printlogo


کد خبر: 240413تاریخ: 1400/8/26 00:00
رئیس سازمان محیط‌زیست: حقابه دریاچه ارومیه 4/3 میلیارد مترمکعب است
احیای حقابه دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه طی سال‌های گذشته دستخوش بی‌مهری‌های بسیاری شد به نحوی که برداشت غیرمجاز از آب‌های سطحی و زیرسطحی، عدم تخصیص حقابه و... باعث شد تا این دریاچه روزهای سختی را بگذراند و گرد و غبارهای ناشی از خشک شدن این دریاچه مشکلات عدیده‌ای را برای ساکنان شمال غرب کشور ایجاد کند. حالا رئیس جدید سازمان حفاظت محیط‌زیست از عزم این سازمان برای احیای دریاچه ارومیه خبر داده است. علی سلاجقه، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: در زمینه تامین حقابه‌ها با وزارت نیرو مذاکره کردیم و سازمان حفاظت محیط‌زیست حتما حقابه محیط‌زیستی کشور را تامین خواهد کرد.  وی اظهار داشت: به عنوان مثال حقابه دریاچه ارومیه حدود 4/3 میلیارد مترمکعب است که قرار است از مسیر ۴٠ درصد صرفه‌جویی در بخش کشاورزی و یک میلیارد مترمکعب هم از سدهای زاب و سیلوه و بقیه نیز از طریق تصفیه فاضلاب‌ها تامین شود.  وی تاکید کرد: الگوی تامین حقابه دریاچه ارومیه می‌تواند به سایر تالاب‌های کشور تعمیم داده شود و این هم جزو برنامه‌های ما است. 
سلاجقه درباره نحوه فعالیت ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: در این ستاد، کارهای سخت‌افزاری آبرسانی به دریاچه انجام شد و بسیاری از پروژه‌ها تمام شده و برخی در حد ٧٠ درصد پیشرفت داشته‌اند و کار تونل کانی‌سیب نیز بزودی تمام می‌شود و آب در آن رهاسازی خواهد شد. 
معاون رئیس‌جمهوری گفت: اکنون کارهای نرم‌افزاری باید انجام شود و معاونت محیط‌زیست انسانی سازمان کار جامعی در این زمینه انجام داده که می‌تواند الگوی مناسبی برای همه تالاب‌های کشور باشد. در این طرح بحث تغییر کاربری با جدیت دیده شده که خوشبختانه آماده ارائه است. 
 
* اجازه نمی‌دهیم محیط‌زیست کشور دستخوش بی‌مبالاتی شود
ضرورت توجه به ارزیابی زیست‌محیطی در اجرای پروژه‌های خرد و کلان یک امر اساسی است که در پاره‌ای از موارد این مهم به فراموشی سپرده شده است. در همین زمینه رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: اجازه نمی‌دهیم محیط‌زیست کشور دستخوش بی‌مبالاتی شود و بر این اساس هر پروژه‌ای که قرار است اجرا شود باید گزارش ارزیابی زیست‌محیطی داشته باشد.  وی افزود: سازمان با ساختار کنونی نمی‌تواند آنطور که باید در بحث حاکمیتی با قدرت عمل کند، بنابراین با ایجاد تغییر، ساختار قوی‌تر خواهد شد. 
سلاجقه اظهار داشت: اگر وزارتخانه‌ها و نهادها در راستای فعالیت‌های خود قانون مخصوص به خود را دارند سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز قوانین خود را دارد، بنابراین هر پروژه جدیدی باید ارزیابی زیست‌محیطی داشته باشد تا کمترین آسیب به محیط‌زیست وارد شود و اجازه هیچ‌گونه بی‌مبالاتی در محیط‌زیست را نمی‌دهیم. 

Page Generated in 0/0070 sec