملکرد سامانه ضدهوایی سفارت آمریکا در منطقه الخضرای بغداد که در نزدیکی محل اقامت الکاظمی است، خاطرنشان کرد: این زمان مشخص بسیار مهم است و تردیدهای زیادی درباره فعال نبودن سامانه پدافند موشکی سفارت آمریکاست. این موضوع را طرف‌های ذی‌ربط در عراق در تحقیقات فراگیری پیگیری کنند که همه نهادهای امنیتی و اطلاعاتی در آن مشارکت داشته باشند. در نهایت خانم خالدی به تناقض‌ها در اظهارات الکاظمی و هسته اطلاع‌رسانی امنیتی اشاره می‌کند به طوری که هسته اطلاع‌رسانی امنیتی از حمله موشکی سخن گفته، در حالی که طرف دیگر از حمله پهپادی سخن گفته است. او توضیح داد: «مساله دیگری که شک‌برانگیز است‌، این است که در این مقر که گفته می‌شود هدف حمله قرار گرفته، هیچ‌کس ساکن نیست و تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد اثاثیه مشخصی وجود ندارد و اینکه هیچ‌کس متضرر نشده و هیچ فرد یا خانواده‌ای متضرر نشده و هیچ‌یک از اعضای خانواده آقای الکاظمی هم در این مکان زندگی نمی‌کنند».
این در حالی است که تحلیلگرانی مثل«عمار البغدادی» فرضیه وجود طرف سوم در این توطئه را مطرح می‌کنند. او مظنون به تلاش برخی طرف‌های عربی برای شعله‌ور کردن آتش فتنه در عراق و حذف نخست‌وزیر برای فلج کردن امور اجرایی این کشور است. 
 
* وجود حدود 500 هزار رأی باطله!
همزمان با اعلام یکی از اعضای ائتلاف فتح مبنی بر اینکه این حزب بدون بازشماری دستی آرا در تشکیل دولت آینده شرکت نخواهد کرد، خبرگزاری الفرات به نقل از منابع کمیساریای عالی انتخابات عراق، از وجود 489 هزار آرای باطله در انتخابات اخیر خبر داد که در مقایسه با تعداد رای‌دهندگان رقم بالایی است.
 همچنین مصطفی الکاظمی در دیداری که کاملا نمایشی به نظر می‌رسید با «فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش السومریه‌نیوز، زیدان که منصوب خود الکاظمی و دارای روابط ویژه با آمریکایی‌هاست، پیش از این دیدار گفته بود تاکنون دلیل قانونی‌ مبنی بر تقلب در انتخابات به دست نیامده است. این در حالی است که سرور اصلی انتخابات در کشور امارات قرار داشته است. او همچنین اعلام کرد هیات قضایی در انتظار پایان فعالیت‌های کمیته تحقیقات در قضیه کشتار تظاهرات‌کنندگان منطقه سبز بغداد است. با ادامه تظاهرات مردمی در بغداد و شهرهای دیگر علیه تقلب در انتخابات 10 اکتبر، جمعی از معترضان خواهان اصلاح ساختار امنیتی فعلی عراق شدند. به گزارش صابرین‌نیوز، آنها با تجمع در میدان النسور بغداد تعویض نیروهای امنیتی با یک سیستم جایگزین را خواستار شدند.

Page Generated in 0/0099 sec