printlogo


کد خبر: 240416تاریخ: 1400/8/26 00:00
اخبار

ادامه کاهش نرخ دلار و یورو  در صرافی‌های بانکی
هر دلار در صرافی‌های بانکی دیروز با ۶۱ تومان کاهش در مقایسه با روز پیش از آن، ۲۶ هزار و ۹۱۹ تومان 
داد و‌ستد شد. قیمت فروش یورو نیز در مقایسه با روز پیش از آن با ۶۱ تومان کاهش، ۳۱ هزار و ۴۰۲ تومان بود. دیروز همچنین قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۳۸۶ تومان و نرخ خرید هر یورو ۳۰ هزار و ۷۸۰ تومان اعلام شد. علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۷۹۷ تومان و نرخ فروش آن ۲۷ هزار و ۴۰ تومان بود. این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۳۰ هزار و ۵۹۸ تومان و نرخ فروش آن ۳۰ هزار و ۸۷۵ تومان اعلام شد. همچنین در سامانه نیما در معاملات روز سه‌شنبه، حواله یورو به نرخ ۲۶ هزار و ۷۷۵ تومان و حواله دلار به بهای ۲۳ هزار و ۴۴۹ تومان معامله شد.
***
رئیس سازمان برنامه و بودجه:
برنامه هفتم توسعه و بودجه ۱۴۰۱بر مبنای آمایش سرزمین تدوین می‌شود
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه توسعه باید متوازن، متعادل و مبتنی بر آمایش سرزمین باشد، گفت: با هدف شکوفا شدن ظرفیت‌های تجاری مناطق مرزی، برنامه هفتم توسعه و بودجه سال ۱۴۰۱ بر مبنای آمایش سرزمین تدوین می‌شود. سید مسعود میرکاظمی در چهارمین جلسه تبیین رویکردهای تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ اظهار داشت: با وجود صرف منابع کلان در توسعه زیرساخت‌های کشور، وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی مطلوب نیست. این موضوع نشان می‌دهد شیوه فعلی اداره کشور باید تغییر کند. وی با اشاره به اهمیت اثربخش شدن منابع دولت افزود:‌ در قوانین سالانه بودجه و حتی برنامه‌های توسعه 5 ساله گاهی آنقدر به حاشیه پرداخته شده که متن فراموش شده است. هدف نهایی همه برنامه‌ها باید بهبود وضعیت شاخص‌های کلان و پیشرفت زندگی مردم در ابعاد مختلف باشد. معاون رئیس‌جمهوری ادامه داد: در حال حاضر در برخی بخش‌ها تا ۱۰ برابر ظرفیت مورد نیاز کشور سرمایه‌گذاری شده و نتیجه این می‌شود که با تعطیلی آنها اتفاقی در بازار نمی‌افتد. این امر نشان می‌دهد جهت‌گیری‌های دولت اشتباه بوده است. رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه ‌در بودجه ۱۴۰۱ رشد اقتصادی محور برنامه‌ها خواهد بود، تصریح کرد: برنامه‌ریزی بودجه سال آینده، متناسب با همین اصل انجام می‌شود و بودجه سال ۱۴۰۱ پاسخگو، ساده و قابل اندازه‌گیری خواهد بود. رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه رشد بهره‌وری به طور جدی دنبال می‌شود، اظهار داشت: رفع موانع، از ظرفیت‌های خالی رقابت‌پذیر انجام خواهد شد.
***
دولت بودجه ۱۴۰۱ را طی هفته‌های آینده تقدیم مجلس می‌کند
وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن اشاره به اینکه دولت در هفته‌های آینده لایحه بودجه ۱۴۰۱ را به مجلس تقدیم خواهد کرد، گفت: پیشنهاد جدی ما برای جبران کسری بودجه تمرکز بر روش فروش اموال مازاد دولت است. احسان خاندوزی در حاشیه نشست دیروز کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در توضیح علت حضور خود در این نشست گفت: امروز به همراه روسای سازمان بورس و اوراق بهادار، گمرک، خزانه‌داری، سازمان خصوصی‌سازی و معاونان خود در این نشست حضور یافتیم و درباره وضعیت درآمدهای بودجه‌ای و مالیاتی و گمرکی ضمن ارائه گزارش، به سوالات نمایندگان پاسخ دادیم. وی ادامه داد: کمیسیون برنامه و بودجه گزارشی درباره وضعیت مالیاتی مطالبه داشتند که معاونان من در این جلسه درباره وضعیت درآمدی گمرک و خصوصی‌سازی توضیحاتی را مطرح کردند. خاندوزی ضمن اشاره به اینکه دولت در هفته‌های آینده لایحه بودجه 1401 را آماده و تقدیم مجلس خواهد کرد، گفت: کمیسیون برنامه و بودجه در این حوزه نیز سوالاتی را مطرح کرد که ما پاسخ دادیم، البته سوالاتی نیز در حوزه بورس و بازار سرمایه مطرح شد. وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت سیزدهم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت برای جبران کسری بودجه در لایحه بودجه 1401 و حتی سال جاری چه راهکاری را در نظر گرفته است، بیان کرد: پیشنهاد جدی وزارت اقتصاد برای جبران کسری بودجه تمرکز بر روش فروش اموال مازاد دولت است تا بتواند با تبدیل دارایی غیرمولد دولت به مولد، کمترین اثر را به جهت پیامدهای تورمی و منفی که می‌تواند بر بازارها داشته باشد، بگذارد. عضو کابینه سیزدهم تاکید کرد: گروهی در این زمینه تشکیل شده و امیدواریم طی هفته‌های آینده شاهد افزایش میزان درآمدهای وصولی از این محل باشیم و یک اطمینان خاطر به جهت چشم‌انداز تامین کسری بودجه و حکمرانی بر منابع غیرتورمی برای مردم به وجود آید.

Page Generated in 0/0198 sec