printlogo


کد خبر: 240355تاریخ: 1400/8/25 00:00
منتظر آزادی مأرب بودیم الحدیده آزاد شد!

مهدی گرگانی: در حالی که طی ماه‌های گذشته تمرکز جنگ یمن بر آزادسازی استان و شهر مأرب بود، طی روزهای اخیر خبر عقب‌نشینی مزدوران ائتلاف متجاوز سعودی از بخش‌های وسیعی از منطقه استراتژیک الحدیده و تسلط نیروهای انصارالله بر این مناطق، همه را غافلگیر کرد. 
منابع میدانی در یمن گزارش دادند نیروهای مزدور ائتلاف سعودی به صورت ناگهانی ده‌ها موضع مهم خود در مناطق مختلف الحدیده را تخلیه کرده و مجبور شدند به سمت مناطقی در استان تعز عقب‌نشینی کنند. در باب دلایل و علت‌های این موضوع - که تحول بزرگی در عرصه میدانی جنگ یمن به شمار می‌رود و حتی آینده یمن و نبرد کنونی در این کشور را نیز عمیقا تحت تاثیر قرار خواهد داد- می‌توان به نکات زیر اشاره کرد.
یک- اول از همه باید به این موضوع اشاره کرد که انصارالله اکنون دست بالا را در جنگ یمن دارد. در عرصه میدانی، نیروهای انصارالله، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن طی یک سال گذشته موفق به پیشروی‌های گسترده در مناطق مختلف این کشور شده‌اند. در عرصه سیاسی و دیپلماتیک نیز به نظر می‌رسد ائتلاف سعودی مشروعیت بین‌المللی خود را از دست داده است و فشارها بر ریاض و ابوظبی برای پایان دادن به این جنگ پرهزینه روز به روز بیشتر شده است. نمونه آن اظهارات «جورج قرداحی» وزیر مسیحی دولت لبنان است. در جبهه استراتژیک مأرب، نیروهای انصارالله بسیاری از مواضع و پایگاه‌های مستحکم و راهبردی نیروهای ائتلاف را در هم شکسته و در نزدیکی دروازه‌های شهر اصلی مأرب قرار گرفته‌اند. اکنون مأرب از سمت محور غربی، دروازه شمالی، شمال شرق و دروازه جنوبی در کنترل نیروهای انصارالله قرار دارد و به نظر می‌رسد در آستانه فتح کامل و آزادی این استان مهم قرار دارند. 
دو- اگر حفظ پایگاه راهبردی مأرب برای ائتلاف سعودی اهمیت بالایی دارد، آزادسازی کامل بندر «الحدیده» نیز برای دولت صنعا از اولویت بسیار بالایی برخوردار است. الحدیده دومین بندر تجاری بزرگ یمن بعد از عدن است و به دلیل داشتن امکان صادرات و واردات و نزدیکی به آبراه‌های بین‌المللی حمل‌و‌نقل کالا از اهمیت زیادی برخوردار است. موقعیت جغرافیایی الحدیده به گونه‌ای است که به دلیل قرار گرفتن در مسیرهای انتقال کالا در دریای سرخ می‌تواند تبدیل به پایگاه اصلی نیروی دریایی دولت صنعا شود. تسلط بر الحدیده به دلیل موقعیت راهبردی و جغرافیایی آن، یک دستاورد بزرگ در زمینه شکست محاصره دشمن ضد یمن محسوب می‌شود و کالاهای مورد نیاز مردم مناطق شمالی یمن می‌تواند از طریق بندر الحدیده منتقل شود. برخی ناظران سیاسی می‌گویند پس از تثبیت و تسلط نسبی نیروهای انصارالله بر دروازه‌های مأرب و آسوده شدن خیال انصارالله از آزادسازی قطعی این استان در آینده نزدیک، آنها به طرز غافلگیر‌کننده‌ای تمرکز خود را بر الحدیده گذاشته‌اند تا با یک اقدام برق‌آسا و استفاده از ضعف و سردرگمی ائتلاف سعودی بتوانند قبل از آزادسازی کامل مأرب، بندر الحدیده را که برای رهایی مردم یمن از رنج گرسنگی و تامین کالاهای اساسی بسیار مهم است، تحت کنترل خود درآورند. 
سه‌- از سوی دیگر برخی تحلیلگران معتقدند استان مأرب به خاطر نزدیکی به مرز عربستان از اهمیت بالاتری برای خاندان سعودی برخوردار است و ائتلاف متجاوز به منظور حفظ این دژ مستحکم، سراسیمه مجبور به عقب‌نشینی از مواضع خود در الحدیده شده است تا به کمک مزدورانش در مأرب برود. به دنبال تخلیه مواضع از سوی نیروهای سعودی، دولت مستعفی عبدربه منصور هادی طی بیانیه‌ای اعلام کرد این اقدام بدون هماهنگی با آنها انجام شده و تعجب آنها را نیز برانگیخته است. حتی هیات سازمان ملل برای حمایت از توافق الحدیده نیز اعلام کرد اطلاعی درباره عقب‌نشینی نیروهای ائتلاف نداشته است! این موارد نشان‌دهنده اوج سردرگمی و استیصال ائتلاف سعودی در عرصه میدانی در جنگ یمن است به گونه‌ای که مجبور شده در نمایشی مضحک، این عقب‌نشینی خفت‌بار را در راستای اجرای توافق استکهلم جلوه دهد. 
چهار- در حالی که به نظر می‌رسید طی هفته‌ها یا شاید روزهای آینده استان مأرب در کنترل کامل رزمندگان انصارالله قرار بگیرد، با هوشیاری و طراحی بی‌نظیر رهبران انصارالله و اصطلاحا با یک پاس رونالدینیویی! اکنون ۲ استان مهم و راهبردی یمن در تیررس آنها قرار دارد. مأرب که قلب یمن خوانده می‌شود، سرشار از منابع گازی و نفتی است و الحدیده که یک بندر راهبردی است، تمام نیازهای انصارالله را برای پیشروی سریع و ادامه آزادسازی بقیه استا‌ن‌های یمن از کنترل تروریست‌ها و مزدوران سعودی هموار خواهد کرد. 
پنج- سعودی‌ها دیگر باید بپذیرند هم در عرصه میدانی و هم در عرصه سیاسی، بازی را به رزمندگان انصارالله و مردم یمن واگذار کرده‌اند و دیگر کاری از حامیان آمریکایی و صهیونیست آنها و همچنین تسلیحات و تجهیزات پیشرفته و گران‌قیمت‌شان نیز ساخته نیست. شاید بهتر باشد حکام سعودی به جای جنجال‌آفرینی و تنش سیاسی، دوباره سخنان «جورج قرداحی» وزیر اطلاع‌رسانی لبنان را مرور کنند که به آل‌سعود و آل‌نهیان توصیه کرده بود «اکنون زمان پایان دادن به رنج مردم یمن است».

Page Generated in 0/0064 sec