printlogo


کد خبر: 240363تاریخ: 1400/8/25 00:00
اخبار

آمار بالای حوادث پرتلفات ترافیکی
سخنگوی سازمان اورژانس کشور از آمار بالای حوادث پرتلفات ترافیکی در اورژانس کشور خبر داد. مجتبی خالدی در جمع خبرنگاران درباره اقداماتی که در مرکز هدایت عملیات و بحران وزارت بهداشت صورت می‌گیرد، اظهار کرد: این مرکز از سال ٨۴ آغاز به کار کرده است. وی با اشاره به تاریخچه‌ای از این مرکز اظهار کرد: مرکز هدایت عملیات بهداشت روزانه ٧۴ حادثه مهم را ثبت می‌کند. این حوادث یا بیش از ۵ مصدوم یا بیش از ۳ کشته دارد البته عدد خیلی بالاست و تقریبا نیمی از این حوادث ترافیکی است. این نشان می‌دهد کشور باید درباره حوادث ترافیکی بیشتر فکر کند. این امکان که پشت سر هر اتوبوس یک آمبولانس اعزام کنیم وجود ندارد و در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که روزانه یک واژگونی اتوبوس یا یک سانحه برای اتوبوس را شاهد هستیم. خالدی ادامه داد: به‌رغم اینکه رانندگان اتوبوس، رانندگان حرفه‌ای هستند و باید کمترین تلفات را در این حوادث داشته باشیم اما می‌بینیم که آمار نگران‌کننده است و یکی از مطالبات سازمان اورژانس کشور از کمیسیون ایمنی راه‌ها این است که برای حوادث ترافیکی یک فکر اساسی شود. وی گفت: ۴٨٠۵ مورد حادثه پرتلفات ترافیکی از ابتدای فروردین تاکنون رخ داده است که البته این شامل همه حوادث ترافیکی نیست؛ حوادثی که یک یا ۲ مصدوم دارد شامل این آمار نیست. این نشان‌دهنده آن است که این آمار برای ۷ ماه عدد بسیار بالایی است. 
***
بررسی نهایی لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از بررسی و اصلاح موادی از لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌‌ها توسط کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی برای تامین نظر شورای نگهبان خبر داد. مهدی جمالی‌نژاد با بیان مطلب فوق افزود: لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در جلسه علنی ۱۱ مهر مجلس به منظور تامین نظر شورای نگهبان اصلاح و موضوع برای سیر مراحل قانونی تصویب به شورای نگهبان ارسال شد. وی اضافه کرد: این لایحه در جلسات شورای نگهبان دوباره بررسی و در نهایت برخی ایرادات این شورا به لایحه مزبور در تاریخ ۱۲ آبان‌ماه برای رفع به مجلس شورای اسلامی ارسال شد که این موارد در جلسه روز ۲۳ آبان‌ماه کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس با حضور اعضای کمیسیون، نمایندگان دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و نماینده شورای نگهبان بررسی و به منظور رفع ایرادات شورای نگهبان درباره آنها تبادل نظر شد که مواردی اصلاح شد و ادامه آن در جلسه بعدی کمیسیون پیگیری خواهد شد. وی در ادامه افزود: در اجرای مفاد ماده ۲۵ آیین‌نامه مالی شهرداری‌ها و وظایف محوله به وزارت کشور، پس از جلسات متعدد کارشناسی با جمعی از مدیران کل دفاتر امور شهری و شوراهای استانداری‌های سراسر کشور و سایر کارشناسان مرتبط با موضوع، بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری‌ها نهایی و برای اجرا در شهرداری‌های سراسر کشور ابلاغ شد. 
***
لزوم شناسایی و مدیریت بسترهای اعتیادزا در کشور
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بر لزوم شناسایی و مدیریت بسترهای اعتیادزا در کشور تاکید کرد. دکتر علی آقامحمدی با بیان اینکه در امر آسیب‌های اجتماعی، دستگاه‌های رسمی و حاکمیتی بیشتر تسهیل‌گر و زمینه‌ساز ورود گروه‌های مردم نهاد و خیران باشند، گفت: تحقق این امر می‌تواند به شکل اساسی و معنادار در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی در محلات اثرگذار باشد. 
وی با بیان اینکه اعتیاد بزرگ‌ترین چالش پیش‌ روی کشور در مناطق حاشیه‌نشین کشور است، گفت: اعتیاد از جمله آسیب‌های اجتماعی است که حل آن به تنهایی از توان و ظرفیت دولت خارج است. وی در این باره گفت: در حل معضل اعتیاد ضمن توجه به برنامه‌های کوتاه‌مدت، باید راهبردهای بلندمدت آموزشی و فرهنگی در کشور اتخاذ شود. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: در حوزه سازماندهی، پیشگیری، درمان و توانبخشی، راهبردهای کارآمد و اثربخش در کشور برای حل این چالش بزرگ به کار گرفته شود. وی اضافه کرد: در دنیا تجربه شده است که بهترین روش برای این موضوع به‌کارگیری ظرفیت‌های عمومی و سازمان‌های مردم‌نهاد است. آقامحمدی با بیان اینکه در حل معضل اعتیاد بیشتر به مساله مواد مخدر توجه شده است، گفت: در این موضوع ابتدا باید خود فرد مورد مطالعه کارشناسی قرار گیرد و اینکه چه زمینه‌ها و عواملی باعث سوق دادن جوانان به سمت اعتیاد می‌شود. به علاوه باید بسترهای اعتیادزا در کشور شناسایی و مدیریت شود. 
***
کمبود نیروی انسانی مهم‌ترین چالش اورژانس کشور است
رئیس اورژانس کشور گفت: کمبود نیروی انسانی مهم‌ترین چالش ما است و از آن رنج می‌بریم. جعفر میعادفر در بازدید علی نیکزاد، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی از مرکز اورژانس درباره چالش‌های اورژانس کشور گفت: نیروی انسانی و امکانات از جمله آمبولانس از مهم‌ترین چالش‌های ما است. از سال ۹۲ توانستیم حدود ۲۰۰ پایگاه ایجاد کنیم، در حالی که قبل از آن اقدامات بهتری درباره ایجاد پایگاه انجام شده بود. وی ادامه داد: کمبود نیروی انسانی مهم‌ترین بحث ما است و از آن رنج می‌بریم. متأسفانه نتوانستیم قانون ارتقای بهره‌وری کارکنان که مصوب مجلس شورای اسلامی است را به دلیل کمبود نیروی انسانی، اجرا کنیم. رئیس اورژانس کشور با بیان اینکه خارج از ظرفیت‌های وزارت بهداشت به ما کمک کنید، گفت: ۳ سال است هیچ آمبولانسی وارد ناوگان نشده و نیمی از ناوگان ۵۷۰۰ آمبولانسی بیش از ۱۰ سال عمر دارند و اگر به این ناوگان خسته و فرسوده، آمبولانس وارد نکنیم بخشی از خدمات ما دچار چالش می‌شود، البته قرارداد یکهزار دستگاه آمبولانس را داریم اما بودجه آن مشخص نشده است و ما درخواست می‌کنیم تا بودجه آن که حدود 1100 میلیارد تومان است در بودجه 1401 به عنوان یک ضرورت لحاظ شود. 

Page Generated in 0/0070 sec