printlogo


کد خبر: 240347تاریخ: 1400/8/25 00:00
بازداشت ۴ نفر در ارتباط با این حادثه
انفجار لیورپول، تروریستی اعلام شد

یک روز بعد از انفجار یک خودرو در نزدیکی بیمارستانی در لیورپول انگلیس، پلیس این کشور روز دوشنبه اعلام کرد این انفجار که یک کشته و یک زخمی برجا گذاشت، تروریستی بوده است. به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، تحقیقات پلیس درباره انفجار روز یکشنبه در لیورپول، جزئیات جدیدی را درباره این حادثه فاش کرده است اما انگیزه عامل آن هنوز مشخص نیست. «راس جکسون» رئیس پلیس مبارزه با تروریسم منطقه شمال غرب انگلیس در جمع خبرنگاران گفت تاکنون ۴ نفر در ارتباط با این حادثه دستگیر شده‌اند. وی گفت هنوز انگیزه این انفجار مشخص نیست اما طبق یافته‌های پلیس یک راننده تاکسی به نام «دیوید پری» روز یکشنبه مسافری را حوالی ساعت ۱۱ صبح به سمت بیمارستان زنان لیورپول منتقل کرد که حامل بمب دست‌ساز بوده است. زمانی که تاکسی به نزدیکی بیمارستان رسیده، بمب منفجر شده است. جکسون گفت: ما معتقدیم هویت مسافر را می‌دانیم اما در حال حاضر نمی‌توانیم این موضوع را تایید کنیم. این افسر پلیس گفت: «معلوم نیست انگیزه این حادثه چیست. بررسی‌های ما نشان می‌دهد یک بمب دست‌ساز ساخته شده است و تاکنون فرض ما این است که این وسیله توسط مسافر داخل تاکسی ساخته شده است».
 به نظر می‌رسد این بمب درست کار نکرده و داخل تاکسی منفجر شده است. راننده تاکسی در حالی که وسیله نقلیه‌اش در آتش شعله‌ور شده بود، توانست از آن خارج شده و جان سالم به در ببرد اما فرد مسافر درجا کشته شد و هویت وی هنوز مشخص نشده است. علت هدف قرار گرفتن بیمارستان زنان لیورپول برای پلیس مشخص نیست اما دایره ضد تروریسم پلیس مشغول بررسی این مساله است. طبق اعلام پلیس، افراد بازداشت شده ۲۹، ۲۶ و ۲۱ سال دارند که به ‌موجب قانون مبارزه با تروریسم در بازداشتگاه نگهداری می‌شوند. فرد چهارمی هم که دستگیر شده ۲۰ سال دارد که مورد بازجویی قرار خواهد گرفت. این نهاد از مردم درخواست کرد از گمانه‌زنی در این ‌باره خودداری کنند و اعلام کرد «چند گزارش غلط» درباره این حادثه در رسانه‌ها منتشر شده است. «جوآن اندرسون» شهردار لیورپول این حادثه را «ناراحت‌کننده» توصیف کرده است. «پریتی پاتل» وزیر کشور هم در توئیتی عنوان کرد «به طور مرتب» درباره این حادثه وحشتناک به روز می‌شود. این تحولات در حالی است که سطح هشدار امنیتی انگلیس در مرحله «قابل توجه» قرار دارد. این مرحله بدین معناست که احتمال حمله تروریستی در این کشور قویا ممکن است. سطح هشدار امنیتی انگلیس سال ۲۰۱۴میلادی (مرداد ۱۳۹۳) به مرحله «شدید» افزایش یافت و تا پارسال در همین مرحله باقی ‌ماند. با فروکش کردن احتمال وقوع حملات تروریستی، این سطح سال گذشته با یک مرحله کاهش به درجه «قابل توجه» تنزل یافت.
 انگلیس طی سال‌های اخیر شاهد عملیات تروریستی بوده که اکثر این عملیات‌ها با استفاده از سلاح گرم یا سرد یا زیر گرفتن با خودرو بوده اما استفاده از خودروی بمب‌گذاری شده جزو تاکتیک‌های تروریست‌ها برای عملیات در اروپا نبوده است. اسکای‌نیوز یکشنبه در خبری فوری اعلام کرد حدود ساعت 11 صبح انفجار یک دستگاه خودرو نزدیک بیمارستان زنان در منطقه موسوم به «کراون استریت» منجر به کشته و زخمی شدن 2 نفر شد. پلیس مرسی‌ساید تایید کرد ساعت 10:59 صبح روز یکشنبه با گزارشات مربوط به انفجار خودرو در خارج از بیمارستان زنان لیورپول با این مرکز پلیس تماس گرفته شده است. مقامات این بیمارستان اعلام کردند دسترسی به بیمارستان «تا اطلاع ثانوی» محدود شده است و بیماران «در صورت امکان» به بیمارستان‌های دیگر هدایت می‌شوند.

Page Generated in 0/0063 sec