printlogo


کد خبر: 240370تاریخ: 1400/8/25 00:00
اخبار

امکان صدور تأییدیه چک  از خودپردازها در آذرماه
رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه از آذرماه بانک‌ها باید امکان ثبت، صدور و تأییدیه چک را برای مشتریان فراهم کنند، گفت: در حال حاضر 18 بانک با تجمیع منابع افراد در بانک‌ها چک را پاس می‌کنند که باید تا دی‌ماه این قانون در تمام بانک‌ها اجرایی شود. 
علی صالح‌آبادی دیروز بعد از حضور در کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی تلویزیونی در تشریح جزئیات این نشست اظهار داشت: در قانون چک باید نسبت به صدور و تاییدیه چک اصلاحات لازم شود و امکان آن باید از طریق خودپردازها و پیامک‌ها به مشتریان فراهم شود، لذا قرار است از آذرماه بانک‌ها تا پایان سال جاری این امکان را حداقل از طریق خودپردازها برای مشتریان‌شان فراهم کنند. وی افزود: اگر فردی چکی را صادر می‌کند و منابع آن هم در بانک‌های مختلف وجود دارد، علاوه بر آنکه این چک امکان پاس شدن را با تجمیع منابع دارد، باید چنین امکان قانونی برای مشتریان هم فراهم شود. این در حالی است که هم‌اکنون 18 بانک این امکان را فراهم کرده‌اند که امیدوارم در دی‌ماه این امکان فراهم شود تا چک‌ها با استفاده از موجودی فرد در تمام بانک‌ها پاس شود. رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: بحث چک به عنوان وثیقه و تضمین هم در کمیسیون اصل نود مطرح و قرار شد با همکاری کمیسیون اصل 90 پیشنهادات لازم در این باره تدوین شود. صالح‌آبادی گفت: درباره ارقام مندرج در چک‌ها هم در شورای پول و اعتبار این موضوع بحث شود اما باید بتدریج چنین اقدامی انجام شود، لذا مقرر شد با هماهنگی کمیسیون اصل 90 و بانک مرکزی این موضوع را هم عملیاتی کنیم. 
***
رشد ۳۰ درصدی صادرات فولاد ایران تا پایان مهرماه
مجموع صادرات فولاد ایران (فولاد میانی و محصولات فولادی) از ابتدای امسال تا پایان مهرماه ۵ میلیون و ۹۱۲ هزار تن بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل حاکی از رشد ۳۰ درصدی است. بر پایه تازه‌ترین گزارش آماری انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در دوره ۷ ماهه ابتدای سال جاری، صادرات فولاد میانی کشور ۴ میلیون و ۵۷ هزار تن بوده که رشد ۲۷ درصدی را نسبت به دوره مشابه سال قبل نشان می‌دهد. 
از صادرات فولاد میانی، سهم صادرات بیلت و بلوم در این دوره زمانی ۲ میلیون و ۷۲۲ هزار تن و سهم صادرات اسلب، یک میلیون و ۳۳۵ هزار تن بوده است. تا پایان مهرماه امسال صادرات اسلب رشد ۸۰ درصدی را تجربه کرد و صادرات بیلت و بلوم ۱۱ درصد افزایش یافت. کل صادرات محصولات فولادی کشور در ۷ ماه ابتدایی امسال یک میلیون و ۸۵۵ هزار تن بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل، رشد ۳۸ درصدی را نشان می‌دهد. بر پایه این گزارش، از بین محصولات فولادی، سهم صادرات مقاطع طویل فولادی یک میلیون و ۴۸۶ هزار تن بوده و صادرات این مقاطع ۴۴ درصد افزایش داشته است. صادرات میلگرد که بیشترین سهم را از میان صادرات کل محصولات فولادی دارد، در ۷ ماه ابتدایی امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۵۷ درصد افزایش یافته و به یک میلیون و ۳۰۷ هزار تن رسید. صادرات مقاطع تخت فولادی نیز با رشد ۱۸ درصدی در این مدت به ۳۶۹ هزار تن رسیده است. همچنین صادرات آهن اسفنجی در مدت یاد شده با رشد ۲۷۹ درصدی به ۶۹۸ هزار تن افزایش یافت. کل ذخایر اثبات شده معادن ایران در حدود ۶۰ میلیارد تن برآورد شده که با اجرای اولویت نخست اکتشافی کشور در گستره‌‌ای به مساحت ۵۰۰ هزار کیلومترمربع، انتظار می‌رود به بیش از ۱۰۰ میلیارد تن برسد. از این رو بخش معدن و صنایع معدنی یکی از حوزه‌‌های مهم و اثرگذار در تولید و تجارت کشور به شمار می‌آید. 
***
کارشکنی کره‌ای‌ها علیه یک تولیدکننده لوازم خانگی ایرانی
مدیرعامل گروه صنعتی انتخاب الکترونیک گفت: گروه صنعتی انتخاب الکترونیک با توجه به شرایط موجود اقتصادی، تولید محصولات خود را با رویکرد عمق بخشیدن به ساخت تولید داخل، عدم وابستگی به تولیدات خارجی و افزایش ظرفیت‌های داخلی انجام و توسعه می‌دهد. حسین فهیمی با بیان اینکه این گروه صنعتی در زمینه اشتغال‌زایی فعالیت خوبی داشته است، افزود: در حال حاضر ۱۱ هزار نفر به طور مستقیم و در زنجیره توزیع و فروش نیز ۹ هزار نفر با ما همکاری می‌کنند که این آمار تا پایان سال جاری به ۲۰ هزار نفر افزایش خواهد یافت. وی گفت: تأثیرگذارترین اتفاقات برای توسعه تولیدات ما از سال ۱۳۹۷ با تشدید تحریم‌ها و اعمال فشارهای ناشی از آن بود که خوشبختانه به جهت آمادگی و زیرساخت‌های که داشتیم فرصت مناسبی برای نهایت بهره‌برداری گروه صنعتی انتخاب الکترونیک در حوزه تولید لوازم‌خانگی فراهم شد. 
وی افزود: متاسفانه کارشکنی‌های تحریمی از سوی دولت کره‌جنوبی شکل گرفت و قرارداد مالکیت برند دوو به صورت یک‌طرفه از سوی آنها لغو شد که ما به دادگاه‌های بین‌المللی شکایت کردیم و کره‌جنوبی محکوم شد و تعیین شد خسارات ما را به طور کامل بپردازد. 
فهیمی ادامه داد: در حال حاضر لوازم خانگی این برند حدود ۷۰ درصد داخلی‌سازی می‌شود و فقط ۵ قطعه وارداتی برای تولید لوازم خانگی با این برند داریم و به ‌رغم همه مشکلات در ۲ الی ۳ سال گذشته تولیدات ما افزایش یافته است. 
مدیرعامل گروه صنعتی انتخاب الکترونیک با بیان این مورد که عمده برنامه‌ریزی ما در صادرات از محصول‌محوری به صادرات قطعه تغییر کرده است، افزود: صادرات قطعه را از ۲ ماه پیش آغاز کرده‌ایم که در سال آینده نیز توسعه وسیعی در این زمینه خواهیم داشت. تاکنون نیز در زمینه داخلی شدن طراحی و تکنولوژی ساخت این برند موفق بوده‌ایم.

Page Generated in 0/0341 sec