printlogo


کد خبر: 240331تاریخ: 1400/8/24 00:00
سیر صعودی مبتلایان به کرونا در اروپا بار دیگر منجر به برقراری محدودیت‌های سفت و سخت شد
اتحادیه کرونایی اروپا
نیمی از مرگ و میرهای کرونایی در جهان طی هفته اخیر مربوط به کشورهای اروپایی بوده است

گروه بین‌الملل: طی هفته‌های اخیر با افزایش موارد ابتلا، قاره اروپا بار دیگر به کانون همه‌گیری «کووید-۱۹» تبدیل شده است. در پی این اتفاق کشورهای اروپایی محدودیت‌های جدیدی را در شهرهای مختلف این قاره اعمال کرده‌اند که با واکنش منفی و اعتراضات گروه‌های مختلف و سندیکاها مواجه شده است. در حال حاضر بر اساس آخرین آمارها از 20 کشور دارای بیشترین آمار ابتلا به «کووید-۱۹»، 10 کشور اروپایی در این فهرست قرار دارند.
 به گزارش «وطن‌امروز» به نقل از رویترز، قاره اروپا بار دیگر به کانون شیوع ویروس کرونا تبدیل شده و این مساله شک و شبهه‌های زیادی را در این باره به وجود آورده است که آیا واکسن به تنهایی برای مقابله با این ویروس کافی است یا نه. بر اساس این گزارش، شیوع گسترده ویروس کرونا در کشورهای اروپایی موجب شده است برخی دولت‌ها بار دیگر محدودیت‌ها را اعمال کنند که این اقدام با نارضایتی گسترده عمومی روبه‌رو شده است. 
اروپا بیش از نیمی از موارد ابتلا به ویروس کرونا در جهان طی 7 روز گذشته را به خود اختصاص داده و حدود نیمی از مرگ‌و‌میرها نیز مربوط به کشورهای اروپایی بوده است. این بالاترین آمارها در اروپا از آوریل سال گذشته است. دولت‌ها و شرکت‌ها نگران آن هستند شیوع مجدد ویروس کرونا موجب شود رشد و رونق اقتصادی بار دیگر از مسیر اصلی خود خارج شود. در این بین کشورهایی مثل آلمان، اتریش، هلند و چک بار دیگر محدودیت‌های کرونایی را اعمال کرده‌اند.  «مارک روته» نخست‌وزیر موقت اتریش قرنطینه 3 هفته‌ای سراسری را اعلام کرده است. این وضعیت در حالی است که حدود 65 درصد جمعیت منطقه اقتصادی اروپا که شامل اتحادیه اروپایی ایسلند و نروژ است تاکنون ۲ دوز واکسن دریافت کرده‌اند. 
 
* دلایل شیوع مجدد کرونا در اروپا
همزمان با آغاز فصل سرما و در حالی که مقررات سختگیرانه پس از واکسیناسیون گسترده در بسیاری از کشورهای اروپایی کمتر رعایت می‌شود، موارد ابتلا به «کووید-۱۹» در شماری از این کشورها پس از ماه‌ها کاهش، بار دیگر افزایش یافته است.
 در همین راستا سازمان جهانی بهداشت (WHO) هفته گذشته موج جدید شیوع ویروس در اروپا را «نگرانی جدی» توصیف کرد و خواستار اقدامات جدی برای کنترل آن شد. به عقیده کارشناسان و متخصصان سازمان جهانی بهداشت، یک سلسله دلایل باعث بالارفتن دوباره آمار ابتلا به کرونا در سراسر اروپا شده است؛ از جمله کسانی که مخالف تزریق واکسن کرونا هستند و همچنان از واکسینه شدن طفره می‌روند، سرد شدن هوا که باعث شده مردم بیشتر در فضاهای بسته بمانند، کاهش میل به استفاده از ماسک و اینکه ایمنی ناشی از واکسن با گذشت 5 ماه از نخستین سری تزریق واکسن رو به کاهش می‌گذارد. اینها و برخی موارد دیگر از دلایل شیوع دوباره کرونا در اروپاست. 
 
* آلمان برای مقابله با کرونا از ارتش کمک خواست
در انگلیس وزیر بهداشت این کشور ماه گذشته در یک نشست خبری یادآور شد: آمار مبتلایان به کرونا در فصل زمستان افزایش می‌یابد و «آثار آن بتدریج در حال ظاهر شدن است». اقدام دولت انگلیس در لغو همه محدودیت‌های کرونایی در شرایطی که شمار مبتلایان به کرونا در این کشور به روزانه بیش از 50 هزار نفر و به بالاترین میزان در 6 ماه اخیر رسیده بود، موجی از انتقاد نهاد‌های بهداشتی و درمانی و شهروندان را در پی داشت؛ اقدامی که سبب شد حدود ۱۲۰۰ نفر از دانشمندان و پزشکان انگلیسی در نامه‌ای تصمیم دولت برای لغو محدودیت‌ها را غیرعلمی، غیراخلاقی و حتی مجرمانه توصیف کنند. 
در آلمان نیز اوایل آبان‌ برای نخستین بار از نیمه ماه مه (اواخر اردیبهشت) تعداد مبتلایان افزایش یافت. بر این اساس روز شنبه برای دومین روز متوالی رکورد جدیدی از موارد ابتلا به «کووید-۱۹» در این کشور گزارش شد.
 در همین حال ارتش آلمان در حال آماده شدن برای بسیج ۱۲۰۰۰ سرباز تا روز کریسمس برای کمک به خدمات بهداشتی در شرایط اضطراری است. نرخ ابتلا به ویروس کرونا در یک بازه 7 روزه در این کشور در روز شنبه به 4/277 (به ازای هر فرد مبتلا در هر ۱۰۰،۰۰۰ نفر) افزایش پیدا کرده است. در اتریش نیز وضعیت کرونا کم و بیش مانند کشور همسایه‌اش آلمان است. شهردار وین هفته گذشته گفت: «مهم است قبل از اینکه بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها پر شود، ما تصمیم‌مان را بگیریم». 
در هلند تنها یک ماه پس از آنکه دولت آخرین محدودیت‌های کرونایی را هم برداشت و اجبار زدن ماسک جز در وسایل نقلیه عمومی و ایستگاه‌های مرکزی قطار در این کشور برداشته شد، دولت مجدد مجبور شد به محدودیت‌های کرونایی بازگردد. در هلند آمار ابتلا به کرونا در عرض یک هفته ۴۰ درصد بیشتر شده است.
 به‌ رغم آنکه وزارت بهداشت هلند اعلام کرده ۸۴ درصد مردم این کشور دوبار واکسینه شده‌اند اما آمار ابتلا همچنان رو به افزایش است و در میان آنها جوانان مبتلا دائما بیشتر می‌شوند. روسیه هم با موارد صعودی ابتلا به کرونا و مرگ‌و‌میر بر اثر آن دست و پنجه نرم می‌کند و هر چند وقت یکبار رکورد تازه‌ای در شمار مبتلایان ثبت می‌کند. روسیه اگرچه با تولید واکسن اسپوتنیک وی، نخستین سازنده واکسن «کووید-۱۹» بود اما استقبال از آن در میان شهروندان این کشور بشدت پایین است.
 ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه اواخر ماه گذشته دستور تعطیلی ۱۱ روزه‌ای را برای جلوگیری از بدتر شدن وضعیت صادر کرد. وضعیت در دیگر کشورهای اروپایی از جمله بلغارستان، اسلواکی و لهستان نیز نگران‌کننده است. در همین حال شهرهای مختلف در ایتالیا، فرانسه و اتریش نیز صحنه اعتراضات به محدودیت‌های کرونایی است. 
 
* خشم اروپایی‌ها از محدودیت‌های جدیدکرونایی
 با تبدیل دوباره اروپا به کانون شیوع کرونا، دولت‌های اروپایی مقررات جدیدی را برای اعمال محدودیت وضع کرده‌اند که خشم مردم این قاره را برانگیخته است. تارنمای شبکه خبری اسکای‌نیوز دیروز گزارش داد: ۱۵ نفر به دنبال اعتراضات خیابانی در هلند بر سر اعمال قرنطینه بازداشت شده‌اند. معترضان یکشنبه شب در شهر لواردن واقع در شمال آمستردام گرد هم آمدند و تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد آنها مواد آتش‌زا در دست داشتند. مقامات پلیس شمال هلند گفته‌اند برخی معترضان از دستور پلیس برای بازگشت به منازل‌شان خودداری کرده‌اند. 
شبکه تلویزیونی «ان‌ان‌اس» هلند گزارش داد پلیس ضد شورش برای پراکنده کردن معترضان در میدان اصلی این شهر اعزام شد.  این در حالی است که دولت دستور محدودیت‌های ۳ هفته‌ای را داده است که شامل اجبار رستوران‌ها و سوپرمارکت‌ها برای تعطیلی در ساعت ۸ شب و تعطیلی فروشندگان کالاهای غیرضروری در ساعت ۶ بعد از ظهر می‌شود. اقدامات مربوط به حفظ فاصله اجتماعی نیز بخشی از این قرنطینه است که از زمان آغاز موج جدید ابتلاها در دیگر کشورهای قاره اروپا برای نخستین‌بار در این کشور اروپای غربی اجرا می‌شود.
 به دنبال اعلام محدودیت‌های جدید در روز جمعه همچنین معترضان در خیابان‌های لاهه جمع شدند. تاکنون حدود 20 هزار هلندی بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند. تقریبا ۸۵ درصد جمعیت بزرگسال هلند به طور کامل واکسینه شده‌اند. در اتریش نیز طرح دولت برای اعمال قرنطینه برای افرادی که واکسن نزده‌اند صدها نفر را به خیابان‌ها کشید. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، حدود هزار نفر از معترضان در پی این تصمیم در شهر زالتسبورگ اتریش تجمع کردند تا اعتراض خود را به طرح دولت برای اعمال قرنطینه برای کسانی که واکسن کرونا نزده‌اند، نشان دهند. 
معترضان با حرکت به سوی دفتر منطقه‌ای شبکه تلویزیونی «اُ ‌آر‌ اف» این رسانه را به «دروغگویی» متهم و طرح دولت برای اجباری کردن واکسن را محکوم کردند. هزاران نفر نیز در خیابان‌های ایتالیا در اعتراض به سیاست‌های مهارکننده «کووید-19» و در بحبوحه افزایش ابتلاها در برخی مناطق اروپا به خیابان‌ها آمدند. برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد اعتراضات در ایتالیا با درگیری مواجه بوده است.
 
***
    کمبود اقلام و تجهیزات ضروری در بیمارستان‌های آمریکا     
در پی کمبود تجهیزات بیمارستانی در سرتاسر آمریکا، بیمارستان‌های این کشور خواستار اهدای این اقلام از سوی مردم شدند. به نوشته خبرگزاری شینهوآ، یکی از بیمارستان‌های ایالت کارولینای جنوبی در بیانیه‌ای آورده است: «کمبود جهانی آلومینیوم موجب شده بیمارستان‌هایی نظیر «بیوفورت مموریال» منابع بشدت مورد نیاز برای عصای زیر بغل برای بیماران را در اختیار نداشته باشند و خواستار اهدای اقلام دست دوم از سوی انجمن‌ها شوند». علاوه بر این ایالت، بیمارستان‌هایی در ایالت‌های تگزاس و یوتا نیز درخواست فوری برای اهدای تجهیزات ارتوپدی را اعلام کرده‌اند. کمبود آلومینیوم خام در آمریکا موجب شده صنایع مختلف از تولید قوطی مواد غذایی و نوشیدنی تا خودرو و کامپیوتر تحت تأثیر قرار گیرد. به ‌گفته معاون یک بیمارستان کودکان در شمال تگزاس، کمبود سوخت نیز موجب اختلال در زنجیره‌های تأمین در آمریکا شده و بیمارستان‌های سراسر این کشور برای پر نگه ‌داشتن قفسه‌ها دچار مشکل شده‌اند. علاوه بر مشکلات ناشی از کمبود سوخت و اختلال در زنجیره تأمین کالاهای ضروری، یازدهم آبان شرکت هواپیمایی «امریکن ایرلاینز» بیش از ۳۵۰ پرواز را لغو کرد تا چهارمین روز اخلال در پرواز به دلیل کمبود نیروی کار را تجربه کند. پایگاه «فلایت‌اور» که فعالیت شرکت‌های هواپیمایی را رصد می‌کند، گزارش داده امریکن ایرلاینز دهم آبان نیز بیش از یک‌سوم برنامه‌های پروازی خود را که بالغ بر ۱۰۰۰ پرواز می‌شد، لغو کرده بود. خبرگزاری آسوشیتدپرس یکشنبه گزارش داد لغو نزدیک به دو‌سوم از موارد پروازهای انجام‌نشده به دلیل عدم حضور مهمانداران و یک‌سوم باقی لغو‌ها هم به دلیل کمبود خلبان بوده است. 

Page Generated in 0/0066 sec