printlogo


کد خبر: 240271تاریخ: 1400/8/23 00:00
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت خبر داد؛ نگرانی از شیوع و ابتلا به آنفلوآنزا در کشور
آمار مبتلایان به کرونا به زیر 5000 نفر رسید

آمار فوتی‌های ناشی از بیماری «کووید-19» همچنان زیر 150 نفر در یک شبانه‌روز در نوسان است. وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد طی ۲۴ ساعت ۱۲۴ بیمار «کووید-19» در کشور جان خود را به دلیل ابتلا این بیماری از دست دادند. بر این اساس، از ظهر روز جمعه تا ظهر شنبه ۲۲ آبان بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۴ هزار و ۳۰۶ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی شدند که ۷۸۴ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه در طول این مدت ۱۲۴ بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۲۸ هزار و ۴۲ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون ۵ میلیون و ۶۸۳ هزار و ۴۵۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. از سویی ۳ هزار و ۵۳۳ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. همچنین تاکنون ۳۶ میلیون و ۹۳۲ هزار و ۲۸۰ آزمایش تشخیص «کووید-19» در کشور انجام شده است. از سویی در حال حاضر ۲۶ شهرستان کشور در وضعیت قرمز، ۸۷ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۲۲ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۱۳ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. 
 
* ۴۲ میلیون و ۱۸۳ هزار نفر ۲ دوز واکسن کرونا زده‌اند
گزارش‌های وزارت بهداشت نشان می‌دهد تاکنون ۴۲ میلیون و ۱۸۳ هزار نفر از هموطنان موفق به دریافت ۲ دوز واکسن کرونا شده‌اند. مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تاکنون ۵۵ میلیون و ۵۷۶ هزار و ۵۳۳ نفر در کشور دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. بر اساس همین گزارش، ۴۲ میلیون و ۱۸۳ هزار و ۴۶۸ نفر دوز دوم و ۴۲۱ هزار و ۳۹۹ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. بر این اساس، مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۹۸ میلیون و ۱۸۱ هزار و ۴۰۰ دوز رسیده است.
 
* نگران آنفلوآنزا هستیم
احتمال شیوع آنفلوآنزا و ابتلا به آن در کشور در پاییز و زمستان امسال بیشتر است. به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، یک نگرانی وجود دارد که در سالی که موارد آنفلوآنزا خیلی کم دیده می‌شود، شانس همه‌گیری به همان نسبت در سال بعد افزایش می‌یابد. 
محمد گویا در نشستی خبری اظهار داشت: حداکثر ۱۵ درصد بیماران کرونایی بستری در ICU به آنتی‌بیوتیک نیاز دارند اما بیش از ۷۵ درصد آنها آنتی‌‌بیوتیک مصرف می‌کنند. وی مقاوم شدن میکروب‌ها در برابر داروها را نگران‌کننده دانست و گفت: باید یک عزم جهانی وجود داشته باشد تا از بروز هر چه بیشتر مقاومت میکروبی جلوگیری کرد. گویا ادامه داد: اکثر موارد مقاومت میکروبی متأسفانه در بیمارستان‌ها بخصوص بخش‌های آی‌سی‌یو رخ می‌دهد و چنانچه با برنامه‌ریزی مناسب جلوی این اتفاقات را بگیریم، شاید بتوانیم امیدوارانه‌تر به آینده نگاه کنیم. وی افزود: داروهایی که تجویز می‌شود اگر با حساب و کتاب باشد، می‌توان امیدوار بود پدیده مقاومت میکروبی دیرتر رخ دهد. گویا گفت: به عنوان مثال همین «کووید-۱۹»، بیمار مبتلا که در ‌آی‌سی‌یو بستری می‌شود حداکثر ۱۵ درصد به آنتی‌بیوتیک نیاز دارند اما بیش از ۷۵ درصد آنها آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند که نشان می‌دهد چقدر بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها تجویز می‌شود. وی افزود: تجویز و مصرف بی‌رویه دارو و مصرف کمتر از حد داروهای ضدمیکروبی، کار را بسیار سخت کرده است. رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: با میکروارگانیزم‌های مقاوم به دارو و سخت درمان مواجه هستیم که هر روز بر تعداد آنها اضافه می‌شود. گویا در ادامه به موضوع تاریخ مصرف واکسن‌های وارداتی «کووید-۱۹» اشاره کرد و افزود: نظارت بر واکسن‌هایی که تجویز می‌شود کاملا دقیق است و هیچ واکسنی تا وقتی از فیلترهای سختگیرانه سازمان غذا و دارو عبور نکرده باشد، اجازه مصرف آنها را نداریم. وی گفت: امکان ندارد واکسنی که تاریخ مصرف آن توسط سازمان غذا و دارو تعیین شده باشد و یک روز از تاریخ آن گذشته باشد، مصرف شود. رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در ارتباط با شیوع آنفلوآنزای فصلی در کشور نیز تاکید کرد: تعداد موارد آنفلوآنزای فصلی در حال حاضر زیاد نیست و در چندین استان دیده شده است. گویا از تولید کیت‌هایی با همکاری انستیتو پاستور برای تشخیص همزمان آنفلوآنزا و کرونا خبر داد و گفت: داریم بیماری آنفلوآنزا را رصد می‌کنیم و اگر تبدیل به همه‌گیری شود، حتما اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. وی افزود: البته یک نگرانی وجود دارد که در سالی که موارد آنفلوآنزا خیلی کم دیده می‌شود، شانس ابتلا و همه‌گیری به همان نسبت در سال بعد افزایش می‌یابد، بنابراین با توجه به اینکه سال گذشته شیوع آنفلوآنزای فصلی را نداشتیم، می‌توان نگران شیوع این بیماری در پاییز و زمستان امسال بود. 
 
***
برای حمایت از تولید داخل حتماً پیش‌خرید واکسن کرونا انجام شود   
رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت حمایت از تولیدکنندگان داخلی واکسن کرونا گفت: برای حمایت از زحمات این تولیدکنندگان حتما باید پیش‌خرید واکسن داخلی مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شود. سیدابراهیم رئیسی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، اقدام شرکت‌های داخلی در تولید واکسن کرونا را بسیار ارزشمند دانست و اظهار داشت: حمایت از فعالیت و تولید واکسن داخلی توسط این شرکت‌ها جزو اولویت‌های دولت است و در این راستا پیش‌‌‌خرید این تولیدات می‌تواند آنها را نسبت به ادامه و گسترش فعالیت‌های‌شان امیدوارتر کند. وی پرهیز از هرگونه اقدامی که موجب سستی در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی می‌شود را ضروری دانست و گفت: نباید نتیجه هوشمندسازی برخی محدودیت‌ها باعث عادی‌انگاری و سستی در مراعات مقررات بهداشتی شود. رئیسی با تاکید بر کنترل رفت و آمد از طریق مرزهای زمینی، دریایی و هوایی اظهار داشت: با توجه به اینکه برخی کشورهای همسایه با موج جدید بیماری مواجه شده‌اند، لازم است از تردد افراد بدون داشتن تست منفی از مرزهای کشور جلوگیری شود. رئیس‌جمهور همچنین با تاکید بر لزوم بازنگری در مصوبات قبلی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در این بازنگری باید مشخص شود چه میزان از مصوبات اجرایی و عملیاتی شده و چه تعداد از آنها موضوعیت خود را بعضا با توجه به تغییر شرایط از دست داده است و انجام این کار می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های بعدی ستاد مؤثر باشد. 

Page Generated in 0/0060 sec