printlogo


کد خبر: 240391تاریخ: 1400/8/26 00:00
دلیل عقب‌نشینی سعودی و امارات از سواحل غربی و جزایر یمن وحشت از پهپادهای انصارالله بود
آخرین خیز برای مأرب

با آغاز یکی از سهمگین‌‌ترین عملیات‌های نظامی از سوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، به نظر می‌رسد فاز نهایی فتح شهر راهبردی مأرب در قلب این کشور آغاز شده است. از نخستین ساعات بامداد سه‌شنبه، رزمندگان انصارالله و ارتش یمن که از هفته گذشته مزدوران سعودی و تروریست‌های همدست‌شان را در مرکز استان سوق‌الجیشی و نفت‌خیز مأرب از ۳ جهت به محاصره درآورده بودند، یکی از همه‌‌جانبه‌ترین حملات خود از زمان آغاز جنگ تحمیلی به یمن را شروع کردند. در این عملیات، ضمن پیشروی زمینی رزمندگان از ۳ محور شمالی، غربی و جنوبی شهر مأرب و آزادسازی میادین نفتی، ارتباط مزدوران دولت دست‌نشانده منصور هادی و تروریست‌های القاعده در استان مأرب با سعودی‌ها از طریق استان شمالی الجوف نیز قطع می‌شود.  همزمان پهپادها و موشک‌های تاکتیکی ارتش یمن مواضع دشمن را به همراه توپخانه‌ها، راکت‌اندازها و خمپاره‌های ۱۲۰ هدف قرار می‌دهند. 
بر اساس گزارش منابع محلی، حجم آتشی که بر سر مزدوران منصور و ائتلاف جنایتکار سعودی ریخته شده، بی‌سابقه است. مزدوران در برخی محورها عقب‌نشینی کرده‌اند اما برخلاف ادعای آنها این عقب‌نشینی‌ها تاکتیکی نبوده و به خاطر پذیرش شکست در این محور توسط ائتلاف جنایتکار سعودی- اماراتی است. فرماندهان نیروهای مزدور هادی از اینکه سعودی‌ها بدون اطلاع قبلی آنها را به حال خود رها کرده‌اند، خشمگین و مستاصل شده‌اند. شبکه لبنانی المیادین پیش‌تر گزارش داده بود عقب‌نشینی گسترده نیروهای وابسته به ائتلاف سعودی از ساحل غربی یمن و بندر الحدیده برای جلوگیری از غافلگیری بزرگ بوده است. به گفته تحلیلگران، ائتلاف مذکور بعد از اینکه فهمید «آزادسازی» ساحل غربی یمن، راهبردِ پسا«آزادسازی مأرب» است، از این منطقه عقب‌نشینی کرد. منابع محلی گفته‌اند: «ائتلاف سعودی همه نیروهای خود از جمله نیروهای «طارق صالح» (برادرزاده رئیس‌جمهور معدوم یمن علی عبدالله صالح) و تیپ‌های «العمالقه» را از ساحل غربی به شهر عدن (در ساحل جنوبی) منتقل کرده است». تنها کمک ائتلاف به مزدورانش در مأرب، بمباران هوایی مواضع ارتش و انصارالله بوده که این هم در روزهای گذشته به لطف استقرار یگان‌های پدافندی در منطقه نبرد و با گشودن آتش پرحجم و شلیک متوالی موشک‌های زمین به هوا، تا حد زیادی متوقف شده است. در این میان پهپادهای آمریکایی به دکل مخابراتی شرکت سبأفون در ارتفاعات بلق مشرف به مأرب حمله کرده‌اند. در همین حال ابراهیم الامین، سردبیر روزنامه لبنانی الاخبار به انعکاس گزارش‌های محرمانه‌ای پرداخت که روندهای پشت پرده درباره عقب‌نشینی سعودی و امارات از سواحل غربی یمن را بخوبی افشا می‌کند. در این گزارش فاش شده فرار اماراتی‌ها از بندر الحدیده از ترس عملی کردن تهدید انصارالله مبنی بر هدف قرار دادن مراکز حساس شیخ‌نشین امارات در ساحل خلیج‌فارس بوده است. به نوشته الامین، پهپادهای یمنی هفته گذشته پیش از ترک آسمان امارات برای لحظاتی خود را به رادارها نشان دادند تا طرف اماراتی بداند آنها بالای سرشان هستند. گفته می‌شود دلیل ترک جزیره سقطری و همچنین جزایر میون و الحنیش در باب‌المندب توسط اماراتی‌ها و سعودی‌ها نیز تهدید مشابه انصارالله بوده است. 
 
* اندیشکده کوئینسی: بایدن حامی ادامه جنگ و محاصره یمن است
یک اندیشکده آمریکایی در گزارشی به نقش فعال واشنگتن در ادامه جنگ و محاصره یمن پرداخت و نوشت دولت جو بایدن به وعده خود در پایان دادن به این نقش عمل نکرده است. اندیشکده آمریکایی کوئینسی در گزارشی به قلم «مارکوس استنلی» نوشت: به‌‌رغم گذشت ۳ سال از رأی کنگره در سال ۲۰۱۹ به پایان مشارکت در این جنگ، همچنان آمریکایی‌ها در هر ۲ دولت ترامپ و بایدن نقشی فعال در جنگ‌افروزی و محاصره علیه ملت یمن داشته‌اند. این گزارش با اشاره به اطلاعات مختلف، تحلیل می‌کند بدون خواست آمریکا، رژیم سعودی توان ادامه جنگ در یمن را نداشت.

Page Generated in 0/0394 sec