printlogo


کد خبر: 240255تاریخ: 1400/8/23 00:00
سفیر پیشین آمریکا در دمشق: این پیروزی اسد است
نخستین حضور نماینده سوریه در نشست کشورهای عربی

تنها چند روز پس از سفر وزیر خارجه امارات به دمشق برای دیدار با بشار اسد که از آن تحت عنوان پیروزی سوریه متعاقب یک دهه جنگ تحمیلی- تکفیری به این کشور یاد شد، حال روند بازگشت سوریه به جهان عرب شتاب گرفته است. 
به گزارش روزنامه الاهرام، نماینده جمهوری عربی سوریه دیروز در نشست سازمان‌‌های اطلاعاتی کشورهای عربی در قاهره شرکت کرد که نخستین حضور یک نماینده رسمی دمشق در یک اجلاس رسمی متشکل از دولت‌های عربی بعد از یک دهه محسوب می‌شد. این اجلاس که از سه‌شنبه هفته گذشته با سخنرانی میزبان دوره‌ای آن یعنی «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر از طریق ویدئوکنفرانس آغاز شده، روز شنبه شاهد حضور «حسام لوقا» مدیر سازمان اطلاعات کل سوریه بود؛ فردی که طبق تحریم‌های آمریکایی موسوم به «قانون سزار» تحت پیگرد واشنگتن قرار دارد. 
«حسین مرتضی» خبرنگار سرشناس لبنانی با انتشار تصویری از لوقا و «خالد الحمیدان» همتای سعودی او در توئیتر، خبر داد در حاشیه‌ این نشست ۲ طرف با یکدیگر دیدار کرده‌اند. الحمیدان چندی پیش در صدر هیأتی بلندپایه وارد دمشق شده و در جلساتی محرمانه با مقامات ارشد این کشور گفت‌و‌گو کرده بود. 
ریاست نشست بسیار مهم سازمان‌‌های اطلاعاتی کشورهای عربی را «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب بر عهده داشت و کشورهای مشارکت‌کننده مسائل مختلفی از جمله تحولات کشور افغانستان را مورد بحث و بررسی قرار دادند. 
از هفته گذشته که «عبدالله بن‌زاید آل‌نهیان» وزیر خارجه امارات پس از گذشت 10 سال در صدر هیأتی بلندپایه وارد دمشق شد و با اسد گفت‌و‌گو کرد، تحلیل‌هایی مطرح شده مبنی بر اینکه ابوظبی ابتکار عمل بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب (عرب لیگ) را در دست گرفته و قرار است در اجلاس سال آتی در الجزایر، روند الحاق مجدد این کشور در دستور کار قرار گیرد. 
گفته می‌شود یک هواپیمای بحرینی حامل مقامات این شیخ‌نشین نیز فردای سفر بن‌زاید در فرودگاه بین‌المللی دمشق فرود آمده است. 
ماه قبل نیز «عبدالله دوم» شاه اردن پس از مدت‌ها در تماس تلفنی با بشار اسد با او درباره مسائل فی‌مابین گفت‌و‌گو کرد. 
البته طبیعی بود «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا واکنشی منفی به سفر فرستاده ابوظبی به دمشق داشته باشد و نارضایتی واشنگتن را از این گام ابراز کند. او در این باره گفت: «آمریکا روابط خود با رژیم اسد را عادی‌سازی یا ارتقا نخواهد بخشید و از انجام این اقدام توسط دیگر کشورها نیز حمایت نمی‌کند». 
در مقابل «رابرت فورد» سفیر پیشین آمریکا در سوریه در گفت‌وگو با شبکه «فرانس ۲۴» از پایان جنگ شام با پیروزی اسد صحبت کرد و گفت: «معارضان سوریه به تکه‌های متعددی تبدیل شده‌اند و سیاست آمریکا در یکپارچه‌سازی این گروه‌های معارض شکست خورده است. دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه همچنان هست و بر ۷۰ درصد خاک سوریه از جمله شهر‌های بزرگ تسلط دارد. معارضان مسلح قادر نیستند اسد را کنار بزنند. به رغم آنکه اقتصاد سوریه ویران شده است اما در پایان این اسد بود که در جنگ داخلی پیروز شد». فورد همچنین از ضرورت ادامه همزیستی کشورهای عربی با دولت سوریه برخلاف میل آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها صحبت کرد.

Page Generated in 0/0055 sec