printlogo


کد خبر: 240276تاریخ: 1400/8/23 00:00
اخبار

شروع جلسات کمیته مزد از این هفته
عضو شورای عالی کار از آغاز جلسات تخصصی کمیته تعیین مزد از این هفته خبر داد و گفت: علت عقب‌افتادگی دستمزد کارگران از نرخ تورم، اشتباه بودن روش محاسبه است. محمدرضا تاجیک اظهار کرد: شنبه هفته پیش جلسه شورای عالی کار برگزار شد که ۲ مصوبه داشت؛ مصوبه نخست مربوط به برگزاری ماهانه جلسات شورای عالی کار بود و مصوبه دوم، اشاره به آغاز جلسات تخصصی کمیته دستمزد داشت. نماینده کارگران در شورای عالی کار افزود: روال قبل این بود که ۸ جلسه کارشناسی برگزار می‌شد و در نهایت تا بهمن‌ماه جلسات به اتمام می‌رسید که با توجه به جا‌به‌جایی دولت این روال به تأخیر افتاد. وی با بیان اینکه همیشه نسبت به تورم یک سال عقب هستیم، ادامه داد: نرخ تورم امسال را مدنظر قرار می‌دهیم و بر آن اساس دستمزد سال بعد را محاسبه می‌کنیم که این موضوع یکی از دلایل عقب‌افتادگی دستمزد است. 
***
آغاز توزیع اینترنتی مرغ منجمد و تخم‌مرغ با قیمت مصوب
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: از امروز طرح توزیع تخم‌مرغ و مرغ منجمد با قیمت مصوب از طریق سامانه اینترنتی بازرگام به صورت پایلوت در تهران آغاز می‌شود. اسماعیل قادری‌فر افزود: در این طرح، مرغ منجمد با قیمت مصوب کیلویی ۲۰ هزار تومان و تخم‌مرغ با نرخ مصوب شانه‌ای ۴۳ هزار تومان با خرید اینترنتی در منازل مناطق ۲۲گانه تهران تحویل می‌شود. وی تصریح کرد: در گام نخست ۳۰۰ تن مرغ منجمد و همچنین ۳۰۰ تن تخم‌مرغ برای عرضه در تهران در نظر گرفته شده است اما در گام بعدی تا اواخر آبان‌ عرضه این محصولات در کلانشهرهای دیگر نیز آغاز می‌شود و در نهایت در هفته نخست ماه آتی این عرضه در همه نقاط کشور که شبکه توزیع با معضل مواجه است، انجام خواهد شد. قادری‌‌فر ادامه داد: در حال حاضر عرضه شامل مرغ منجمد و تخم‌مرغ است اما با عرضه سراسری کالاهای اساسی دیگر، کالاهایی مانند برنج و روغن نیز از طریق همین سامانه توزیع خواهند شد. وی گفت: در نظر داریم با تمهیداتی که در نظر گرفته می‌شود، عرضه مرغ گرم با نرخ مصوب را نیز در دستور کار قرار داده و از همان هفته نخست آذر این مهم را به انجام برسانیم. 
***
حذف ارز ۴٢٠٠ تومانی منجر به خوداتکایی در تولید شکر شد
فعال بخش خصوصی با بیان اینکه حذف ارز ۴٢٠٠ تومانی منجر به خوداتکایی در تولید شکر شد، از وزارت جهاد کشاورزی خواست هر چه سریع‌تر نرخ چغندرقند را اصلاح کند. سیدجعفر حسینی در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به اینکه اصلاح قیمت چغندرقند در دستور کار شورای قیمت‌گذاری محصولات استراتژیک قرار گرفته اما هنوز تغییر قیمت در این خصوص انجام نشده است، گفت: برای سال زراعی ۱۴۰1-۱۴۰0 قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم چغندرقند بهاره ۱۴۷۳ تومان و ۲ ریال تعیین شده، در حالی که قیمت پیشنهادی ما ۱۸۰۰ تومان بوده است. 
وی با اشاره به اینکه تناسب قیمت در نرخ‌گذاری محصولات استراتژیک برای سال زراعی جاری رعایت نشده است، گفت: قیمت خرید تضمینی دانه‌های روغنی که محصول رقیب چغندرقند هستند افزایش بیشتری داشته و همین موجب گرایش کشاورزان به کشت این محصولات و کاهش تولید چغندر قند خواهد شد. همچنین بی‌توجهی به تورم انتظاری در قیمت‌گذاری محصول چغندرقند بهاره با توجه به اینکه برداشت آن در پاییز آینده انجام می‌شود می‌تواند عامل مؤثری در عدم استقبال کشاورزان از کشت چغندرقند باشد. 
این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه امسال از محل تولید چغندرقند و نیشکر در مجموع حدود یک میلیون و ٨۵٠ هزار تن شکر در کشور تولید می‌شود، اضافه کرد: با توجه به افزایش قیمت جهانی شکر هم‌اکنون تولید این محصول در کشور مزیت دارد و خوشبختانه با تولیدی که انجام شده حدودا تا تابستان سال آینده نیازی به واردات کشور نداریم. 
مشاور نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به اینکه حذف ارز ۴٢٠٠ از واردات شکر، تولید این محصول را در داخل کشور دارای مزیت بیشتری کرد، ادامه داد: تخصیص ارز ۴٢٠٠ منجر به واردات شکر ارزان‌قیمت و به صرفه نبودن تولید می‌شد، در حالی که این کالا به دست مصرف‌کننده هم ارزان نمی‌رسید و با احتکار و کمبود شدید آن در بازار مواجه بودیم و به عبارتی تنها چند نفر از مزیت تخصیص ارز ۴٢٠٠ برای واردات این کالا بهره‌مند شدند. وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون قیمت شکر تولید داخل در کارخانه حدود ١٢ هزار و ۵٠٠ تومان است، ادامه داد: این رقم حدود ۴ هزار تومان ارزان‌تر از شکر وارداتی است. حسینی از شورای قیمت‌گذاری خواست هر چه سریع‌تر اصلاح قیمت چغندرقند را تعیین تکلیف کند تا تولید این محصول در سال‌ جاری دچار مشکل نشود. 

Page Generated in 0/0098 sec