printlogo


کد خبر: 240410تاریخ: 1400/8/26 00:00
با اجرای طرح «محدودیت‌های کرونایی هوشمند» که از اول آذر آغاز می‌شود، افرادی که واکسن کرونا نزده‌اند با محدودیت‌های اجتماعی مواجه می‌شوند
واکسن‌گریزان بیکار می‌شوند
مطابق ابلاغیه سازمان امور اداری و استخدامی، کارکنان دولت باید با داشتن کارت تزریق واکسن کرونا در محل کار حاضر شوند

گروه اجتماعی: طرح «محدودیت‌های کرونایی هوشمند» در حالی از اول آذر اجرایی می‌شود که آن دسته از افرادی که واکسن کرونا تزریق نکرده‌اند با محدودیت‌های اجتماعی چون ممانعت از انجام فعالیت‌های شغلی، تحصیل، استفاده از خدمات عمومی و... مواجه خواهند شد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، اگر چه تاکنون حدود 100 میلیون دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده و واکسیناسیون همچنان با سرعت بالا در حال انجام است اما برخی‌ها از روی ناآگاهی یا تحت تاثیر قرار گرفتن نسبت به جو ایجاد شده از سوی برخی افراد واکسن‌گریز هنوز برای تزریق واکسن کرونا اقدام نکرده‌اند که با اجرای محدودیت‌های کرونایی هوشمند، این افراد به دام افتاده و با مشکل محدودیت‌های اجتماعی روبه‌رو خواهند شد به طوری که وزیر کشور دیروز در ستاد ملی مقابله با کرونا هشدار داد: «بعد از اجرای طرح مدیریت هوشمند کنترل بیماری کرونا کسانی که هر ۲ دوز واکسن را تزریق نکرده باشند دچار مشکل خواهند شد و در این صورت مجبور هستند تست‌های پی‌سی‌‌آر منفی را ارائه دهند که آن هم بسیار هزینه‌بر خواهد بود». 
با این وجود دیروز در بیست‌و‌ششمین جلسه قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا که به ریاست وزیر کشور و فرمانده این قرارگاه عملیاتی برگزار شد، بر تسریع در انجام واکسیناسیون تاکید شد. احمد وحیدی، وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا در این نشست که با حضور نمایندگان عالی دستگاه‌های ذی‌ربط در محل وزارت کشور برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه امروز قرارگاه دستورالعمل‌هایی که پس از اعمال مدیریت هوشمند انجام خواهند شد، مرور شد و اقدامات لازم برای حصول اطمینان از اینکه این دستورالعمل‌ها دقیق باشد و مشکلی ایجاد نشود، مورد بحث قرار گرفت. وحیدی موضوع دیگر مطرح شده در جلسه را درباره تلاش‌هایی که در مقابل طرح واکسیناسیون ملی در فضای مجازی صورت می‌گیرد، عنوان کرد و گفت: اگر چه این موارد زیاد نیست اما مقرر شد نسبت به این موضوع چه در فضای مجازی و چه غیر از آن درباره تبیین بیشتر ضرورت‌های واکسیناسیون ملی اقدام شود. وزیر کشور افزود: همه افراد جامعه باید ۲ دوز واکسن را هر چه سریع‌تر تزریق کنند، چون بعد از اجرای طرح مدیریت هوشمند کنترل بیماری کرونا کسانی که هر ۲ دوز واکسن را تزریق نکرده باشند دچار مشکل خواهند شد و در این صورت مجبور هستند تست‌های پی‌سی‌آر منفی را ارائه دهند و آن هم بسیار هزینه‌بر خواهد بود. وی بیان داشت: در این جلسه تاکید شد که تلاش بیشتری شود تا شاهد انجام سریع‌تر واکسیناسیون ملی در کشور باشیم. 
 
* ممنوعیت فعالیت کارمندان واکسن نزده
معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به جزئیات اجرای طرح محدودیت‌های هوشمند اظهار داشت: این طرح از اول آذرماه اجرایی خواهد شد. 
محسن فرهادی با اشاره به جزئیات طرح محدودیت‌های هوشمند یادآور شد: شنبه گذشته کلیات و جزئیات طرح یادشده به تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا رسید و مقدمات آن در حال آماده شدن بوده و از روز اول آذر عملیاتی می‌شود. 
معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به الزامات پنجگانه طرح محدودیت‌های هوشمند، خاطرنشان کرد: نخستین موضوع مربوط به کارکنان دولت است به طوری که از اول آذر با ابلاغیه سازمان امور اداری و استخدامی همه کارکنان دولت و مؤسسات دولتی موظف هستند تا کارکنان‌شان با تزریق واکسن در محل کار حاضر شوند. 
فرهادی با بیان اینکه حدود 80 درصد کارکنان دولت واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و عده کمی این تزریق را انجام نداده‌اند، خاطرنشان کرد: ‌از ابتدای آذر باید از ورود چنین افرادی به محل کار جلوگیری شود و مرخصی بدون حقوق به آنها داده شود، در وهله دوم اگر این کار ادامه پیدا کرد به عنوان غیبت محسوب شده و در مرحله سوم افراد به هیأت‌های بدوی تخلف کارکنان دولت برای انفصال از خدمت به مدت یک ماه ارجاع داده می‌شوند.  وی با بیان اینکه اساس طرح محدودیت‌های هوشمند سامانه و نرم‌افزارهای مختلف است، ابراز داشت: برخی افراد ممکن است گوشی همراه یا گوشی هوشمند نداشته باشند، در نتیجه کارت واکسن آنها و QR کدی که روی آن قرار دارد برای ارائه کفایت می‌کند و افراد برای دریافت آن باید به سامانه SALAMAT.GOV.IR وزارت بهداشت مراجعه کرده دریافت واکسن را درج و کد لازم را در گوشی خود ذخیره یا به صورت چاپ کرده ارائه کنند. 
معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به جزئیات اجرای طرح هوشمند برای اصناف کشور متذکر شد: واحدهای صنفی، آموزشی، تجاری، مناسبتی و ترددهای بین‌استانی نیز در این طرح لحاظ شده، به شکلی که اصناف به ۲ گروه تقسیم می‌شوند؛ گروهی که پذیرش دوسویه دارند مانند رستوران‌ها، استخر‌ها،‌ مراکز تفریحی، پاساژ‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای که ارائه خدمت می‌کنند باید هر دو طرف یعنی مشتری و کارکنان آنها واکسینه شده باشند. 
فرهادی افزود: بقیه واحدها نیز باید کارکنان آنها واکسینه شده باشند؛ مانند نانوایی‌ها که شاغلان آنها باید واکسینه شده باشند اما این قانون برای خریداران گذاشته نشده است. 
وی با اشاره به محدودیت‌های طرح هوشمند در حوزه تردد بین‌استانی تصریح کرد: مقرر شد اولا ممنوعیت برای کسانی که واکسن تزریق نکرده‌اند کماکان در شهرهای وضعیت قرمز و نارنجی وجود داشته باشد اما آنهایی که واکسن را تزریق کرده‌اند می‌توانند به سامانه وزارت بهداشت واردشده و کدی را که در آن وجود دارد وارد کنند، ضمن اینکه این سامانه به وزارتخانه‌های ارتباطات، کشور و بهداشت متصل بوده و چنین افرادی جریمه نخواهند شد.
 
* تزریق ۲ دوز واکسن کرونا برای حضور در دانشگاه الزامی شد
روند واکسیناسیون همچنان ادامه دارد اما برخی‌‌ از تزریق واکسن کرونا خودداری می‌کنندکه این افراد با محدودیت‌های اجتماعی مواجه خواهند شد.  معاون دانشجویی دانشگاه تهران از الزامی بودن تزریق ۲ دوز واکسن کرونا برای حضور در دانشگاه و سراها خبر داد و گفت: در حال حاضر دانشجویان تحصیلات تکمیلی که پروپزال و رساله خود را تصویب کرده‌اند، در صورت تزریق ۲ دوز واکسن می‌توانند نسبت به اسکان در سراها اقدام کنند. دکتر علیرضا وجهی افزود: دانشجویان سرمایه‌های اجتماعی دانشگاه‌ها هستند و امیدواریم بتوانیم بزودی شاهد حضور آنها در دانشگاه‌ها باشیم ولی بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها نیازمند فراهم بودن زیرساخت‌هایی است که امید است دولت و وزارت علوم، دانشگاه‌ها را در این زمینه حمایت کنند. وی ضمن تاکید بر لزوم آمادگی و برنامه‌ریزی دانشکده‌ها و دانشکدگان برای بازگشت حضوری دانشجویان بر اساس پروتکل‌های ابلاغی، اعلام کرد: با توجه به الزامی بودن تزریق ۲ دوز واکسن کرونا جهت امکان حضور در دانشگاه و سراها، مسؤولان دانشکده‌ها و دانشکدگان نسبت به اطلاع‌رسانی و ترغیب دانشجویان، اساتید و کارکنان جهت تزریق ۲ دوز واکسن اقدام کنند. 
همچنین فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به اینکه در حال تدوین شناسنامه بهداشتی برای مدارس هستیم، عنوان کرد: در این زمینه طی بازدیدهای انجام‌شده چک لیستی از نظر بحث فاصله‌گذاری اجتماعی و دیگر مسائل در حوزه زیرساخت‌های داخل مدارس تهیه شده که پس از رفع نواقص مدارس به شیوه ترکیبی بازگشایی خواهند شد. علیرضا زالی در زمینه بازگشایی مدارس عنوان کرد: در ستاد ملی در این باره مباحث لازم انجام شده و خوشبختانه ما در واکسیناسیون افراد 12 تا 18 سال هم موفق بودیم و در این گروه تاکنون 69 درصد افراد واکسن زده‌اند که این تعداد هر روز رو به افزایش است. همچنین طی اقدامی که با آموزش‌و‌پرورش استان تهران در حال انجام آن هستیم برای هر مدرسه یک شناسنامه بهداشتی در حال تدوین است که در این راستا بیش از ۳ هزار و 400 مدرسه مورد بازدید تیم مشترک آموزش‌و‌پرورش و همکاران در حوزه بهداشت قرار گرفتند. 
همچنین معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران درباره محدودیت تردد شبانه گفت: در شرایط فعلی به نظر می‌رسد این محدودیت‌ها کارایی لازم را ندارد به همین دلیل پیشنهاد لغو آن را به ستاد ملی ارائه دادیم. دکتر نادر توکلی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره محدودیت‌های تردد شبانه کرونا گفت: ۳ هفته قبل در ستاد کرونای استان تهران مصوبه‌ای داشتیم که پیشنهاد لغو محدودیت‌های تردد شبانه را مطرح می‌کرد، زیرا در شرایط فعلی به نظر می‌رسد این محدودیت‌ها کارایی لازم را ندارد به همین دلیل پیشنهاد لغو آن را به ستاد ملی ارائه دادیم. محدودیت تردد شبانه برای سال گذشته قطعا موثر بود، زیرا در پیک کرونا بودیم و از این طریق توانستیم برگزاری تجمع‌های خانوادگی و دورهمی که بیشترین آثار را در افزایش موارد ابتلا داشت کاهش دهیم. وی درباره اعمال محدودیت‌های هوشمند کرونا گفت: عملیاتی شدن طرح محدودیت هوشمند اندکی سخت و زمانبر است. براساس آنچه در حال تصویب است موضوع قرنطینه هوشمند بزودی اجرایی می‌شود و کم‌کم داشتن کارت واکسن برای افراد اجباری می‌شود، البته زدن واکسن به تنهایی کفایت نمی‌کند و کماکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی اهمیت زیادی دارد.
***
۱۳۴ فوتی و ۶۴۳۰ مبتلای جدید کرونا در کشور
آمار جان‌باختگان ناشی از کرونا طی یک شبانه روز در کشور همچنان زیر 150 نفر در نوسان است. وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد: طی شبانه‌روز گذشته متاسفانه ۱۳۴ بیمار «کووید-۱۹» در کشور جان خود را از دست دادند. بر این اساس از ظهر روز دوشنبه تا ظهر سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۴۳۰ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی و یکهزار و ۵۳ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه طی این مدت، ۱۳۴ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۲۸ هزار و ۴۰۶ نفر رسید. 
خوشبختانه تاکنون ۵ میلیون و ۷۲۰ هزار و ۸۹۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها مرخص شده‌اند. همچنین ۳ هزار و ۴۷۷ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. از سویی تاکنون ۳۷ میلیون و ۲۵۴ هزار و ۴۲۴ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور انجام شده است. همچنین در حال حاضر ۲۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۲ شهر در وضعیت زرد و ۱۱۳ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. 
* ۹۹ میلیون و ۶۲۸ هزار دوز واکسن کرونا تزریق شده است
گزارش‌های روزانه وزارت بهداشت نشان می‌دهد تاکنون ۹۹ میلیون و ۶۲۸ هزار دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. مرکز روابط‌ عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تاکنون ۵۵ میلیون و ۹۹۸ هزار و ۲۸۸ نفر دوز اول، ۴۳ میلیون و ۲۴ هزار و ۹۰۲ نفر دوز دوم و ۶۰۴ هزار و ۹۹۵ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. همچنین مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۹۹ میلیون و ۶۲۸ هزار و ۱۸۵ دوز رسید. این در حالی است که در شبانه روز گذشته (25 آبان) ۵۸۵ هزار و ۵۷۶ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. 
 
* افراد بالای ۵۰ سال مبتلا به کرونا آنتی‌بادی بیشتری دارند
محققان نمونه‌های آزمایشگاهی بیمارانی را که از یک مورد خفیف «کووید-۱۹» بهبود یافته بودند، بررسی کردند و دریافتند افراد بالای ۵۰ سال آنتی‌بادی‌ بیشتری علیه کروناویروس تولید کرده‌اند. آنها مشاهده کردند افرادی که واکسن‌های «کووید-۱۹» دریافت کرده‌اند، میزان آنتی‌بادی‌شان به طور قابل‌توجهی بالاتر از افراد آلوده است. این آنتی‌بادی‌ها بر روی نوع دلتا نیز مؤثر بودند. طبق تحقیقات به عمل آمده، هنگامی که فردی مبتلا به مورد خفیف «کووید-۱۹» شده است، واکسینه می‌شود، سطح آنتی‌بادی در خون او در مقایسه با یک فرد واکسینه نشده که به ویروس آلوده شده است، ۲ برابر می‌شود. 
 

Page Generated in 0/0064 sec