printlogo


کد خبر: 240328تاریخ: 1400/8/24 00:00
اخبار

رئیس‌جمهور برای دفاع از «فیاضی» به مجلس می‌رود
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: آقای رئیسی در جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش‌و‌پرورش در مجلس حضور می‌یابد. سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور یکشنبه در جمع خبرنگاران گفت: رئیس‌جمهور (سه‌شنبه 25 آبان‌ماه) برای دفاع از برنامه‌های وزیر پیشنهادی در جلسه رأی اعتماد، در مجلس حضور می‌یابد. معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در همین باره اضافه کرد: آقای فیاضی، وزیر پیشنهادی آموزش‌و‌پرورش نیز در جلسات امروز و فردای کمیسیون‌های تخصصی جهت ارائه برنامه‌های خود حاضر می‌شود. رئیس‌جمهور شنبه 15 آبان‌ماه نامه معرفی وزیر پیشنهادی آموزش‌و‌پرورش را به مجلس ارسال کرد که نامه معرفی فیاضی در جلسه علنی یکشنبه از سوی هیات‌رئیسه اعلام وصول شد. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش‌و‌پرورش فردا سه‌شنبه 25 آبان برگزار می‌شود. 
***
تشریح سیاست ایران در گفت‌وگوهای آتی وین توسط امیرعبداللهیان
وزیر امور خارجه ایران در نشست شنبه‌شب خود سیاست کشورمان در از سرگیری گفت‌وگوها به منظور رفع تحریم‌های ظالمانه، غیرقانونی و یکجانبه آمریکا را تشریح کرد. به گزارش تسنیم، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در این نشست میزبان جمعی از تحلیلگران، اساتید دانشگاه، فعالان حوزه رسانه و سفیران کشورمان بود. وزیر امور خارجه در ابتدای این نشست با تبیین سیاست خارجی دولت سیزدهم و با تاکید بر حسن نیت جمهوری اسلامی ایران در ورود به گفت‌وگوهای وین به‌رغم نقض تعهدات برجامی و خروج از آن و همچنین نقض قطعنامه ٢٢٣١ از سوی آمریکا و همچنین بی‌عملی کشورهای اروپایی عضو برجام در انجام تعهدات خود، سیاست کشورمان در از سرگیری گفت‌وگوها به منظور رفع تحریم‌های ظالمانه، غیرقانونی و یکجانبه آمریکا را تشریح کرد. علی باقری مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای کشورمان نیز در ادامه ضمن تبیین مواضع و اقدامات صورت‌گرفته تاکنون، ابعاد مختلف سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران درباره این گفت‌وگو‌ها را تشریح کرد. شرکت‌کنندگان در این نشست نیز در ادامه به ارائه دیدگاه‌های خود در این زمینه پرداخته و پیشنهاداتی را درباره تداوم چنین نشست‌هایی ارائه کردند. 
***
بررسی ظرفیت‌های ترانزیتی در نشست معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه
پنجمین نشست کارگروه ملی دیپلماسی حمل‌و‌نقل و ترانزیت به ریاست «مهدی صفری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با حضور مدیران ارشد دستگاه‌های اجرایی حوزه ترانزیت کشور برگزار شد. به گزارش فارس، در این جلسه ابتدا حاضران تحولات ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی اخیر در حوزه حمل‌و‌نقل و ترانزیت را مورد بررسی قرار دادند. در ادامه، نماینده سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی چابهار گزارشی از آخرین اقدامات مربوط به توسعه ظرفیت‌های ترانزیتی این بندر مهم اقیانوسی را به جلسه ارائه کرد. در پی آن موضوعاتی همچون ضرورت برقراری خطوط مستقیم کشتیرانی بین‌المللی به چابهار، تسریع در تکمیل پروژه ریلی چابهار به زاهدان، تسهیل حضور سرمایه‌گذاران خارجی در چابهار و ادامه همکاری با اپراتور هندی از جمله مواردی بود که مورد تبادل نظر و تاکید «کارگروه ملی» قرار گرفت. همچنین نمایندگان سازمان توسعه تجارت و سازمان بنادر و دریانوردی گزارشی از آخرین اقدامات در راستای گسترش ترانزیت کالا از طریق دریای خزر و نیز تجهیز بنادر شمالی به امکانات پهلوگیری کشتی‌های رو- رو ریلی و همچنین اتصال راه‌آهن بندر کاسپین به شبکه ریلی کشور به کارگروه ملی ارائه کردند و تصمیماتی در این باره اتخاذ شد. نمایندگان سازمان راهداری و وزارت نفت نیز در این نشست گزارشی از هماهنگی‌های به عمل آمده برای رفع مشکلات سوخت‌رسانی به کامیون‌های خارجی در کریدور جاده‌ای پاکستان- ایران- ترکیه ارائه کردند. این کریدور اخیرا در چارچوب سازمان اکو راه‌اندازی شده و پیش‌بینی می‌شود ظرفیت ترانزیت ۱۵ هزار کامیون در سال را داشته باشد. 
***
نارضایتی ایران از پیش‌نویس توافق نهایی نشست گلاسکو
هیات ایران در نشست آب‌ و هوایی سازمان ملل در گلاسگو از پیش‌نویس توافق نهایی ابراز نارضایتی کرد. به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، هیات ایرانی در نشست آب و هوایی سازمان ملل اعلام کرد: ما از پاراگراف 36 درباره حذف یارانه‌های سوخت فسیلی راضی نیستیم و از هیات هندی در رابطه با سوخت‌های فسیلی حمایت می‌کنیم. بوپندر یاداو، وزیر محیط‌زیست هند گفته بود اجماع بر سر این مساله دشوار است و سوخت‌های فسیلی به بخش‌هایی از جهان اجازه می‌دهد تا به ثروت و استانداردهای بالای زندگی دست یابند. وی این سوال را مطرح کرد: چگونه می‌توان انتظار داشت کشورهای در حال توسعه وعده حذف تدریجی یارانه‌های زغال‌سنگ و سوخت‌های فسیلی را بدهند؟ این وزیر هندی اضافه کرد کشورهای در حال توسعه باید با ریشه‌کن کردن فقر دست و پنجه نرم کنند. وی با بیان مثالی از نحوه استفاده هند از یارانه برای تامین گاز طبیعی مایع خانوارهای کم‌درآمد گفت: یارانه‌ها حمایت و امنیت اجتماعی مورد نیاز را فراهم می‌کند. در تمام 25 نشست قبل از گلاسکو، با وجود داده‌های روشن درباره اینکه زغال‌سنگ، نفت و گاز بزرگ‌ترین عوامل در تغییرات اقلیمی دست انسان هستند، هرگز به توافقی حتی درباره سوخت‌های فسیلی به‌ عنوان محرک‌های بحران آب و هوایی اشاره نشده است. منابع خبری به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفتند متن پیش‌نویس خواستار حذف تدریجی یارانه‌های زغال‌سنگ و سوخت‌های فسیلی است و همچنین چند اخطار بین پیش‌نویس‌ها اضافه شده بود تا سوخت‌های فسیلی اصلی کاهش یابد. 

Page Generated in 0/0064 sec