printlogo


کد خبر: 240369تاریخ: 1400/8/25 00:00
صاحبنظران حوزه اشتغال و کارگری در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» از مخالفت خود با جدایی دبیرخانه شورای عالی اشتغال از وزارت کار گفتند
بازگشت دبیرخانه شورای عالی اشتغال به سازمان برنامه و بودجه؟
طرح انتزاع دبیرخانه شورای عالی اشتغال از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه شورای عالی اداری بررسی می‌‌شود

در روز‌های گذشته نامه‌ای توسط سازمان برنامه و بودجه با موضوع «درخواست انتزاع دبیرخانه شورای عالی اشتغال از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و الحاق مجدد آن به سازمان برنامه و بودجه» به رئیس‌جمهور ارسال شده است و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی نیز در پاسخ به نامه، دستور مطرح شدن این موضوع در جلسه شورای عالی اداری پس از بررسی‌های لازم را داده است. 
پیش‌تر این دبیرخانه ذیل سازمان برنامه و بودجه قرار داشت اما سال‌هاست ذیل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعریف شده است. طرح جدایی دبیرخانه شورای عالی اشتغال از این وزارتخانه مدت‌هاست مطرح است و حتی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم هم در این باره بحث و گفت‌و‌گو شده بود. در همین رابطه «وطن‌امروز» با ۲ کارشناس درباره این طرح گفت‌و‌گو کرد و نظرات‌شان را در این باره جویا شد.
***
عضو شورای عالی اشتغال  در گفت‌وگو  با «وطن امروز»:
میان کارگران و وزارت کار فاصله ایجاد نشود
مهرزاد مؤیدی، عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور و عضو شورای عالی اشتغال در گفت‌و‌گو با «وطن‌امروز» درباره طرح جدایی دبیرخانه شورای عالی اشتغال از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به نظر بنده این اتفاق تفاوت چشمگیری را رقم نخواهد زد. البته قاعدتا دبیرخانه شورای عالی اشتغال باید زیرمجموعه وزارت کار باشد. در حال حاضر سوالی که مطرح می‌شود این است: چه سیاست و هدفی پشت این تصمیم وجود دارد.  به نظر ما این تصمیم ضرورتی نداشته است، البته ممکن است این تصمیم ناظر به تصویب تسهیلاتی بوده که در جلسات مصوب و احساس می‌شد باید دبیرخانه زیرمجموعه سازمان برنامه و بودجه باشد، در حالی که منطقی است دبیرخانه زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باشد. 
وی در پایان درباره تبعات منفی این تصمیم گفت: با اتخاذ این تصمیم ارتباط با کارگران حذف و کمرنگ می‌شود. نمایندگان کارگران ارتباط تنگاتنگی با وزارت کار دارند که با  جدایی دبیرخانه از وزارت کار، فاصله‌ای میان تشکل‌های کارگری و وزارتخانه ایجاد خواهد شد؛ این نگرانی وجود دارد و باید تدابیری برای رفع آن در نظر گرفته شود.
***
عضو هیات‌مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار در گفت‌وگو   با «وطن امروز»:
ساختار سازمان برنامه و بودجه نمی‌تواند مسائل اشتغال را حل کند
محسن باقری، عضو هیات‌مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار در گفت‌و‌گو با «وطن‌امروز» درباره جدایی شورای اشتغال و الحاق آن به سازمان برنامه و بودجه گفت: قطعا ما مخالف این تصمیم هستیم؛ اساسا درباره مشاغل تصمیم‌گیری باید توسط وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی انجام شود و سازمان برنامه و بودجه به صندوق‌هایی که در اختیار وزارت کار است، دسترسی‌های لازم را ندارد. ضمن اینکه ساختار سازمان برنامه و بودجه سه‌جانبه نیست و چون یک طرف مساله اشتغال، نیروی کار است و در حقیقت نمایندگان کارگران در شورای اسلامی کار عضو هستند، بنابراین باید موضوعات و مسائل اشتغال به صورت سه‌جانبه طرح و بررسی شود. 
سازمان برنامه به صورت یکجانبه نمی‌تواند مسأله اشتغال را حل کند. سازمان برنامه در ساختار مالی دولت تخصص دارد و در بحث اشتغال نمی‌تواند مسائل را به صورت سه‌جانبه حل‌و‌فصل کند.

Page Generated in 0/0076 sec