printlogo


کد خبر: 240352تاریخ: 1400/8/25 00:00
تیم ملی فوتبال امروز در آغاز دور برگشت انتخابی جام‌جهانی به مصاف سوریه می‌رود
جام‌جهانی ما را می‌خواند

طاهره صفری: تیم ملی فوتبال کشورمان در نخستین مسابقه دور برگشت مقدماتی جام‌جهانی امروز سه‌شنبه ساعت 19:30 به مصاف سوریه می‌رود. این در حالی است که مسابقه رفت را یک بر صفر با گل علیرضا جهانبخش بردیم ولی او امشب به دلیل دو اخطاره بودن غایب بزرگ تیم ملی است. ملی‌پوشان دور رفت را با 13 امتیاز و بدون شکست و با صدرنشینی به پایان رساندند و حالا بعد از برد دراماتیک مقابل لبنان، بیش از هر زمان دیگری به جام‌جهانی نزدیک هستیم. تیم‌ ملی در صورت پیروزی در این مسابقه 16 امتیازی خواهد شد و می‌توان گفت 80 درصد راه صعود را طی می‌کند. البته سوریه حریفی چغر و سختکوش است که در ورزشگاه آزادی هم یک نیمه تیم‌ ملی را متوقف کرد و در نهایت یک بر صفر شکست خورد. سوریه با ۲ امتیازی که در دور رفت جمع کرده، بخت زیادی برای صعود ندارد و آخرین تیم جدول گروه است اما قطعا مقابل تیم‌ ملی کشورمان انگیزه‌های فراوانی برای خودنمایی دارد. 
آنطور که رسانه‌های عربی گزارش داده‌اند «عمر خربین» بازیکن سرشناس سوریه به دلیل مصدومیت در بازی امشب غایب خواهد بود. از سویی «نزار محروس» سرمربی این تیم هم در آستانه برکناری بود که در نهایت ماندگار شد. با همه این اوصاف سوریه تیمی است که چیزی برای از دست دادن ندارد و احتمالا بازی انتحاری مقابل تیم‌ ملی انجام خواهد داد، چون اگر سوری‌ها بخواهند به صعود امیدوار باقی بمانند باید مقابل تیم‌ ملی ایران به پیروزی برسند. در واقع باخت در این بازی می‌تواند به معنای صفر شدن شانس صعود سوریه باشد. تیم ملی در این مسابقه «دراگان اسکوچیچ» سرمربی خود را به دلیل اخراج مقابل لبنان روی نیمکت نخواهد داشت. حال باید دید ترکیب تیم‌ ملی نسبت به بازی با لبنان چه تغییراتی خواهد داشت. سامان قدوس برخلاف انتظارها مقابل لبنان عملکرد قابل قبولی به نمایش نگذاشت و از طرفی غیبت جهانبخش شاید باعث شود کریم انصاری‌فرد از ابتدا در ترکیب تیم قرار بگیرد. در این میان حاشیه‌های تیم‌ ملی و لباس‌های کهنه‌ای که بازیکنان در استوری مشترک گذاشتند همچنان نقل محافل ورزشی است البته وزیر ورزش هم قول پیگیری این مساله را داده است. به هر حال ملی‌پوشان ما اگر مثل چند دقیقه پایانی مسابقه با لبنان خوب و با تمرکز عمل کنند، رسیدن به یک برد دیگر و تداوم صدرنشینی کاملا در دسترس است. 
 
* امیری هافبک می‌شود
 تیم‌ ملی دور برگشت مقدماتی جام‌جهانی را برابر سوریه در اردن استارت می‌زند؛ بازی‌هایی که به احتمال فراوان قبل از رسیدن به رویارویی با کره‌جنوبی در این کشور و در بهمن‌ماه، رای به صعود تیم‌ ملی می‌دهند. برای رویارویی با سوریه اما تیم‌ ملی ترکیبش را نسبت به بازی‌های قبلی عوض خواهد کرد؛ طارمی که دعوت نشده است و جهانبخش هم به دلیل محرومیت غایب است. از سویی درست مانند بازی رفت با سوریه، اسکوچیچ هم کنار زمین نیست تا حداقل بعد از زدن گل، خودی نشان دهد. 
در این میان درخشش وحید امیری در یک سوم پایانی بازی با لبنان، برای چندمین بار ثابت کرد حبس شماره 11 در سمت چپ خط دفاعی چقدر انرژی او و تیم‌ ملی را می‌گیرد. هر 2 گل تیم‌ ملی در بازی قبلی را امیری پایه‌گذاری کرد تا بازگشت به خط میانی و جای درست و سازمانی بازی‌اش را جشن بگیرد. حالا اسکوچیچ هم به این نتیجه رسیده که باید امیری را در خط میانی بازی دهد، چرا که هیچ بازیکنی جز او نمی‌تواند پازل مرکز زمین را در کنار نوراللهی و عزت‌اللهی کامل کند. 
 
* یک مدافع چپ
 با کوچ امیری به خط میانی، تیم‌ ملی نیاز به یک مدافع چپ دارد که بتواند خیال اسکوچیچ را از این قسمت زمین راحت کند. برخلاف جناح راست، در این سمت زمین دست مرد کروات باز است و می‌تواند یک انتخاب از بین میلاد محمدی، امید نورافکن و احسان حاج‌صفی داشته باشد. محمدی برابر لبنان جانشین قدوس شد تا امیری به خط میانی برود. با محمدی، خیال تیم‌ ملی از کارهای دفاعی راحت است ولی او در امور تهاجمی با وجود سرعت بالایش، نمی‌تواند همان بازیکنی باشد که تیم‌ ملی برای این جناح لازم دارد. احسان حاج‌صفی هم به نظر می‌رسد کماکان باید بازی‌ها را از روی نیمکت تماشا کند. او درست در حلقه امثال غفوری و رضاییان قرار گرفته با این تفاوت که نسبت به ۲ محکوم(!) نام برده، یک درجه تخفیف گرفته؛ بازی نمی‌کند ولی فعلا(!) دعوت می‌شود. با توجه به بازی‌های قبلی، به نظر می‌رسد امید نورافکن گزینه نهایی اسکوچیچ برای بازی در سمت چپ خط دفاعی باشد. مهم‌ترین حسن بازی نورافکن، قدرت ارسال پاس‌های بلند و قطری است. 
 
* انصاری‌فرد به جای جهانبخش
محرومیت جهانبخش (کاپیتانی که 2 اخطار در 5 بازی گرفته) باعث می‌شود انصاری‌فرد وارد ترکیب شود. این ۲ نفر البته سنخیت بازی ندارند. جهانبخش بازیکنی برای کناره‌های زمین است و اتفاقا تیم‌ ملی برای جانشینی او گزینه‌هایی مانند قائدی، ترابی و حتی صیادمنش را هم دارد ولی اسکوچیچ احتمالا با 2 مهاجم وارد زمین می‌شود تا نشان دهد مربیان کروات هم توان ریسک کردن دارند. با حضور انصاری‌فرد، فضای بازی آزمون هم بهینه‌تر از بازی با لبنان خواهد بود. 
 
* درون دروازه
علیرضا بیرانوند تاوان اشتباهش برابر لبنان را می‌دهد؟ اصولا مربیان کروات اعتقاد ویژه‌ای به دروازه‌بان اول‌شان دارند و نیمکت‌نشین کردن او را امری محال می‌دانند. این درست همان سناریویی است که بین میرزاپور و بلاژویچ رقم خورد. بیرانوند در تیم‌ ملی و تیم باشگاهی‌اش مدت‌هاست کلین‌شیت نکرده و درست در مسیری حرکت می‌کند که عابدزاده برعکسش را می‌رود. به همین دلیل هم شاید ریسک دیگری از اسکوچیچ دیده شود و عابدزاده را درون دروازه تیم‌ ملی ببینیم. البته اسکوچیچ هم مثل برانکو علاقه ویژه‌ای به علی بیرو دارد. 
 
* سیستم جدید
 احتمال روی آوردن اسکوچیچ به آرایش 2-4-4 برای بازی با سوریه زیاد است. در غیاب طارمی و جهانبخش و عدم اعتماد به قائدی و ترابی، تیم‌ ملی فاقد بازیکنی است که بتواند در نقش یک گوش چپ بازی کند (مگر اینکه ناگهان امیری از دفاع چپ و زمین خودی به گوش چپ و یک‌سوم دفاعی رقیب کوچ کند) و برعکس به عنوان مهاجم مرکزی، انصاری‌فرد و رضایی هستند که بتوانند کنار آزمون قرار گرفته و بندهای لایه‌های دفاعی رقبا را از پای شماره 20 باز کنند. 
 
* ترکیب احتمالی
دروازه‌بان: علیرضا بیرانوند (امیر عابدزاده)
مدافعان: صادق محرمی، محمدحسین کنعانی‌زادگان، شجاع خلیل‌زاده، امید نورافکن
هافبک‌ها: علی قلی‌زاده، سعید عزت‌اللهی، احمد نوراللهی، وحید امیری
مهاجمان: سردار آزمون و کریم انصاری‌فرد
***
سریع‌ترین صعود به جام‌جهانی در تاریخ؟
یک رکورد دیگر در انتظار تیم‌ ملی فوتبال ایران است. در صورت پیروزی تیم‌ ملی در بازی امروز  مقابل سوریه، صعود شاگردان اسکوچیچ به جام‌جهانی را تقریبا باید قطعی دانست اما به نظر می‌رسد جشن صعود، 7 بهمن در بازی ایران - عراق در ورزشگاه آزادی برگزار شود. تیم ملی که در فاز نتیجه‌گیری، فوق‌العاده (11 برد و یک مساوی در 12 مسابقه) عمل کرده، حالا می‌تواند در پایان هفته هفتم مرحله نهایی انتخابی جام جهانی، بلیت قطر را برای تیمش رزرو کند؛ اتفاقی که باعث خواهد شد سریع‌ترین صعود به جام‌جهانی هم به رکوردهای تیم‌ ملی اضافه شود. در مرحله انتخابی جام‌جهانی 2018 تیم‌ ملی در فاصله ۲ هفته تا پایان بازی‌ها و بعد از پیروزی مقابل ازبکستان، مسافر جام‌جهانی شد. ماجرای جام‌جهانی 2014 را هم که قطعا خاطرتان هست که هفته آخر با پیروزی برابر کره‌جنوبی راهی برزیل شدیم. برانکو ایوانکوویچ و تیمش در فاصله یک هفته تا پایان رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی 2006، جشن صعود را بعد از پیروزی مقابل بحرین در ورزشگاه آزادی برگزار کردند. صعود دراماتیک به جام‌جهانی 1998 هم که دیگر از خاطر کسی پاک نمی‌شود. در انتخابی جام‌جهانی 1978 نیز که ایران نخستین حضورش در جام‌جهانی را تجربه کرد، شاگردان حشمت مهاجرانی با پیروزی خانگی مقابل استرالیا، مسافر آرژانتین شدند تا بازی آخرشان مقابل کویت، تشریفاتی باشد. در هر حال تیم‌ ملی حتی با گران‌قیمت‌ترین مربی‌ها به این رکورد نرسیده و اگر ایران ۷ بهمن به جام‌جهانی صعود کند، یک رکورد جدید ثبت می‌شود. این در حالی است که ایران در مرحله قبلی انتخابی جام جهانی، برای نخستین‌بار بحرین را در خاکش شکست داد و بر تیم‌ ملی عراق پس از ۱۰ سال چیره شد. تیم‌ ملی ممکن بود حتی با یک تساوی هم از دور رقابت‌ها حذف شود اما حالا در صورت شکست دادن سوریه و عراق، رکورد سریع‌ترین صعود به جام‌جهانی در تاریخ فوتبال ایران می‌شکند. 
***

کدام بازیکنان مقابل سوریه رکورد می‌زنند؟

شانس آزمون برای عبور از دایی، کریمی و نکونام

رضا نصیری: تیم ملی فوتبال کشورمان در دیدار مقابل سوریه می‌تواند چند رکورد‌شکنی داشته باشد. در میان بهترین گلزنان ایران در تقابل با سوریه، نام نفراتی که همچنان عضو تیم‌ ملی هستند دیده می‌شود اما با این حال علی دایی که با 109 گل بهترین گلزن تیم‌ ملی ایران است و پس از کریستیانو رونالدو بهترین گلزن دنیا محسوب می‌شود، با به ثمر رساندن 4 گل به سوریه بالاتر از هر بازیکن دیگری است. پس از علی دایی مهدی طارمی، سردار آزمون، جواد نکونام، آرش برهانی، علی کریمی و حمید علیدوستی هر کدام 3 گل به سوریه زده‌اند که از میان آنها آزمون و طارمی همچنان عضو تیم‌ ملی هستند. در لیست بازیکنانی هم که در تقابل با سوریه 2 گل به ثمر رسانده‌اند، نام علیرضا جهانبخش، غلامرضا رضایی، علیرضا نیکبخت‌واحدی و محمد نصرتی دیده می‌شود که جهانبخش همچنان در تیم‌ ملی عضویت دارد. بازیکنان یک گله هم نفرات زیادی هستند که از میان آنها کریم انصاری‌فرد، محمدحسین کنعانی‌زادگان و اللهیار صیادمنش بازیکنان شاغل فعلی‌اند که در تیم‌ ملی نیز عضویت دارند. با توجه به این لیست و بازی پیش ‌رو، بازیکنانی که می‌توانند رکورد خود را در گلزنی به سوریه ارتقا دهند، سردار آزمون، کریم انصاری‌فرد، محمدحسین کنعانی‌زادگان و اللهیار صیادمنش هستند، چرا که مهدی طارمی به دلایل انضباطی به اردو دعوت نشد و علیرضا جهانبخش هم با توجه به دریافت کارت زرد در دیدار با لبنان، ۲ کارته شده و از همراهی تیم‌ ملی  محروم است. نکته جالب توجه درباره سردار آزمون، رکودشکنی او در چند مورد است. مهاجم اول تیم‌ ملی در دیدار با لبنان که موفق شد نخستین گل ایران را وارد دروازه این تیم کند، هم‌اکنون در رده ملی 38 گل به ثمر رسانده که از این نظر با علی کریمی برابری می‌کند. در میان بهترین گلزنان رده ملی نام علی دایی با 109 گل، کریم باقری با 50 گل، جواد نکونام با 39 گل و علی کریمی و سردار آزمون با 38 گل دیده می‌شود. آزمون در صورت گلزنی مقابل سوریه علاوه بر رسیدن به رکورد علی دایی که 4 گل به سوریه زده، از علی کریمی در تعداد گل‌های ملی عبور خواهد کرد و به جواد نکونام می‌رسد و اگر بتواند بیشتر از یک گل به ثمر برساند، رکورد علی دایی را در باز کردن دروازه سوریه و رکورد علی کریمی و جواد نکونام را در تعداد گل‌های ملی همزمان خواهد شکست که اتفاقی جالب برای او خواهد بود. 
***
پاداش فیفا به تیم‌های صعودکننده به جام جهانی
بیش از ۳00 میلیارد تومان
فدراسیون فوتبال ایران در صورت صعود به جام‌جهانی مبلغی حدود ۳۲۴ میلیارد تومان دریافت خواهد کرد. 
فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) پاداش تیم‌ها را برای حضور در جام‌جهانی افزایش داد. تیم‌ ملی فوتبال ایران در آستانه صعود به جام‌جهانی است و برتری در دیدار امروز برابر سوریه تقریبا خیال شاگردان اسکوچیچ را برای حضور در جام‌جهانی راحت می‌کند. 
در این بین فدراسیون فوتبال نیز می‌تواند این بار درآمد قابل توجهی از این صعود داشته باشد. بر این اساس با توجه به افزایش ۲۲ درصدی پاداش تیم‌ها از سوی فیفا، ۱۲ میلیون دلار معادل تقریبا ۳۲۴ میلیارد تومان در اختیار فدراسیون فوتبال ایران قرار می‌گیرد. 
همچنین در صورتی که تیم‌ ملی ایران موفق شود برای اولین‌بار از مرحله گروهی صعود کند، ۲ میلیون دلار دیگر نیز به دست خواهد آورد. 
فیفا پاداش تیم قهرمان جام‌جهانی را ۵۰ میلیون دلار، تیم دوم را ۴۰ و تیم سوم را ۳۰ میلیون دلار تصویب کرده است. 
به گزارش ایسنا، انتظار مردم و بازیکنان تیم‌ ملی حمایت از تیم‌ ملی فوتبال ایران است تا بتواند حضوری قدرتمند در جام‌جهانی سال آینده داشته باشد و بتواند اردوهای آمادگی و دیدارهای دوستانه خوبی قبل از این رویداد بزرگ داشته باشد و تیم‌ ملی بدون کم‌و‌کاستی خود را برای جام‌جهانی آماده کند. 

Page Generated in 0/0063 sec