printlogo


کد خبر: 240254تاریخ: 1400/8/23 00:00
پخش مستند همدستی غول سیمان فرانسه با داعش

مستندی که اخیرا از شبکه‌های دولتی ترکیه پخش شده، شواهد و ادله مربوط به همدستی ده‌ها میلیون دلاری شرکت لافارژ، غول سیمان فرانسه با تروریست‌های داعش و «پ‌‌ک‌‌ک» در سوریه را ارائه کرده است. 
این فیلم با عنوان «کارخانه» از شبکه‌های ترکیه‌ای «تی‌آر‌تی وردلد» و «تی‌آر‌تی خبر» پخش شده و قرار است بخش دوم آن امشب پخش شود. 
این مستند روابط مشکوک میان سازمان اطلاعات خارجی فرانسه (دژ اس ای) و شرکت لافارژ از یک سو با گروهک‌های تروریستی در سوریه بویژه «پ‌‌ک‌ک» و داعش را از زبان شاهدان عینی فاش می‌کند. دولت فرانسه با پرداخت میلیون‌ها دلار، اجازه ادامه فعالیت کارخانه سیمان شرکت لافارژ در 50 کیلومتری شهر «کوبانی» در شمال سوریه را از کردهای سوری و خلافت خودخوانده داعش گرفته، در حالی که سازمان اطلاعات ترکیه(میت) نیز در جریان موضوع بوده است. 

 

وزیر وقت خارجه فرانسه «لوران فابیوس» در آن زمان به نایب‌رئیس شرکت لافارژ گفته باقی ماندن این شرکت در سوریه ضروری است. بر اساس یک سند مربوط به این شرکت در سال ۲۰۱۱ اثبات می‌شود میلیون‌ها دلار به «پ‌ک‌ک» تحت عنوان کمک داوطلبانه، مالیات یا آزادی کارگران پرداخت شده است. در ادامه این گزارش آمده، مکاتبات ایمیلی مربوط به مدیران شرکت نشان می‌دهد لافارژ مابین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ هر ماه، ده‌ها هزار یورو به داعش پرداخته تا اجازه ادامه فعالیت این شرکت در سوریه داده شود. لافارژ میلیون‌ها دلار نفت خام از گروهک داعش در سوریه خریداری کرده است. سیمان تولید این کارخانه فرانسوی سال‌ها صرف ساخت سنگرهای بتنی و تونل‌های زیرزمینی داعش و سپس القاعده می‌شده است.

Page Generated in 0/0061 sec