printlogo


کد خبر: 240228تاریخ: 1400/8/22 00:00
عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا: محدودیت‌های هوشمند کرونایی از ابتدای آذرماه اجرایی می‌شود
26 شهرستان در وضعیت قرمز کرونا

طبق آخرین آمار ارائه‌شده از سوی وزارت بهداشت، طی 24 ساعت ۷۳۲۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شدند. هنوز آمارهای ابتلای روزانه بالاست و کارشناسان بر این باورند بخش عمده‌ای از این ارقام به علت واکسن‌گریزی بخشی از جمعیت کشور به صورت روزانه به ثبت می‌رسد. به نظر می‌رسد افزایش محدودیت‌های هوشمند کرونایی می‌تواند راهکار مناسبی برای جلوگیری از چرخش بیماری در کشور به دلیل بی‌مبالاتی برخی از افراد باشد. 
در همین زمینه عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با بیان اینکه در حال حاضر پایه تحلیل داده‌ها در سامانه محدودیت‌های هوشمند بر اساس واکسیناسیون است، گفت: بر این اساس محدودیت‌هایی برای افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند، اعمال می‌شود. مصطفی قانعی ‌درباره آخرین خبرها از اجرای طرح محدودیت‌های هوشمند کرونایی که اعلام شده از ابتدای آذرماه در حوزه سفرها و تردد اجرا می‌شود، گفت: اعلام شد سامانه امید اجرایی می‌شود و قبلا هم این موضوع در ستاد ملی کرونا تصویب شده است، البته این سامانه روزبه‌روز تقویت هم می‌شود. این سامانه در ۳ استان قزوین، کردستان و آذربایجان غربی پایلوت شد و بر اساس این طرح به جای اینکه در زمینه محدودیت‌های کرونایی، کل مردم شامل محدودیت شوند، تنها گروه‌های هدف شامل می‌شوند. وی افزود: فرآیند کار در طرح محدودیت‌های هوشمند، بر اساس تحلیل و پایش اطلاعات جمعی از تمام دستگاه‌های اجرایی کشور است. یعنی همه اطلاعات از همه دستگاه‌های اجرایی موجود است و این دستگاه‌ها بر اساس رصد هوشمند در همان جایی که باید برای اعمال محدودیت ورود کنند، کار را پیش می‌برند. در حال حاضر پایه تحلیل داده‌ها در این سامانه بر اساس واکسیناسیون است به طوری که برای افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند، ‌محدودیت‌هایی اعمال می‌شود. 
عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا افزود: در عین حال در زمینه تشخیص افراد کرونا مثبت هنوز بخش خصوصی را برای انجام تست در استان‌ها فراخوان نکرده‌اند که باید منتظر باشیم مسؤولان استان‌ها و روسای دانشگاه‌ها تثبیت شوند و این کار هم انجام شود. قانعی با بیان اینکه در این مرحله از اجرای طرح که بر اساس واکسیناسیون انجام می‌شود، ‌فعلا افرادی که واکسن تزریق کرده‌اند، آزادتر هستند، افزود: حال اینکه افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند، محدودیت‌هایی دارند. به عنوان مثال افراد اگر می‌خواهند با هواپیما سفر کنند، باید حتما واکسن تزریق کرده باشند.  
 
* کاهش تعداد شهرستان‌های قرمز کرونایی به 26 شهرستان
جدیدترین نقشه کرونایی کشور توسط اپلیکیشن ماسک وزارت بهداشت اعلام شد. بر اساس این نقشه، تعداد شهرهای قرمز کرونایی به 26 شهرستان کاهش یافت و اصفهان، شیراز، همدان و بجنورد در وضعیت زرد قرار گرفتند و بوشهر و زاهدان هم به وضعیت آبی رسیدند. شهرستان‌هایی که در وضعیت قرمز هستند عبارتند از: جلفا، مرند (آذربایجان شرقی)، اشنویه، پلدشت، پیرانشهر، چایپاره، سردشت، شوط (آذربایجان غربی)، بیرجند، طبس، قائنات (خراسان جنوبی)، بردسکن، خلیل‌آباد، کاشمر (خراسان رضوی)، گرمه (خراسان شمالی)، دامغان (سمنان)، زابل (سیستان‌و‌‌بلوچستان)، استهبان، جهرم، سرچهان، ممسنی (فارس)، بانه (کردستان)، زرند، شهربابک (کرمان)، خاتم و مهریز (یزد).
 
* تزریق دوز دوم واکسن کرونا به بیش از 5/41 ‌میلیون نفر
بنا بر اعلام وزارت بهداشت، مجموع واکسن‌های کرونای تزریق‌شده در کشور به ۹۷ میلیون و ۵۶۰ هزار و ۲۴۶ دوز رسید. بر این اساس، تاکنون ۵۵ میلیون و ۵۱۱ هزار و ۱۲۸ نفر دوز اول، ۴۱ میلیون و ۶۵۰ هزار و ۲۳۷ نفر دوز دوم و ۳۹۸ هزار و ۸۸۱ نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. بر اساس این گزارش، مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۹۷ میلیون و ۵۶۰ هزار و ۲۴۶ دوز رسیده است.
***
    کرونا ۱۰۹ قربانی دیگر گرفت   
بنا بر آخرین اعلام وزارت بهداشت، متاسفانه در طول 24 ساعت ۱۰۹ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۲۷ هزار و ۹۱۸ نفر رسید. از ظهر پنجشنبه تا ظهر جمعه ۲۱ آبان بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۷ هزار و ۳۲۲ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که یکهزار و ۱۵۸ نفر از آنها بستری شدند. بر این اساس، مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۶ میلیون و ۲۷ هزار و ۲۶۹ نفر رسید. از سویی خوشبختانه تاکنون ۵ میلیون و ۶۷۰ هزار و ۶۵۶ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. بر اساس گزارش وزارت بهداشت، ۳۵۴۶ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. همچنین تاکنون ۳۶ میلیون و ۸۲۹ هزار و ۱۳۳ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور انجام شده است. در حال حاضر 22 شهرستان کشور در وضعیت قرمز، 87 شهرستان در وضعیت نارنجی، 222 شهرستان در وضعیت زرد و 113 شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

Page Generated in 0/0353 sec