printlogo


کد خبر: 240280تاریخ: 1400/8/23 00:00
اخبار

وزیر خارجه سعودی:
در مذاکرات با ایران شاهد پیشرفت بودیم
«فیصل بن‌فرحان بن‌عبدالله آل‌سعود» وزیر خارجه عربستان سعودی در مصاحبه با یک رسانه غربی، از پیشرفت در مذاکرات ریاض با تهران و آمادگی کشورش برای دور جدید مذاکرات خبر داد. بن‌فرحان در گفت‌وگو با فرانس24 با اشاره به گفت‌وگوهای ایران و عربستان گفت: ماهیت گفت‌و‌گوها (بین عربستان سعودی و ایران) مقدماتی و آزمایشی بوده است، این گفت‎‌و‌گوها عادی بوده اما ریشه‌ای نبوده است. ما به گفت‌و‌گوها با ایران برای پرداختن به نگرانی‌هایی که ما و کشورهای منطقه درباره ایران داریم، متعهد هستیم. این به ما اجازه خواهد داد که به سمت داشتن روابط عادی با همسایگان‌مان و ایران برویم. ما فکر می‌کنیم همسویی منافع، ممکن است اما (تحقق) این موضوع به پرداختن به نگرانی‌هایی که همه داریم، نیاز دارد. تاکنون ما به هیچ نتیجه‌گیری اساسی نرسیده‌ایم اما به اندازه کافی به پیشرفتی رسیده‎‌ایم که به ما اجازه می‌دهد به سمت جلو پیش برویم. 
***
تدوین طرح جامع پدافند زیستی نیروهای مسلح
رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: مراحل تصویب و ابلاغ طرح جامع پدافند زیستی نیروهای مسلح در حال نهایی شدن است که ساختار جدید و منسجمی به رویکرد پدافند زیستی در نیروهای مسلح می‌دهد. سردار غلامرضا جلالی با بیان اینکه با توجه به نقش نیروهای مسلح در مقابله با تهدیدات زیستی، با چالش اساسی در زمینه استانداردها، آیین‌نامه‌ها و الزامات رو‌به‌رو هستیم، توضیح داد: استانداردهای حوزه پدافند غیرعامل در حوزه نظامی باید متناسب با سطح تهدید و سطح ایمنی مورد نیاز باشد و این یک اشتباه راهبردی است که ما الزامات این بخش را با استانداردهای دیگران گره بزنیم. وی تصریح کرد: ما در حوزه تدوین استانداردها و الزامات هیچ کمبود دانشی و فنی نداریم و چه‌بسا استانداردهای پدافند زیستی نیروهای مسلح بسیار پیشرفته‌تر از استانداردهای بین‌المللی باشد، در حالی که ما درگیر استانداردهای خارجی‌ای هستیم که اساسا نمی‌توانند پاسخ کار ما را بدهند. پرداختن به استاندارد بومی نیاز ضروری و جدی است که باید به آن پرداخت. در لایه امنیتی نیز باید سطحی از استاندارد را تعریف کنیم که در برابر تهدیدات پایدار باشد. سردار جلالی همچنین از تصویب نظام جدید پدافند زیستی کشور از سوی شورای عالی پدافند غیرعامل خبر داد که به امضای رئیس ستاد کل نیروهای مسلح رسید. 
***
فرمانده هوانیروز ارتش:
موضوع نفتکش و رزمایش ذوالفقار تودهنی به آمریکا بود
فرمانده هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در روز‌های اخیر ۲ موضوع نفتکش در خلیج‌فارس و رزمایش عظیم ارتش، یک تودهنی به آمریکا و دیگر دشمنان بود، گفت: امروز ساخت تجهیزات نظامی و انواع موشک‌ها توسط جوانان این مرز و بوم، دکترین نظامی دنیا را تحت تاثیر قرار داده است. امیر سرتیپ خلبان «یوسف قربانی» اظهار داشت: شهدای هوانیروز با قدرت ایمان در مقابل دشمن ایستادگی کرده و با علم و آگاهی این راه را انتخاب کردند که انتخاب این راه بهترین معامله با خدا بود. وی گفت: امروز قدرت نظامی و بازدارندگی جمهوری اسلامی برای دنیا ثابت شده و این اقتدار به سبب اطاعت محض از ولایت است و حرکت در این مسیر چراغ راه بسیار روشنی است. فرمانده هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: در روز‌های اخیر ۲ موضوع نفتکش در خلیج‌فارس و رزمایش عظیم ارتش، یک تودهنی به آمریکا و دیگر دشمنان بود و امروز ساخت تجهیزات نظامی و انواع موشک‌ها توسط جوانان این مرز و بوم، دکترین نظامی دنیا را تحت تاثیر قرار داده است. 
***
کشف بیش از ۲۵ تن انواع مواد مخدر در زاهدان توسط وزارت اطلاعات
وزارت اطلاعات اعلام کرد: با اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی سربازان گمنام امام زمان(عج) در اداره کل اطلاعات سیستان‌وبلوچستان، طی عملیات‌های جداگانه در ۶ ماهه اول امسال، تعدادی از باندهای قاچاق مواد مخدر و محل اختفای آنها شناسایی شد و مورد ضربه قرار گرفت. در این عملیات‌ها بیش از ۲۵ تن انواع مواد مخدر سنتی و صنعتی، ۳ قبضه سلاح جنگی، مقادیری مهمات و ۳۶ دستگاه خودرو کشف و ضبط شد و ۳۶ نفر از اشرار دستگیر و ۲ نفر هم به هلاکت رسیدند.
***
طرح قانون‌گذاران آمریکایی برای محدودیت مبادلات تسلیحاتی با ایران
۲ عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا طرحی برای محدود کردن معاملات تسلیحاتی با ایران ارائه کردند. به گزارش ایسنا، «دان بیکن» و «جو ویلسون» ۲ عضو مجلس نمایندگان آمریکا طرحی موسوم به «قانون جلوگیری از مبادلات تسلیحاتی ایران» ارائه کرده‌اند که هدف آن تحریم هر گونه خرید و فروش تسلیحات با ایران است. 
این قانون‌گذاران آمریکایی که هر ۲ عضو کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان هستند، در طرح خود از دولت خواسته‌اند علیه هر شخص یا نهادی که در مبادلات خرید و فروش تسلیحات متعارف با ایران مشارکت دارد، تحریم وضع کند. دان بیکن در بیانیه‌ای ضمن اعلام این خبر مدعی شد انتقال تسلیحات متعارف به ایران امنیت ملی آمریکا و متحدانش در منطقه، از جمله اسرائیل، امارات عربی متحده، اردن، مصر، عربستان سعودی و سایرین را تهدید می‌کند. وی در بیانیه خود که روی وبسایت مجلس نمایندگان آمریکا قرار گرفته، آورده است: اگر چه ممکن است اعضای کنگره آمریکا بر سر روش‌های مقابله با برنامه هسته‌ای ایران اختلاف نظرهایی با یکدیگر داشته باشند اما همگی در این باره که باید از فروش سلاح توسط چین و روسیه به ایران جلوگیری کرد، اتفاق نظر دارند. 

Page Generated in 0/0118 sec