printlogo


کد خبر: 240417تاریخ: 1400/8/26 00:00
ارزش پول ملی ترکیه روز گذشته به 24/10 لیر در برابر دلار رسید
بی‌ارزش‌ترین لیر

گروه اقتصادی: ارزش پول ملی ترکیه روز گذشته بیش از 7/1 درصد تضعیف شد و به پایین‌ترین حد خود یعنی 24/10 لیر در برابر دلار در تاریخ رسید. 
لیر ترکیه سال جاری میلادی 27 درصد کاهش یافته است. افت شدید ارزش پول ملی ترکیه عمدتا به دلیل نگرانی سرمایه‌گذاران درباره تأثیر رئیس‌جمهور ترکیه بر سیاست‌های پولی، افزایش نسبت بدهی‌های دولت به بودجه، کسری بودجه دولت و... است. 
لیر در بازارهای نوظهور بدترین عملکرد را داشته و دو‌سوم ارزش خود را در 5 سال گذشته از دست داده است. این امر سبب شده به همراه تورم ۲ رقمی، درآمد خانوارهای ترک کاهش پیدا کند.
بر اساس نظرسنجی رویترز، انتظار می‌رود بانک مرکزی ترکیه نرخ اصلی خود را از 16 درصد در هفته جاری به 15 درصد کاهش دهد، اگرچه تورم نزدیک به 20 درصد باقی مانده است. 
بانک مرکزی ترکیه گفته است فشار تورم موقتی است و از سپتامبر تاکنون 300 واحد کاهش یافته است. این اتفاق همزمان با افزایش فروش لیر بوده است که به نوبه خود قیمت‌ها را از طریق واردات سنگین ترکیه افزایش داد. 
ارزش لیر ترکیه تقریبا 33 درصد از اواسط فوریه کاهش یافته است؛ زمانی که به دلیل انتظارات سیاست سخت بانک مرکزی در زمان «ناچی آگبال» رئیس کل سابق بانک مرکزی، به 9/6 در برابر هر دلار رسید. 
اردوغان به طور مکرر خواستار کاهش نرخ بهره است و اقداماتی از جمله اخراج رئیس بانک مرکزی (ماه مارس) ۳ عضو دیگر کمیته سیاست پولی (MPC) (ماه گذشته) در راستای همین تصمیم بوده است. به گفته کارشناسان، تضعیف لیر به دلیل سوءمدیریت گسترده اقتصادی موجود تشدید خواهد شد که ناشی از (تثبیت) قدرت رئیس‌جمهور اردوغان است. 
اردوغان چند سالی است بشدت با افزایش نرخ بهره مخالف است و هر کس را که در این مسیر با وی مخالفت کند، از رئیس کل بانک مرکزی گرفته تا مدیران ارشد آن از سر راه برمی‌دارد. 
وضعیت اقتصادی ترکیه نشان‌دهنده یک مشکل جدی است؛ خالص بدهی‌های ارزی بخش خصوصی به حدود 124 میلیارد دلار می‌رسد و 58 درصد بدهی معوق دولت بدهی ارزی است که با کاهش ارزش لیر، این سهم همواره در حال افزایش است.
«لطفی الوان» وزیر دارایی ترکیه دیروز گفت ترکیه در مبارزه با تورم مصمم است اما هنوز به سطح مطلوب نرسیده است. 
وی در مراسمی در استانبول گفت: چرخه جهانی و چشم‌انداز داخلی نشان می‌دهد ما باید در نبرد با تورم بسیار محتاط باشیم و این مهم است که هر نهادی در حوزه وظیفه خود به وظایف خود عمل کند. 
«اودیل رنو باسو» رئیس بانک اروپایی «بازسازی و توسعه» به رویترز گفت سرمایه‌گذاران باید یک چارچوب سیاست روشن و معتبر را در ترکیه مشاهده کنند.

Page Generated in 0/0444 sec