printlogo


کد خبر: 240346تاریخ: 1400/8/25 00:00
دور دنیا

جمهوری‌خواهان بیشترین شانس را برای تصاحب مجدد کنگره دارند
نتایج جدیدترین نظرسنجی نشان می‌دهد جمهوری‌خواهان بیشترین شانس را برای تصاحب مجدد کرسی‌های کنگره آمریکا در انتخابات میان‌دوره‌ای ۴ دهه اخیر دارند. به گزارش وبگاه اطلاع‌رسانی کنگره، نظرسنجی مشترک ‌ای‌بی‌سی نیوز و روزنامه واشنگتن‌پست حاکی است اگر انتخابات میان‌دوره‌ای همین الان برگزار شود، 51 درصد رای‌دهندگان آمریکایی ترجیح می‌دهند به یک نامزد جمهوری‌خواه رای بدهند و 41 درصد نیز گفته‌اند به یک نامزد دموکرات رای خواهند داد. نتایج نظرسنجی مذکور نشان می‌دهد جمهوری‌خواهان بیشترین فاصله را در 10 نظرسنجی انجام شده توسط این ۲ سازمان از سال 1981 میلادی تاکنون با دموکرات‌ها ایجاد کرده‌اند و بیشترین شانس را برای تصاحب مجدد کرسی‌های کنگره دارند. این نظرسنجی نشان می‌دهد 62 درصد آمریکایی‌ها گفته‌اند حزب دموکرات آشنایی چندانی با نگرانی‌های مهم شهروندان این کشور ندارد و این رقم برای حزب جمهوری‌خواه به 58 درصد رسیده است. 
***
پرچم جمهوری باکو همان پرچم اسرائیل است؟!
متعاقب اظهارنظر شاذ سفیر رژیم صهیونیستی در باکو درباره ارتباط پرچم جمهوری آذربایجان و اسرائیل، نظامیان تحت امر الهام علی‌اف، در اقدامی بر این موضوع مهر تایید زدند. جورج دیک، سفیر اسرائیل هفته گذشته مدعی شده بود: «پرچم جمهوری آذربایجان همان پرچم اسرائیل است». با این وجود نه‌تنها تاکنون هیچ یک از مقامات سیاسی این جمهوری اعم از نمایندگان مجلس واکنش یا اعتراضی به این مداخله آشکار صهیونیست‌ها نشان نداده‌اند بلکه متعاقبا در یک رژه نظامی ارتش باکو، پرچم رژیم صهیونیست در کنار آذربایجان برافراشته شد.
***
ارزیابی مبهم دولت بایدن از تهدید چین
 سیاستمداران و مقام‌های نظامی آمریکا به علاوه بسیاری از کارشناسان در تلاش هستند مشخص کنند درباره قدرت نظامی فزاینده چین و نفوذ آن کشور در امور جهانی چه باید کرد. مباحثات و اظهارنظرها در آستانه انتشار گزارش «راهبرد دفاع ملی» آمریکا درباره ارزیابی تهدید آمریکا بیشتر شده است. در ارتباط با چین این ارزیابی تهدیدات خیلی روشن نیست، چرا که سیاست جو بایدن نیز خیلی مشخص و روشن نیست. اواخر سال ۲۰۲۰ زمانی که بایدن در رقابت انتخاباتی بود، مساله ظهور چین به عنوان یک وزنه سنگین جهانی را کم‌اهمیت جلوه داد اما زمانی که وارد کاخ سفید شد بی‌تفاوتی را رها کرد و درباره «رقابت فزاینده با چین» هشدار داد. خیلی زود، رئیس میز چین در شورای امنیت ملی بایدن اظهار کرد وظیفه اصلی سیاست خارجی آمریکا مقابله با قدرت چین است. ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک در دولت بایدن هفته گذشته در یک مجمع امنیتی در واشنگتن این نگرانی را بیشتر نشان داد و اعلام کرد: ما شاهد یکی از بزرگ‌ترین تغییرات در قدرت ژئوپلیتیک هستیم که جهان شاهد آن بوده است. وی گفت: اگر ما به عنوان ارتش آمریکا در مدت ۱۰ تا ۲۰ سال آینده خودمان تغییرات اساسی ایجاد نکنیم، در طرف نادرستی از مناقشه خواهیم بود. رهبران نظامی آمریکا هفته گذشته یک ارزیابی هشداردهنده درباره توانایی‌های نظامی فزاینده چین منتشر کردند. این گزارش وزارت دفاع آمریکا با عنوان «تحولات نظامی و امنیتی درباره جمهوری خلق چین» توضیحاتی در ارتباط با پیشرفت‌های چین درباره آماده‌سازی جنگی زمینی، دریایی و هوایی ارائه می‌دهد. ژنرال میلی دستاوردهای نظامی چین را به‌مثابه «لحظه اسپوتنیک» این کشور ارزیابی کرد که اشاره‌اش به زمانی بود که اتحاد شوروی اولین ماهواره را به فضا فرستاد و رقابت فضایی زمان جنگ سرد را در دهه ۱۹۶۰ شروع کرد. با این حال همراستا با این دیدگاه هشداردهنده، بایدن مفهوم جدیدی از امنیت ارائه داده که موضوعات داخلی ظاهرا نامرتبط را نیز در بر بگیرد. از این رو،‌ وضعیت مبهمی در ارتباط با اولویت‌های امنیتی وجود دارد. «آن ماری اسلوتر» رئیس اندیشکده «آمریکای جدید» هفته گذشته در نیویورک‌تایمز نوشت: «وقتی هر کسی چیزی دریافت کند، هیچ کسی همه چیز را دریافت نمی‌کند و به این دلیل است که مشخص کردن اصول اساسی جهان‌بینی بایدن دشوار است».
***
اعترافات مهم معاون «ابوبکر البغدادی» درباره نظام اداری و مالی داعش
معاون ابوبکر البغدادی موسوم به «سامی جاسم الجبوری» ملقب به «حاجی حامد ابوآسیا» که نیروهای عراقی طی عملیات اطلاعاتی او را در خارج عراق بازداشت کردند و بیش از ۶ ماه این عملیات به طول انجامید، اعترافات خطرناکی داشته است. این تروریست در چند کشور اروپایی ردیابی شد و در نهایت به چنگ سازمان اطلاعات عراق افتاد. وی نه‌تنها معاون ابوبکر البغدادی بود بلکه مهم‌ترین فرد داعش هم بود که برای تضمین فعالیت داعش از ذخایر سوخت فسیلی در عراق و سوریه استفاده می‌کرد. وی امیر دیوان بیت‌المال داعش و ناظر کل ولایت شام و اداره پرونده‌های مالی و اقتصادی داعش بود. او که مسؤول جمع‌آوری مالیات بوده، در یک مورد از اعترافاتش گفت: ما از افراد مرفه، صاحبان پمپ‌بنزین‌ها و شرکت‌ها در مقابل تهدید به قتل آنها پول دریافت می‌کردیم که ارزش آن در نینوا ماهانه به حدود 500 هزار دلار می‌رسید و نصف آن به البغدادی و نصف دیگر آن در اختیار فرماندار نینوا قرار می‌گرفت. ابوآسیا اشاره کرد هر آنکه با پرداخت مالیات مخالفت می‌کرد را کشته یا خود او یا نزدیکانش را می‌ربودند. این مقام بلندپایه داعش ضمن اشاره به فروش نفت از سوی این گروه، اذعان کرد در طول دوره فعالیتش میزان دارایی‌های داعش طی ۲ سال از یک میلیارد و 250 میلیون دلار فراتر رفت. ابوآسیا گفت داعش بیش از 250 میلیون دلار و همچنین 3000 تن طلای خالص داشت که اغلب آن از صادرات نفت و بخش دیگر حاصل غنایم سرقتی و مالیات و ربودن تاجران و گرفتن پول در ازای آزادی آنها بود. 

Page Generated in 0/0064 sec