printlogo


کد خبر: 240327تاریخ: 1400/8/24 00:00
منابع عبری خبر دادند رژیم صهیونیستی با استناد به پیام‌های منتقل شده به اسرائیل از حصول یک توافق جزئی و محدود‌تر از برجام، هراس و نگرانی بسیاری دارد
کابوس دائمی

گروه سیاسی: تغییر مؤلفه‌های اثرگذار حول اوضاع آشفته و نامعلوم برجام که این روزها در وضعیت رو به جلوی برنامه هسته‌ای ایران خود را نشان می‌دهد شبکه در هم‌ پیچیده‌ای از مخاطرات را متوجه رژیم صهیونیستی کرده است. 
به گزارش «وطن‌امروز»، حرکت فزاینده ایران به سمت بازدارندگی هسته‌ای با گسترش حجم برنامه غنی‌سازی با سانتریفیوژهای پیشرفته، در کنار اوضاع متزلزل دولت بایدن در داخل و خارج از ایالات متحده که منجر به خروج تدریجی نظامیان آمریکایی از غرب آسیا شده، مواجهه و مقابله تل‌آویو با طیفی از تهدیدات پیش رو را به یک معمای لاینحل تبدیل کرده است. 
تهران بتازگی اعلام کرد میزان ذخایر غنی شده 20 درصد ایران از ۲۱۰ کیلو عبور کرده‌ و همچنین ۲۵ کیلو اورانیوم ۶۰ درصد تولید شده که به استثنای کشورهای دارای سلاح هسته‌ای هیچ کشوری قادر به تولید آن نیست. به علاوه ایران اعلام کرده در گفت‌وگوهای آتی در وین فقط به دنبال لغو تحریم‌هاست و این سیگنال را به طرف مقابل ارسال کرده که بازگشت به برجام برای ایران موضوع ماهوی نیست. صهیونیست‌ها که بخوبی شرایط موجود را درک کرده‌اند از یک سو از ماه‌های گذشته متوسل به تاکتیک جنگ روانی و پروپاگاندای رسانه‌ای پیرامون اقدامات و تحرکات نظامی احتمالی علیه ایران برای تغییر دستگاه محاسباتی کشورمان شده‌اند اما از سوی دیگر رمزگشایی از مواضع مقامات سابق و فعلی این رژیم نشان می‌دهد تل‌آویو هیچ گزینه‌ای ندارد تا جایی که آنها به احیای توافق هسته‌ای و بازگشت به برجام راضی شده‌اند، چرا که پیشرفت‌های هسته‌ای ایران بیش از هر چیزی برای اسرائیل یک کابوس دائمی است. بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اواخر تابستان نخستین نفری بود که در گفت‌وگو با فارین پالیسی از آمادگی تل‌آویو برای احیای برجام خبر داد. در جدیدترین گزارش، المیادین به نقل از منابع عبری نوشت: اسرائیل از دستیابی آمریکا و غرب به یک توافق جزئی با ایران که محدودتر از توافق هسته‌ای اصلی در سال 2015 است، هراس و نگرانی بسیاری دارد. روزنامه «اسرائیل هیوم» یکشنبه با انتشار مقاله‌ای از آریل کاهانا، نویسنده اسرائیلی نوشت: سناریوهایی که در روزهای اخیر ارائه شده این است که دولت بایدن به توافقی بسنده کند که تنها شامل ۲ عنصر باشد: لغو تحریم‌ها از جانب جامعه بین‌المللی در ازای توقف غنی‌سازی اورانیوم. در این گزارش آمده است: با استناد به پیام‌هایی که به اسرائیل منتقل شده و در آن گفته شده که در ابتدا باید مسابقه غنی‌سازی شتاب‌زده اورانیوم در ایران را متوقف کرد، غرب نیز به دنبال توافقی محدود با ایران است. 
بنا بر این نوشته، در این توافق خبری از برخورد برای حذف زیرساخت‌های پیشرفته هسته‌ای و آنچه تجاوزات منطقه‌ای ایران خواند، نیست. آمریکا برای دستیابی به توافق با ایران به هر قیمتی دستپاچه است. نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل در اقدامی که نمود مخالفت اسرائیل با توافق آمریکاست، از دیدار با «راب مالی» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران که وارد قدس اشغالی می‌شود، خودداری خواهد کرد. این گزارش می‌افزاید: اسرائیل نمی‌خواهد به هیچ‌وجه، به مذاکرات از سرگرفته شده با ایران مشروعیت دهد و معتقد است ایران به دنبال وقت‌کشی است، چرا که اگر موضوع به آمریکا بستگی داشت، مدت‌ها پیش تقریبا در هر شرایطی هر توافقی امضا شده بود. بدین سبب امیدی به مذاکره با رابرت مالی که اخیرا گفته است «روزنه دیپلماتیک هرگز برای ایران بسته نخواهد شد» ندارد. 
گفتنی است «آحارون زیوی» رئیس سابق دستگاه اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی پیش از این در گفت‌وگو با «جروزالم‌پست» ادعا کرده بود: «توافق هسته‌ای جدید میان ایران و قدرت‌های جهانی احتمالا از برجام بدتر خواهد بود، البته چنین توافقی که ضعیف‌تر از برجام است، از نبود هیچ توافقی بهتر است». تاثیر بن‌بست ایجاد شده برای اسرائیل تا جایی پیش رفته که باعث شد نخست‌وزیر سابق اسرائیل به ضعف این رژیم در برابر ایران اذعان کند. بنیامین نتانیاهو گفت: «امروز ایران بخوبی می‌داند ما ضعیف هستیم. تا یک ماه دیگر ایران به مذاکره هسته‌ای با کشورهای ابرقدرت جهانی باز خواهد گشت و این امر خطری حیاتی برای امنیت اسرائیل است». نفتالی بنت، نخست‌وزیر چرخشی اسرائیل هفته‌های قبل وضعیت رژیم صهیونیستی با ایران را جنگ سرد توصیف کرده و گفته بود: جنگ سردی میان اسرائیل و ایران در جریان است. بنت در گفت‌وگو با نشریه تایمز چاپ لندن با تکرار ادعاهای ضدایرانی خود گفت: ما در جنگ سرد با ایران به سر می‌بریم و هر کاری لازم باشد برای خنثی کردن تهدیدات ایران انجام خواهیم داد. وی ادامه داد: اینکه ایران اکنون در پیشرفته‌ترین نقطه توانایی خود در غنی‌سازی اورانیوم قرار دارد، دیگر راز نیست. ما در حال حاضر در جنگ سرد با آنها هستیم. در ۳۰ سال اخیر ایران در اطراف ما مستقر شده تا ما را به خود مشغول کند و از عمل باز دارد. 
اما اظهارات اواخر هفته گذشته فرمانده پیشین ستاد کل فرماندهی و عملیات ارتش رژیم صهیونیستی را باید پاسخی مناسب به گفته‌های بنت دانست؛ جایی که «دان حالوتس» با بیان اینکه تل‌آویو تنها یک قدرت منطقه‌ای است و توانایی مقابله با ایران را ندارد، گفت: «توافق بد با ایران بهتر از شکست نظامی از آن است».

Page Generated in 0/0083 sec