printlogo


کد خبر: 240323تاریخ: 1400/8/24 00:00
روز گذشته دلار در بازار آزاد با کاهش 250 تومانی به 28 هزار و 500 تومان رسید
دلار عقب نشست

گروه اقتصادی: پس از اینکه در روز‌های گذشته به دلیل التهاب و جو روانی بازار، نرخ دلار روند افزایشی را در پیش گرفته بود، روز گذشته در واکنش به اخبار مثبت در رابطه با آزاد‌سازی منابع ارزی و بهبود فروش نفت، نرخ دلار دوباره در بازار روند نزولی به خود گرفت و با کاهش 250 تومانی به 28 هزار و 500 تومان رسید. 
به گزارش «وطن امروز»، دیروز همچنین هر دلار در صرافی‌های بانکی با ۲۵۷ تومان کاهش، ۲۷ هزار و ۵۶۹ تومان داد‌وستد شد. همچنین قیمت خرید هر دلار ۲۷ هزار و ۱۷ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۱ هزار و ۷۹ تومان اعلام شد. علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۷ هزار و ۴۵۸ تومان و نرخ فروش آن ۲۷ هزار و ۷۰۷ تومان اعلام شد. این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۳۱ هزار و ۴۱۸ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۱ هزار و ۷۰۴ تومان اعلام شد. همچنین در سامانه نیما در معاملات روز یکشنبه حواله یورو به نرخ ۲۶ هزار و ۸۳۱ تومان و حواله دلار به بهای ۲۳ هزار و ۴۴۸ تومان معامله شد. 
 
* ورود ارز حاصل از صادرات به چرخه تجاری کشور؛ بازار ارز به تعادل می‌رسد
رئیس‌‌کل بانک مرکزی ضمن اشاره به اینکه وضعیت درآمدهای ارزی کشور و ورود ارز حاصل از صادرات به چرخه تجاری کشور نسبت به قبل بهبود یافته است، گفت: رفع تعهد ارزی از واردکنندگان برای ما بسیار اهمیت دارد و جزو سیاست‌های بانک مرکزی است.  علی صالح‌آبادی با بیان اینکه اکنون خوشبختانه در حوزه بازار ارز از یک ثبات نسبی برخورداریم، گفت: از برنامه‌های جدی بانک مرکزی بحث برگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی و عرضه آن در سامانه نیماست که در حال انجام است.  وی ادامه داد: در 7ماه و نیم ابتدایی امسال نسبت به کل سال گذشته عرضه ارز در سامانه نیما بیشتر شده و این موضوع حاکی از آن است که وضعیت درآمدهای ارزی کشور و ورود ارز حاصل از صادرات به چرخه تجاری کشور نسبت به قبل بهبود یافته است. ورود ارز به کشور یک نقطه مثبت بوده و این سیاست را حتما تداوم خواهیم داد.  صالح‌آبادی با تاکید بر اینکه ارز حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی نیز در بازار عرضه می‌شود، اظهار کرد: مشکلات و موانع یک سری از وجوهی که در خارج از کشور محدودیت استفاده داشت، رفع می‌شود و اکنون وضعیت خوبی در این زمینه وجود دارد. باز شدن این موضوع هم توانسته به میزان عرضه ارز ما در بازار کمک کند. 
رئیس ‌کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه بحث رفع تعهد ارزی از واردکنندگان برای ما بسیار اهمیت دارد و جزو سیاست‌های بانک مرکزی است و دنبال خواهد شد، گفت: در بازار متشکل ارزی عرضه و تقاضا به شکل متعادلی وجود دارد که  آن را نیز تقویت می‌کنیم و فکر می‌کنم بازار ارز وضعیت متعادلی در آینده داشته باشد. 
***
تأیید تلویحی آزادسازی بخشی از منابع بلوکه‌شده ایران در خارج
مدیر روابط عمومی بانک مرکزی بتازگی در توئیتی نوشته است: بانک مرکزی امروز حدود یک میلیارد دلار ارز به منظور واردات کالاهای اساسی تخصیص داد. روند تامین ارز تجاری به صورت روان در جریان است. بخشی از این یک میلیارد دلار تخصیص‌یافته به واردات کالاهای اساسی، از محل منابعی است که بتازگی در دسترس بانک مرکزی قرار گرفته است.

Page Generated in 0/0068 sec