printlogo


کد خبر: 240397تاریخ: 1400/8/26 00:00
ارتباط بین خاک ارمنستان و قره‌باغ مسدود شد
تنش آذربایجان و ارمنستان در کریدور لاچین

یک سال پس از جنگ خونین 44 روزه قره‌باغ، در حالی که تنش مرزی بین جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان دوباره بالا می‌گیرد، ترکیه با فرصت‌طلبی در حال اعتبار بخشیدن به مداخله خود در قفقاز جنوبی است. 
به گزارش خبرگزاری تاس، معاونان وزرای خارجه روسیه و ترکیه بر لزوم راه‌اندازی هرچه سریع‌تر مکانیزم ۳+۳ (متشکل از جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، روسیه، ایران و ترکیه) برای حل‌و‌فصل مشکلات در منطقه قفقاز جنوبی تأکید کردند. این در حالی است که بر خلاف 5 کشور دیگر، ترکیه به لحاظ جغرافیایی هیچ جای پایی در منطقه قفقاز ندارد. 
«آندری رودینکو» معاون وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه در نشستی در مسکو با «سادات اونال» همتای ترکیه‌ای‌‌اش، درباره فراهم شدن شرایط لازم برای عادی‌سازی روابط بین باکو و ایروان، بر اهمیت تحقق کامل توافقات سه‌جانبه بین رهبران روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان درباره برقراری آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی تأکید و همچنین در رابطه با راه‌اندازی مکانیزم رایزنی‌های منطقه‌ای 3+3 در آینده نزدیک صحبت کردند.
این در حالی است که طی روزهای اخیر «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور رژیم باکو دوباره تحرکاتی ماجراجویانه را در مرز با ارمنستان آغاز کرده است. ارمنستان از روز شنبه مرز شرقی با جمهوری آذربایجان را به دلیل استفاده باکو از توپخانه، خودروهای زرهی و سلاح گرم با کالیبرهای بالا پرتنش توصیف کرده است. بر اساس آخرین گزارش‌ها، کریدور میان خاک ارمنستان و قره‌باغ مسدود شده است. 
وزارت دفاع ارمنستان دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد حملات یگان‌های مسلح جمهوری آذربایجان به مواضعش در کوه «زیزرناک کار» قره‌باغ مشرف بر کریدور لاچین  از بعدازظهر دیروز آغاز و باعث کشته شدن 15 سرباز ارمنی و دستگیری 6 سرباز دیگر شد. به نظر می‌رسد هدف تیپ دوم زرهی ارتش علی‌اف با حمایت هوایی و اطلاعاتی ناتو (ترکیه، انگلیس، ایتالیا) و رژیم صهیونیستی، تصرف منطقه لاچین‌- کلبجار برای قطع ارتباط شرق خاک ارمنستان با منطقه ارمنی‌نشین آرتساخ و  تصرف بزرگراه راهبردی آن است.
تنش‌های مرزی با اتهام‌زنی‌های متقابل باکو و ایروان به یکدیگر همراه است. دیروز «آرمن گریگوریان» دبیر شورای امنیت ارمنستان پیش از دیدار با سفیر روسیه خواستار دخالت نظامی سازمان پیمان امنیت جمعی متشکل از 9 کشور روسیه، ارمنستان، بلاروس، صربستان، قزاقستان، بلاروس، تاجیکستان، قرقیزستان و افغانستان به مرکزیت مسکو شد. 

Page Generated in 0/0061 sec