printlogo


کد خبر: 240393تاریخ: 1400/8/26 00:00
دور دنیا

100 سال حبس برای برنده جایزه نوبل؟!
ارتش میانمار اتهامات جدیدی علیه «آنگ سان سوچی» نخست‌وزیر پیشین این کشور مطرح کرده که می‌تواند باعث افزایش حکم زندان این برنده جایزه صلح نوبل تا ۱۰۰ سال شود. به گزارش رویترز به نقل از رسانه دولتی میانمار، نظامیان حاکم دیروز اتهامات مربوط به تقلب در انتخابات و سوءاستفاده از قدرت را به خانم سوچی و حزبش «لیگ ملی برای دموکراسی» وارد کردند. او به همراه اعضای دولتش زمستان گذشته همزمان با کودتای نظامیان از قدرت برکنار شد و تاکنون با 11 اتهام کیفری مواجه شده است که ۲ اتهام مربوط به فساد و یک مورد هم مربوط به نقض اسرار دولتی است. 
***
جهش تسلیحاتی روسیه با عرضه 20‌جت نظامی و 10 سامانه دفاع هوایی جدید
یک مقام ارشد صنایع تسلیحاتی روسیه از دستاوردهای جدید این کشور در حوزه نظامی و ارائه آن به بازارهای جهانی خبر داد. به نوشته خبرگزاری تاس، «آلکساندر میکی‌اف» مدیر‌عامل شرکت دولتی فروش تسلیحات «روسوبرون اکسپورت» روز دوشنبه در نمایشگاه هوایی دوبی ۲۰۲۱ گفت: «روسیه در ۵ تا ۷ سال آینده ۵۰ سامانه تسلیحاتی جدید را به بازار تسلیحات جهانی عرضه خواهد کرد». وی گفت: «در ۵ تا ۷ سال آینده، شرکت روسوبرون اکسپورت قصد دارد ۵۰ سامانه تسلیحاتی جدید را برای همه شاخه‌های نیروهای مسلح وارد بازار تسلیحات جهانی کند. تسلیحات جدید روسیه شامل بیش از ۲۰ نوع هواپیما و ۱۰ سامانه دفاع هوایی خواهد بود». نمایشگاه هوایی دوبی ۲۰۲۱ از ۱۴ تا ۱۸ نوامبر در امارات عربی متحده در حال برگزاری است. ۲ مقام نظامی روسیه روز شنبه درباره «اس‌ ۵۵۰»، دستاورد تازه روسیه تاکید کردند که سامانه دفاع موشکی «اس‌ ۵۵۰» قادر به انهدام موثر موشک‌های بالستیک قاره‌پیما و موشک‌های فراصوت است. ۲ منبع نظامی روس در این زمینه گفتند سامانه «اس‌ ۵۵۰» روسیه به نخستین سامانه متحرک هوا فضای جهان تبدیل خواهد شد که قادر به انهدام موثر موشک‌های بالستیک قاره‌پیما (ICBM) است. یکی از این منابع آگاه گفت سامانه جدید موشکی زمین به هوا به عنوان نسخه ارتقایافته سامانه موشکی «اس ۵۰۰» در حال توسعه است. «یوری سلیوسار» مدیر شرکت هواپیمایی متحد روسیه نیز خبر داد این کشور تولید انبوه جنگنده‌های نسل پنجمی تک موتوره جدید خود با نام «چک‌میت» را از سال ۲۰۲۶ آغاز خواهد کرد. وی که در نمایشگاه هوایی دوبی در امارات عربی متحده صحبت می‌کرد، گفت: «نخستین پرواز جنگنده نسل پنجمی چک میت برای سال ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی شده و آغاز تولید انبوه آن سال ۲۰۲۶ خواهد بود». در عین حال، تولید همزمان چند فروند از این جنگنده پیشرفته پیش از این در شهر «کامسومولسک» در منطقه شرق دور روسیه آغاز شده است. 
***
احتمال تعلیق نامزدی پسر قذافی و  ژنرال حفتر
مخالفت با ۲ نامزد جنجالی انتخابات ریاست‌جمهوری لیبی در حال افزایش است و لیبیایی‌ها خواستار حذف آنان از رقابت‌های انتخاباتی آینده شده‌اند. با این حال به نظر می‌رسد روند استحاله انقلاب یک دهه پیش مردم لیبی با دخالت کشورهای بیگانه ادامه داشته باشد. به گزارش پایگاه خبری الوسط لیبی، سیف‌الاسلام قذافی، پسر دیکتاتور معدوم لیبی، روز دوشنبه با حضور در دفتر کمیساریای عالی انتخابات این کشور در شهر سبها (جنوب لیبی) برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده ثبت‌نام کرد. این در حالی است که پس از انقلاب سال 2011 لیبی، این کشور عملا به ۳ بخش خودمختار به ترتیب به مرکزیت طرابلس، طبرق (بنغازی) و سبها تقسیم شده است. 
همچنین منابع نزدیک به ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی (بخش شرقی حامی دولت طبرق) از تصمیم او برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری 24 دسامبر خبر دادند. چند روز قبل پسر حفتر با سفر به تل‌آویو به مقامات رژیم صهیونیستی گفته بود: «در صورت پیروزی ژنرال حفتر در انتخابات آینده، لیبی به عادی‌سازی روابط با تل‌آویو اقدام خواهد کرد».
در واکنش به انتشار اخبار نامزدی «سیف‌الاسلام قذافی» و ژنرال «خلیفه حفتر» در انتخابات ریاست‌جمهوری لیبی اما فعالان سیاسی و افکار عمومی به مخالفت با آن برخاسته‌اند. به عنوان مثال اندیشمندان، بزرگان، انقلابیون و نهادهای جامعه مدنی شهر الزاویه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند: «این ۲ نفر مجرم هستند و تحت پیگرد قضایی قرار دارند، لذا مخالف نامزدی آنان در انتخابات ریاست‌جمهوری هستیم. ما از انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری آینده که بر اساس اهداف انقلاب 2011 برگزار می‌شود، حمایت می‌کنیم، چرا که این انقلاب توانست رژیم دیکتاتوری در لیبی را سرنگون کند». در همین حال، دادستان نظامی لیبی از کمیساریای عالی انتخابات این کشور خواست روند ثبت‌نام از ژنرال خلیفه حفتر را متوقف کند، چرا که پرونده جنایات جنگی‌اش در لیبی همچنان باز است و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد. 
او همچنین خواستار تعلیق روند نامزدی سیف‌الاسلام قذافی شد، چرا که پسر دیکتاتور پیشین به خاطر کشتار مردم لیبی تحت تعقیب دادگاه بین‌المللی کیفری قرار دارد.

Page Generated in 0/0244 sec