printlogo


کد خبر: 240310تاریخ: 1400/8/24 00:00
فوت 125 نفر دیگر از هموطنان بر اثر ابتلا به کرونا در یک‌شبانه‌روز
بی‌خیال پروتکل‌های بهداشتی نشوید

به‌رغم سرعت گرفتن واکسیناسیون علیه پاندمی قرن در کشور، همچنان میزان رعایت پروتکل‌های ضدکرونایی پایین و در حد ۴۷ درصد است. از سوی دیگر، افزایش موارد بستری در برخی استان‌ها در هفته ۹۰ پاندمی «کووید-۱۹» نشان می‌دهد همچنان باید مراقب کرونا بود، چرا که تنها طی چند روز می‌تواند اوضاعی مانند وضعیتی که در پیک پنجم شاهد بودیم را رقم بزند. طبق آخرین آمار وزارت بهداشت، مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به بیش از ۶ میلیون و ۳۱ هزار نفر رسیده است که از این تعداد بیش از ۵ میلیون و ۶95 هزار نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. با این حال متاسفانه مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشورمان به ۱۲۸ هزار و 167 نفر رسیده است. 
 
* 125 فوتی و ۶۱۴۳ بیمار جدید
با آنکه آمار روزانه فوتی‌ها و مبتلایان بیماری «کووید-۱۹» طی یک ماه اخیر روند نزولی دارد اما این موضوع نباید موجب بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشی شود، چرا که در این صورت احتمال بروز پیک جدید بیماری دور از ذهن نیست. به گزارش «وطن‌امروز»، وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد، طی ۲۴ ساعت ۶ هزار و ۱۴۳ بیمار جدید «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند و متاسفانه ۱۲۵ نفر نیز جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند. بر این اساس از ظهر روز شنبه تا ظهر یکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۶ هزار و ۱۴۳ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که ۹۰۴ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه در این مدت، ۱۲۵ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۲۸ هزار و ۱۶۷ نفر رسید. از سویی خوشبختانه تاکنون ۵ میلیون و ۶۹۵ هزار و ۹۴۹ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۲ هزار و ۵۱۰ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۳۷ میلیون و ۳۸ هزار و ۹۹۱ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۲۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۲ شهر در وضعیت زرد و ۱۱۳ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. 
 
* تزریق ۹۸ میلیون و ۴۴۰ هزار دوز واکسن
گزارش‌های وزارت بهداشت نشان می‌دهد تاکنون ۹۸ میلیون و ۴۴۰ هزار دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تاکنون ۵۵ میلیون و ۷۳۲ هزار و ۶۶ نفر در کشور دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. بر اساس همین گزارش، ۴۲ میلیون و ۱۹۳ هزار و ۷۳۴ نفر دوز دوم و ۵۱۴ هزار و ۷۹۰ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. بر این اساس، مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۹۸ میلیون و ۴۴۰ هزار و ۵۹۰ دوز رسیده است. مقایسه آماری نشان می‌دهد که در یک شبانه‌روز (ظهر شنبه تا ظهر یکشنبه) ۲۵۹ هزار و ۱۹۰ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. 
 
* دستور مخبر برای ابلاغ شیوه‌نامه رایگان شدن تست کرونا
نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از دستور معاون اول رئیس‌جمهور به وزیر بهداشت برای ضرورت تسریع در ابلاغ شیوه‌نامه اجرایی آزمایش تست پی‌سی‌آر رایگان خبر داد. عباس مقتدایی در گفت‌و‌گو با ایسنا اظهار کرد: طبق مصوبه شورای عالی بیمه سلامت، تست پی‌سی‌آر رایگان شده اما مدیرکل درمان غیرمستقیم به سازمان تامین‌اجتماعی اظهار کرده که این آزمایش در انتظار ابلاغ شیوه‌نامه اجرایی از سوی شورای عالی بیمه است. عدم ابلاغ این شیوه‌نامه، باعث ایجاد سردرگمی فراوان برای هموطنان و مجموعه‌های درمانی و بیمه‌ای شده است. وی افزود: در مکاتبه‌ای با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ۲۱ شهریور سال جاری و همچنین بیان تذکر کتبی در صحن علنی مجلس در ۱۸ مهرماه خواستار تسریع در صدور دستورالعمل مربوطه شدم. وزیر بهداشت در پاسخ اعلام کرد که پس از تذکر، نامه‌ای را به سازمان برنامه و بودجه نوشته و این مساله منتظر ابلاغ از سوی هیات‌وزیران است. به تعبیری همه امور انجام شده و صرفا با پیگیری سازمان برنامه و بودجه، باید در هیات‌وزیران مصوب شود. 
 

Page Generated in 0/0151 sec