printlogo


کد خبر: 240336تاریخ: 1400/8/25 00:00
نگاهی به چند سریال صدا وسیما که با توجه به شرایط سخت کرونایی در حال آماده‌سازی است
هنرمندان مشغول کارند

گروه فرهنگ و هنر: بدون شک سریال‌ها و مجموعه‌های جدید تلویزیونی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیون محسوب می‌شوند. سریال‌های جدید، بسیاری مواقع حکم برگ ‌برنده یک شبکه را در جذب مخاطب ایفا کرده‌اند. طی چند سال اخیر مخاطبان رسانه ملی عادت کرده‌اند بهترین سریال‌های تلویزیون را در فصل تابستان تماشا کنند اما در یکی، دو سال اخیر که کشور درگیر مشکلات شیوع ویروس کرونا شده است، برنامه‌سازان صداوسیما هم همانند سایر هنرمندان برای تولید آثارشان با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌اند که در نتیجه شاهد نیمه‌کاره ماندن برخی سریال‌ها و کند شدن روند تولید مجموعه‌های تلویزیونی هستیم. این مساله کار را برای مدیران شبکه‌ها بسیار سخت کرده است و مدیران به همین خاطر در یکی، دو سال اخیر با مشکلات بسیاری برای بستن کنداکتور پخش سریال‌ها روبه‌رو شده‌اند اما سختی کار سریال‌سازان تلویزیون در این ایام به مشکلات و محدودیت‌های ایجاد‌شده توسط ویروس کرونا محدود نمی‌شود، زیرا طی یکی، دو سال اخیر تولید سریال‌های نمایش خانگی توسط ۲ پلتفرم «نماوا» و «فیلیمو» به اوج خود رسیده است به‌طوری که هم‌اکنون 10 سریال و مجموعه نمایشی به طور هفتگی و روتین از این پلتفرم‌ها به نمایش درمی‌آید و همچنین چندین سریال هم در مرحله پیش‌تولید قرار دارد که با نگاهی کوتاه به سریال‌های نمایش خانگی به یک نکته پی خواهیم برد و آن هم حضور اغلب ستاره‌های سینما و تلویزیون در این سریال‌هاست. از سوی دیگر در حاشیه این اتفاق نمی‌توان مسائلی چون دستمزدهای نجومی برخی بازیگران را برای ایفای نقش در سریال‌ها نادیده گرفت؛ دستمزدهایی که منجر می‌شود اغلب بازیگران مطرح، پیشنهادات ایفای نقش در سریال‌های تلویزیونی را جدی نگیرند، البته پرداختن به حواشی حضور چهره‌های سرشناس تلویزیون و سینما در نمایش خانگی موضوعی است که در این مقال نمی‌گنجد و می‌طلبد در گزارشی جامع به آن پرداخته شود. 
به هر حال با وجود همه این شرایط، برخی برنامه‌سازان صداوسیما با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مشغول تولید سریال‌ها و مجموعه‌های جدید تلویزیونی هستند و هنرمندان هم با وجود شرایط دشوار تولید، با تمام وجود جلوی دوربین می‌روند تا کنداکتور شبکه‌های رسانه ملی از سریال‌های جدید خالی نباشد. شبکه‌هایی که روزگاری پرمخاطب‌ترین و بهترین سریال‌های تلویزیون را روی آنتن می‌بردند، چند سالی است جز یکی، دو سریال، مابقی آثارشان از کم‌مخاطب‌ترین سریال‌های تلویزیون به شمار می‌رود که امیدواریم با حضور رئیس جدید سازمان، سریال‌‌سازی در صداوسیما به لحاظ کیفیت به ریل سابق خود بازگردد. با همه این اوصاف در این گزارش به چند پروژه‌ جدید سیما که قرار است پس از اتمام مراحل آماده‌سازی از شبکه‌های مختلف سیما روی آنتن برود، می‌پردازیم.
 
* ثریا قاسمی در «حکم رشد» 
تصویربرداری سریال «حکم رشد» به کارگردانی حسن لفافیان و تهیه‌کنندگی مهدی فرجی در خیابان‌های تهران ادامه دارد. مجموعه تلویزیونی «حکم رشد» به کارگردانی حسن لفافیان بر‌اساس فیلمنامه‌ای نوشته سعید نعمت‌الله و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تهران آغاز شده و تاکنون 35 درصد از سریال تصویربرداری شده است؛ سریالی که با حواشی ابتدایی‌اش باعث شد سعید نعمت‌الله را به عنوان کارگردان جلوی دوربین نداشته باشد. همزمان با تصویربرداری، تدوین آن نیز توأمان پیش می‌رود و بر اساس برنامه‌ریزی‌‌‌های صورت گرفته، تصویربرداری این سریال تا بهمن‌ماه امسال ادامه خواهد داشت. مجموعه تلویزیونی حکم رشد یک ملودرام پلیسی و خانوادگی است که با همکاری نیروی انتظامی و برای پخش از شبکه 3 سیما تولید می‌شود. در این سریال هنرمندانی چون ثریا قاسمی، مه‌لقا باقری، پیام احمدی‌نیا، شهین تسلیمی، علیرضا مهران، حمید ابراهیمی، مهرداد ضیایی، فقیه سلطانی، نیلوفر شهیدی، مجید سعیدی، مجتبی فلاح، ندا قاسمی، هدی استواری، ارشیا توکلی و حسن ولیخانی ایفای نقش می‌کنند. 
 
* «آقای قاضی» روی آنتن
سریال «آقای قاضی» به تهیه‌کنندگی احمد شفیعی و سفارش سازمان صداوسیما که در استودیوی فیلم و سریال بادبان تولید می‌شود، بزودی روانه آنتن تلویزیون می‌شود. «آقای قاضی» درامی دادگاهی است که تمام اتفاقات آن در دادگاه رقم می‌خورد و همه قسمت‌های آن از موضوعات واقعی اقتباس شده است. فیلمنامه‌ این سریال که قرار است در ۵۲ قسمت تولید شود، توسط ۱۲ نویسنده جوان و زیرنظر سیدمحمد حسینی به رشته تحریر درآمده و در هر قسمت، شاهد ۲ اپیزود خواهیم بود. در سریال «آقای قاضی» بیش از ۳۰۰ بازیگر نقش‌آفرینی می‌کنند که همه آنها برای نخستین‌بار جلوی قاب تلویزیون می‌روند. 
 
* «مستوران» روی میز تدوین حسن حسن‌دوست
همزمان با ادامه تصویربرداری سریال تاریخی «مستوران» در شهرک سینمایی نور، تدوین این اثر به نیمه رسید. بیش از 70 درصد از تصویربرداری سریال «مستوران» به کارگردانی مسعود آب‌پرور و تهیه‌کنندگی عطا پناهی سپری شده و حسن حسن‌دوست تدوین این سریال را به نیمه رسانده است. براساس این گزارش، با پایان مراحل تولید و آغاز صداگذاری و ساخت موسیقی، «مستوران» برای پخش از رسانه ملی آماده خواهد شد. حمیدرضا آذرنگ، نازنین فراهانی، رویا میرعلمی، بیژن بنفشه‌خواه، علی دهکردی، الهام جعفرنژاد، عیسی یوسفی‌پور، رابعه اسکویی، صفا آقاجانی، مزدک رستمی، رسول نقوی، حامد محمودی و جواد انصافی از جمله بازیگرانی هستند که مقابل دوربین «مستوران» قرار گرفته‌اند. فصل اول سریال «مستوران» که برگرفته از قصه‌های کهن ایرانی است در ۲۶ قسمت تولید خواهد شد و مجری طرح این مجموعه «استودیو بادبان» است. سازمان هنری- رسانه‌ای اوج سریال «مستوران» را برای پخش از رسانه ملی می‌سازد. 
 
* «بی‌نشان» به اسفند می‌رسد؟
نیوشا ضیغمی، بازیگر شناخته شده سینما و تلویزیون در حالی به سریال «بی‌نشان» شبکه ۳ سیما پیوسته که قرار است این مجموعه تلویزیونی برای اسفندماه آماده شود. سریال «بی‌نشان» به کارگردانی راما قویدل و تهیه‌کنندگی مرتضی رزاق‌کریمی از تولیدات شبکه ۳ سیما است که درحال تصویربرداری است. این سریال به مسائل اجتماعی روز جامعه توجه دارد و در آن از بازیگران مطرح سینما و تلویزیون استفاده شده است. نیوشا ضیغمی، مجید واشقانی، نیلوفر پارسا، پرویز فلاحی‌پور، سعید زارعی و هلن نقی‌لو از جمله بازیگرانی‌اند که تاکنون رسانه‌ای شدند.
 
* سیاوش چراغی‌پور به «خوشنام» پیوست
سیاوش چراغی‌پور بتازگی به بازیگران سریال «خوشنام» پیوست و اخیرا جلوی دوربین علیرضا نجف‌زاده رفته است. به گزارش مهر به نقل از روابط عمومی سریال، سریال «خوشنام» به تهیه‌کنندگی احمد زالی و کارگردانی علیرضا نجف‌زاده که فیلمنامه اولیه‌اش توسط محسن کیایی نوشته شده است و فهیمه سلیمانی این روزها مشغول نگارش فیلمنامه نهایی آن است به نیمه‌های راه رسید. احمد زالی، تهیه‌کننده این سریال تلویزیونی گفت: این روزها مشغول کار در لوکیشن خانه اصلی سریال «خوشنام» در خانه اوستا شفیع با بازی حمید لولایی واقع در حوالی میدان قیام هستیم و تصویربرداری سریال با حضور همه بازیگران اصلی ادامه دارد. 
تهیه‌کننده این سریال تلویزیونی افزود: در حالی به نیمه راه رسیده‌ایم که جدا از لوکیشن خانه اصلی، در لوکیشن‌هایی چون قهوه‌خانه، گاراژ، کارواش، بیمارستان و چند لوکیشن خارجی در شرق تهران، سعادت‌آباد و... کار تصویربرداری پیش رفته است. احمد زالی گفت: محوریت در سریال «خوشنام» اخلاق و خانواده است و تلاش کرده‌ایم با استناد به آموزه‌های دینی در طراحی شخصیت‌ها و اتفاقات درام، داستان را به شکلی پیش ببریم که در فضای مفرح و گاهی طنازانه حوادث برای شخصیت اصلی و دیگر کاراکترهای داستان، پیام کار را به شکلی غیرمستقیم به مخاطب منتقل کنیم. فیلمنامه کماکان در حال نگارش است و قطعا با پیشرفت داستان، بازیگران دیگری نیز به سریال ما اضافه خواهند شد. احمد زالی با اشاره به حضور سیاوش چراغی‌پور عنوان کرد: درباره زمان پخش سریال مدیران تصمیم‌گیرنده هستند و ما هم بر اساس زمان‌بندی و برنامه‌ریزی انجام‌شده تصویر‌برداری را پیش می‌بریم.

Page Generated in 0/0377 sec