printlogo


کد خبر: 240330تاریخ: 1400/8/24 00:00
توسعه دفاعی بدون محدودیت
مقامات روس اعلام کردند مسکو به همکاری‌های نظامی- فنی با ایران ادامه خواهد داد و محدودیتی برای همکاری در زمینه فناوری نظامی وجود ندارد

گروه سیاسی: موضوع همکاری‌‌های نظامی میان ایران و روسیه، از سال گذشته پس از لغو تحریم‌‌های تسلیحاتی علیه تهران مورد توجه رسانه‌‌های مختلف و کارشناسان سیاسی و نظامی قرار گرفت. در همین باره سفر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به مسکو که اواخر مهر انجام شد، توجه‌‌های بیشتری را به خود جلب کرد. در همین سفر بود که سردار باقری از مذاکرات دوجانبه بر سر خرید هواپیماهای جنگنده، جت آموزشی و بالگردهای رزمی از روسیه خبر داد. اکنون نیز برخی مقامات ارشد روس بر تداوم و افزایش این همکاری‌‌ها تاکید می‌‌کنند. 
به گزارش «وطن‌امروز»، «الکساندر میخیِف» مدیرکل «روزوبرون‌اکسپورت» (صادرکننده تسلیحات روسیه) روز یکشنبه گفت مسکو ضمن رعایت دقیق قوانین بین‌المللی و قوانین هر ۲ کشور به همکاری‌های نظامی- فنی با ایران ادامه خواهد داد. این مقام روس در نمایشگاه هوایی دوبی ۲۰۲۱ در امارات خطاب به خبرنگاران گفت: با توجه به چشم‌انداز همکاری‌های نظامی- فنی با ایران، پاسخ به این نکته ضروری است که تحت هر شرایطی همکاری‌ها با رعایت دقیق موازین قانونی ۲ کشور، تعهدات بین‌المللی طرف‌ها و موازین قوانین بین‌الملل حفظ خواهد شد. به گزارش «اسپوتنیک»، طبق برجام، محدودیت تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ لغو شد. علاوه بر میخیف، یک مقام دیگر ارشد در روسیه اظهار داشت مسکو آماده است توسعه همکاری‌ها در زمینه فناوری نظامی با ایران را بررسی کند و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. «دیمیتری شوگایف» رئیس سازمان فدرال همکاری فناوری نظامی روسیه در اظهارات خود خاطرنشان کرد محدودیتی برای همکاری میان تهران و مسکو در زمینه فناوری نظامی وجود ندارد. وی تصریح کرد: ما محدودیتی برای کار با شرکای ایرانی نداریم. بنابراین آماده‌‌ایم گزینه‌‌های مختلف همکاری را بررسی کنیم که پاسخگوی منافع ۲ کشور است. نوامبر ۲۰۱۵ روسیه قرارداد فروش ۴ واحد سامانه پدافند هوایی «اس‌ ۳۰۰» با ایران را تمدید کرد و سال ۲۰۱۶ این تجهیزات ارسال شد. قرارداد مشابهی سال ۲۰۰۷ امضا شد اما سال ۲۰۱۰ با تصویب قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر ممنوعیت انتقال تسلیحات به ایران، مسدود شد. گفت‌وگو برای همکاری‌‌های نظامی ۲ کشور بار دیگر تابستان 2019 داغ شد. طبق گزارش‌‌ها 2 طرف توافقاتی را برای ارتقای چنین روابطی امضا کردند. سپس آگوست 2020 یک هیات بزرگ نظامی به مسکو رفت تا شرایط را برای مشارکت ایران در مانور نظامی قفقاز آماده و پیرامون مراحل بعدی شکل‌گیری یک اتحاد نظامی گفت‌‌وگو کند. البته در همان زمان مفسران سیاسی و نظامی بر این عقیده بودند این همکاری‌‌ها به قفقاز محدود نشده و به دریای عمان و خلیج‌فارس نیز سرایت خواهد یافت. 
سال گذشته با به پایان رسیدن تحریم تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی ایران، کارشناسان حوزه‌‌های سیاست خارجی و نظامی پیش‌‌بینی کردند همکاری‌‌های نظامی ۲ طرف افزایش یابد. یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در ماه‌‌های اخیر رخ داد، سفر سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به مسکو بود. این سفر که در نوع خود بی‌سابقه بود، در سطح بالایی انجام شد. وی در بخشی از این سفر گفت: با توجه به نگاه‌های مشترک ایران و روسیه در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و ظرفیت‌های زیاد همکاری فی‌مابین، مناسبات 2 کشور از جمله در حوزه نظامی- دفاعی گسترش می‌یابد. رئیس ستادکل نیروهای مسلح همچنین با اشاره به قراردادهای خرید هواپیماهای جنگنده، جت آموزشی و بالگردهای رزمی از روسیه گفت: این قراردادها پس از لغو تحریم تسلیحاتی ایران منعقد شده و در این سفر درباره اجرایی ‌شدن آن‌ها مذاکره خواهیم کرد. سردار باقری در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: در مقطع کنونی، به دلیل شرایط بین‌المللی بویژه نگاه ویژه رئیس‌جمهوری روسیه به تحکیم مناسبات با جمهوری اسلامی ایران، فرصت مغتنمی به ‌وجود آمده تا این روابط بیش از پیش گسترش یابد. وی تاکید کرد: شاید لازم باشد با استفاده از تجربه سند ۲۵ ساله با چین، در روابط با روسیه نیز چنین سندی بین 2 کشور وجود داشته باشد. 
 
* اقدامات آمریکا برای تحدید معاملات تسلیحاتی با ایران
معاملات نظامی میان ایران و روسیه بدون چالش نبوده و طبق پیش‌‌بینی‌‌ها با نگرانی‌‌هایی از سمت واشنگتن نیز روبه‌رو است. ایالات متحده در ماه‌‌های اخیر سعی کرده با استفاده از اهرم‌‌های مختلف، از پیشرفت مبادلات نظامی تهران جلوگیری کند. در آخرین اقدام، «دان بیکن» و «جو ویلسون» 2 عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا طرحی برای محدود کردن معاملات تسلیحاتی با ایران ارائه کردند. آنان طرحی موسوم به «قانون جلوگیری از مبادلات تسلیحاتی ایران» ارائه کرده‌اند که هدف آن تحریم هر گونه خرید و فروش تسلیحات با ایران است. این قانون‌گذاران آمریکایی که هر ۲ عضو کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان هستند، در طرح خود از دولت خواسته‌اند علیه هر شخص یا نهادی که در مبادلات خرید و فروش تسلیحات متعارف با ایران مشارکت دارد، تحریم وضع کند. «دان بیکن» در بیانیه‌ای ضمن اعلام این خبر مدعی شد انتقال تسلیحات متعارف به ایران امنیت ملی آمریکا و متحدانش در منطقه از جمله اسرائیل، امارات عربی متحده، اردن، مصر، عربستان سعودی و سایرین را تهدید می‌کند. وی در بیانیه خود که روی وبسایت مجلس نمایندگان آمریکا قرار گرفته، آورده است: اگرچه ممکن است اعضای کنگره آمریکا بر سر روش‌های مقابله با برنامه هسته‌ای ایران اختلاف نظرهایی با یکدیگر داشته باشند اما همگی در این ‌‌باره که باید از فروش سلاح توسط چین و روسیه به ایران جلوگیری کرد، اتفاق نظر دارند. 
***
    سرلشکر سلامی: فناوری‌های نوین دریایی را در اختیار داریم   
فرمانده کل سپاه از شناورها به عنوان زیرساخت سیال قدرت دریایی کشور نام برد و گفت: فناوری‌های مربوط به کیفیت‌بخشی شناورهای رزمی در اختیار ما است و شناورها هویت حقیقی تاکتیک ما هستند که حامل پیام‌های استراتژیک در دریاست. به گزارش فارس، سرلشکر حسین سلامی در بازدید از مراکز و یگان‌های مستقر در دانشگاه علوم و فنون دریایی امام خامنه‌ای از اساتید و دانشجویان دانشگاه امام خامنه‌ای به عنوان آینده‌سازان قدرت دفاعی ایران در دریاها یاد کرد و با تاکید بر اینکه پاسداران دریادل سپاه پاسداران به هیچ‌کس اجازه تجاوز به کشور را نخواهند داد، گفت: ایستادگی و حمایت ملت عزیز ایران اسلامی از کلام حق، موجب حذف توطئه‌های دشمن شده است. سرلشکر سلامی با اشاره به اینکه پیش از انقلاب تمام سازه‌های قدرت ما را دیگران می‌ساختند، تاکید کرد: این یعنی پایه‌های قدرت ما در اختیار دیگران بود اما به حول و قوه الهی، بعد از انقلاب اسلامی به این قدرت و فناوری دست یافته‌ایم و دشمنان از این بابت در هراسند. وی افزود: ما برای مستقل بودن، به استقلال در علم، فناوری، تولید قدرت، اقتصاد و فرهنگ که نشانه‌های اصلی هویت یک جامعه است، نیاز داریم. فرمانده کل سپاه با تأکید بر اینکه هیچ‌کس جز ملت ایران نباید برای سرنوشت خود تصمیم بگیرد، بیان داشت: این پیام ما است، اگر کسی بخواهد برای سرنوشت ما تصمیم بگیرد با جدیت با آن مقابله خواهیم کرد. سرلشکر سلامی در ادامه اعلام کرد: توان‌افزایی ما توقف‌ناپذیر است و این پیام را باید همه بدانند ما به هیچ‌کس اجازه دخالت در امور کشورمان را نخواهیم داد. وی با اشاره به اینکه ما امروز به فضل الهی تسلط دریایی خود را حفظ کرده و پهنه دریایی را گسترش داده‌ایم، گفت: امروز فناوری‌های نوین دریایی در اختیار ما است. فرمانده کل سپاه تصریح کرد: به ‌رغم تمام توطئه‌ها و خباثت‌ها، تحریم‌های ظالمانه دشمنان عامل خودباوری و تکیه به ظرفیت‌های درونی و پیشرفت کشور شد و ما امروز با عنایت خداوند و هدایت‌های حکیمانه امام جامعه و تلاش جوانان متعهد کشورمان در بسیاری موضوعات مهم به خودکفایی رسیده‌ایم. سرلشکر سلامی در بخش دیگری از سخنانش از شناورها به عنوان زیرساخت سیال قدرت دریایی کشور نام برد و خاطرنشان کرد: فناوری‌های مربوط به کیفیت‌بخشی شناورهای رزمی در اختیار ما است و این چشم‌اندازها دقیق و درست هستند و شناورها هویت حقیقی تاکتیک ماست که حامل پیام‌های استراتژیک در دریاست. 

Page Generated in 0/0061 sec