printlogo


کد خبر: 240258تاریخ: 1400/8/23 00:00
گفت‌وگوی «وطن‌امروز» با مهدی پاشازاده درباره بازی ایران و لبنان
خودمان نبودیم

زهره فلاح‌زاده: تیم ملی فوتبال ایران در آخرین دیدار دور رفت مرحله مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر، میهمان لبنان بود. برخلاف انتظار این تیم لبنان بود که با اشتباه دروازه‌بان ایران به گل رسید و تا دقیقه ۹۰ هم از میهمانش پیش بود تا اینکه سردار آزمون، مهاجم ایران توانست گل مساوی را به ثمر برساند و احمد نوراللهی، هافبک تیم ملی در ثانیه‌های پایانی با یک شوت هم دروازه‌ لبنان را باز کرد و هم تیم ایران را به برتری رساند. این دیدار با اخراج اسکوچیچ، سرمربی تیم‌ ملی همراه شد و او حالا در دیدار با سوریه (روز سه‌شنبه برگزار می‌شود) نمی‌تواند روی نیمکت حضور داشته باشد. «وطن‌امروز» درباره این دیدار، حواشی آن و آینده تیم‌ ملی با مهدی پاشازاده، ملی‌پوش سابق ایران گفت‌وگو کرد. 
***
* تیم ملی در لحظات پایانی توانست مقابل لبنان کامبک بزند و از باخت، برد بسازد؛ بازی‌ای که چنگی به دل نزد و هوادارپسند نبود. نظر شما درباره این دیدار چیست؟
دقیقا همین‌طور است! بازی‌ چنگی به دل نزد، حتی ۲ دیدار قبلی هم همین‌طور بود. مشکل روحی‌- روانی داریم. علل زیادی هم دارد که آخرین آن، همان اتفاقاتی بود که بین طارمی و اسکوچیچ افتاد. کاملا مشهود بود که هم بازیکنان و هم کادر فنی تحت تأثیر این مسأله قرار گرفته بودند و نتوانستند در این دیدار عملکرد خوبی داشته باشند. سردار آزمون تمرکز نداشت و دیدیم چه اتفاقاتی برای بیرانوند افتاد یا حتی کادر فنی که عصبی بود و سرمربی از کنار زمین اخراج شد. 
 
* اینکه حال تیم خوب نیست، مشکل از فدراسیون است، بازیکن یا سرمربی؟
مشکل از طرف کسی نیست. مشکل عقبه آقای اسکوچیچ است. خود من وقتی دیدم تیم او در ۴ دیدار ابتدایی پیروز شد، گفتم فعلا باید روی نیمکت بنشیند. این عقبه فوتبالی اسکوچیچ دردسرساز شده است. مگر می‌شود شما این همه برد بیاورید و باز هم مشکل داشته باشید. 
 
* علی دایی پیش از بازی با لبنان مصاحبه تندی علیه اسکوچیچ و رزومه او انجام داد و از مهدی طارمی دفاع کرد. نظر شما درباره انتقادات اسطوره فوتبال ما چیست؟
هر کسی نظر خودش را می‌دهد. اما از نظر من غیرحرفه‌ای برخورد شده است. یعنی آقای اسکوچیچ صحبتی کلی کرده که من ندیدم چیز بدی بگوید. از طرفی مهدی هم نظر خودش را گفته است. بازیکن بی‌انضباطی نکرده است که اگر این کار را انجام داده بود، می‌گفتیم سرمربی باید روی اصولش بایستد و بازیکن را خط بزند. در فوتبال حرفه‌ای دنیا خیلی از سرمربیان با بازیکنا‌ن‌شان مشکل دارند ولی مگر می‌شود به این دلیل کسی را اخراج کرد؟ خود من هم پیش آمده که رابطه‌ام با بازیکنی خوب نبوده و اختلاف نظر داشتیم ولی بازیکن خوب تیمم بوده و مشکلی با حضورش نداشتم. الان هم اختلاف نظر بین سرمربی تیم‌ ملی و بازیکن است، نباید مساله را بزرگ می‌کردیم. این مسأله هم به بی‌تجربگی آقای اسکوچیچ برمی‌گردد. ایشان نباید عکس‌العمل نشان می‌داد و باید طارمی را به تیم‌ ملی دعوت می‌کرد تا او بازی‌اش را انجام دهد. 
 
* لبنانی‌ها با یک اشتباه فردی دروازه‌بان ما به گل رسیدند. این در حالی است که ما ۲ دروازه‌بان خوب دیگر هم روی نیمکت داریم. برای بازی روز سه‌شنبه با سوریه، بهتر نیست از سنگربان دیگری استفاده کنیم؟
این بد نیست که ما از دروازه‌بان دیگری هم استفاده کنیم تا تجربه‌ او بیشتر شود. البته نه به خاطر اینکه بیرانوند در بازی با لبنان اشتباه کرد. اتفاقی بود که برای هر گلری ممکن بود بیفتد. اعتماد به نفس بالا و دست‌کم گرفتن حریف باعث چنین اشتباهی می‌شود. من نظرم درباره استفاده از دروازه‌بانان دیگر در بازی‌های باقیمانده بویژه بازی‌های آسان‌تر مثبت است. 
 
* سامان قدوس در این دیدار جانشین مهدی طارمی شد اما عملکرد خوبی نداشت. شما با این نظر موافقید؟
قدوس هر زمانی که در ترکیب اصلی قرار گرفته، چیزی از او ندیده‌ایم و محو بازی شده است. اما این بازیکن هر بازی‌ای که نیمه دوم به زمین آمده، تأثیرگذار بوده است. 
 
* به نظر می‌آید اسکوچیچ به مهدی قائدی چندان اعتقاد ندارد. در این بازی‌ که تیم ما به مشکل خورده بود، می‌شد از او استفاده کرد اما سرمربی تیم به مهاجم ریزنقش ایران فرصت هنرنمایی نداد. 
تنها چیزی که رویش پافشاری می‌کنم و سوال دارم این است که چرا از قائدی استفاده نمی‌شود؟ من بعد از ۲۰ سال و خرده‌ای هر موقع سوال می‌کنند چرا آقای مایلی‌کهن به شما فرصت نداد، می‌گویم به نظر سرمربی احترام می‌گذارم. اما مگر می‌شود بازیکنی که آماده است، لیگ خوبی را هم پشت سر می‌گذارد و به درد این بازی می‌خورد، نیمکت‌نشین باشد؟ مصدوم است؟ چه دلیلی دارند؟ می‌گفتیم طارمی و آزمون زوج خوبی شده‌اند و این ۲ حق‌شان است که در ترکیب اصلی قرار بگیرند اما حالا که طارمی را نداشتیم، چرا از قائدی استفاده نشد؟ در این دیدار آسان‌ هم به این بازیکن فرصت نمی‌دهید، پس چه زمانی قرار است این اتفاق بیفتد؟
 
*  پس از این بازی، ملی‌پوشان ما پست مشترکی را در صفحه اینستاگرام‌شان منتشر کردند و به کمبود امکانات، پوشیدن تنها یک دست لباس طی یک سال اخیر و پرداخت نشدن پاداش‌های‌شان اعتراض کردند. فدراسیون فوتبال ما در این حد ناتوان است؟
یک‌سری اتفاقاتی که در تیم می‌افتد، دقیقا به خاطر همین مشکلات است. مگر می‌شود تیم‌ ملی یک مملکت تدارکات خوبی نداشته باشد؟ حالا به دلایل سیاسی نمی‌توانیم بازی دوستانه برگزار کنیم اما تهیه یک دست لباس برای هر بازی کار سختی است؟
 
* بازی با سوریه را چطور می‌بینید؟ مثل بازی با لبنان به مشکل خواهیم خورد؟
این بازی مثل بازی با لبنان است. بستگی به عملکرد خودمان دارد. لبنان تیمی نبود که بخواهد ما را اذیت کند اما ما خوب نبودیم. سوریه در حدی نیست که مقابل تیم ما بایستد. باید کارهای روحی- روانی روی تیم ما انجام و مشکل مهدی طارمی هم حل شود. 
 
* در صورت صعود به جام‌جهانی باید به اسکوچیچ اعتماد کنیم یا به فکر مربی با کارنامه‌تری برای حضور در قطر باشیم؟
اتفاقاتی در فوتبال می‌افتد که هیچ‌کس باورش نمی‌شود. ۲ سال اخیر فوتبال ما را نگاه کنید. ویلموتس را با سر و صدا آوردند و آن افتضاحات به بار آمد و در ادامه و در اوج ناامیدی اسکوچیچ سرمربی تیم ما شد، گفتند نتیجه نمی‌گیریم اما او نتیجه گرفت. متأسفانه ما اصلا برنامه‌ریزی نداریم. باید برای ۴ سال آینده برنامه‌ داشته باشیم که نداریم. اگر قرار است مربی جدیدی انتخاب شود، باید دقیق و درست کارشناسی شود و به امکانات و موقعیت اجتماعی و فوتبال کشور ما بخورد. باید شخصیت اخلاقی و فرهنگ او به ما نزدیک باشد. اینکه آقای اسکوچیچ قبل از جام‌جهانی برود، مربی جدید بیاید و بعد جام‌جهانی هم برود، به درد فوتبال ما نمی‌خورد؛ حالا می‌خواهد مربی جدید از نوع وطنی باشد یا خارجی.

Page Generated in 0/0057 sec