printlogo


کد خبر: 240422تاریخ: 1400/8/26 00:00
نا‌امیدی مقامات رژیم صهیونیستی از حصول یک توافق گسترده‌تر از برجام با ایران
اسرائیل در بن بست
مشاور امنیت داخلی کابینه نتانیاهو: اسرائیل از آمریکا تعهد بگیرد مذاکرات طول نکشد

گروه سیاسی: شرایط پیچیده برنامه هسته‌ای ایران پس از ایجاد بازدارندگی هسته‌ای توسط تهران باعث بروز برخی اختلافات میان آمریکا و رژیم صهیونیستی شده است. 
به گزارش «وطن‌امروز»، رسانه‌های صهیونیستی خبر دادند نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل به دلیل اختلاف نظر با دولت آمریکا درباره بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای، حاضر نشده است با رابرت مالی، نماینده آمریکا دیدار کند. به نوشته روزنامه هاآرتص، یک منبع نزدیک به بنت در این باره گفته است: بنت، مالی را بایکوت نکرده. او بر این عقیده است که بازگشت به میز مذاکرات کار درستی نیست. 
یک مقام اسرائیلی هم گفته است مالی آنقدرها مقام عالی‌رتبه‌ای نیست که با نخست‌وزیر دیدار کند. یک منبع آگاه در دفتر نخست‌وزیری اسرائیل هم درباره علت عدم ملاقات بنت و مالی تاکید کرد، آنچه صورت گرفت صرفا یک اقدام پروتکلی بود، زیرا مالی یک مسؤول دون‌پایه بوده و قرار نیست با شخصیت عالی ملاقات داشته باشد. دلیل عدم ملاقات بنت و مالی را نباید در مخالفت تل‌آویو با بازگشت آمریکا به توافق دانست، چرا که برخی مقامات ارشد سیاسی و نظامی این رژیم از ماه‌های گذشته صریحا اعلام کرده‌اند این رژیم آماده است احیای توافق هسته‌ای را بپذیرد، دلیل این مساله هم به این برمی‌گردد که زمان علیه آمریکا در حال سپری شدن است و اهرم‌های فشار واشنگتن تا حد زیادی تاثیر خود را از دست داده است. به این خاطر توسعه پرشتاب برنامه هسته‌ای توسط تهران هیچ راه‌حلی جز پذیرش احیای برجام برای اسرائیل باقی نگذاشته است. 
با این وجود دلیل بروز اختلافات واشنگتن- تل‌آویو را باید در موضوعی دنبال کرد که چند روز قبل منابع عبری درباره آن خبر دادند: اسرائیل از دستیابی آمریکا و غرب به یک توافق جزئی با ایران که محدودتر از توافق هسته‌ای اصلی در سال 2015 است، هراس و نگرانی بسیاری دارد. در این رابطه روزنامه «اسرائیل هیوم» یکشنبه نوشت: سناریویی که در روزهای اخیر ارائه شده این است که دولت بایدن به توافقی بسنده کند که تنها شامل ۲ عنصر باشد: لغو تحریم‌ها از جانب جامعه بین‌المللی در ازای توقف غنی‌سازی اورانیوم. در این گزارش آمده است: با استناد به پیام‌هایی که به اسرائیل منتقل شده و در آن گفته شده که در ابتدا باید مسابقه غنی‌سازی شتاب‌زده اورانیوم در ایران را متوقف کرد، غرب نیز به دنبال توافقی محدود با ایران است. بنا بر این نوشته، در این توافق خبری از برخورد برای حذف زیرساخت‌های پیشرفته هسته‌ای و آنچه تجاوزات منطقه‌ای ایران خواند، نیست. آمریکا برای دستیابی به توافق با ایران به هر قیمتی دستپاچه است. 
روزنامه اماراتی نشنال هم طی گزارشی با اشاره به دیدارها و رایزنی‌های اخیر مقامات آمریکایی و اسرائیلی و اختلاف نظر آنها، همچنین سفر رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به منطقه و فلسطین اشغالی نوشت: وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا در واشنگتن میزبان آیدان رول، همتای اسرائیلی خود بود که در رایزنی‌های‌شان درباره ازسرگیری مذاکرات غیرمستقیم هسته‌ای آمریکا با ایران در وین نیز گفت‌وگو کردند. به گزارش نشنال، رایان بول، کارشناس امور خاورمیانه می‌گوید اسرائیلی‌ها در دولت جدیدشان هنوز نگران این هستند که آمریکا توافقی قوی با ایران انجام ندهد که موجب محدود کردن رفتار منطقه‌ای ایران شود؛ چیزی که اسرائیل را تهدید می‌کند. این روزنامه می‌افزاید: اختلافات دیگر مربوط به لغو تحریم‌هایی است که با بازگشت ایران به توافق نصیب آن خواهد شد و مربوط به بند غروب در توافق است. 
 
* توافق بهتری در کار نیست؛ آمریکا به اسرائیل تضمین دهد!
مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در کابینه بنیامین نتانیاهو هم اخیرا درباره مذاکرات برجامی در وین طی یادداشتی برای اندیشکده «بنیاد اورشلیم برای استراتژی و امنیت» به دغدغه‌های این رژیم پرداخته. یاکوف عمیدرور در این یادداشت نوشت: «سرسختی ایران در مذاکرات می‌تواند مذاکرات را دوباره طولانی کند و اوضاع ممکن است به نقطه اول ختم شود». مشاور امنیت داخلی کابینه بنیامین نتانیاهو ادامه داد: «علاوه بر این، ایران اکنون آشکارا تهدید می‌کند که مذاکرات با شکست مواجه خواهد شد، مگر اینکه آمریکا تضمین‌هایی ارائه دهد که رفتار دولت‌های آینده را محدود و مقید کند. با این حال، هر گونه تلاشی برای تثبیت توافق به عنوان یک معاهده رسمی مستلزم تصویب توسط مجلس سنا است، چرا که امکان جلب اکثریت دوسوم ضروری عملی نیست». رئیس شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ مدعی شد: «ایرانی‌ها ازسرگیری مذاکرات را به تعویق انداختند، زیرا متوجه شدند گزینه نظامی نه در دولت فعلی (جو بایدن) و نه در دولت قبلی (دونالد ترامپ) وجود ندارد. فقدان گزینه نظامی، اصلی‌ترین نقطه ضعفی بود که ایرانی‌ها هنگام خروج دولت قبلی آمریکا از توافق هسته‌ای احساس کردند». وی افزود: «تصور و درک ایران مبنی بر اینکه گزینه نظامی روی میز وجود ندارد نیز فرض اصلی آنها در مذاکرات آینده خواهد بود. بنابراین ایرانی‌ها می‌دانند ایالات متحده چاره‌ای جز بازگشت به توافق ندارد، در نتیجه عجله نخواهند کرد و شاید اول تلاش کنند تحریم‌ها را برچینند و منافع اقتصادی دیگری کسب کنند». مشاور اسبق امنیت داخلی تل‌آویو در ادامه این مطلب تصریح کرد احتمال دستیابی آمریکا به یک «توافق بهتر و طولانی‌تر با ایران» وجود ندارد. در ادامه یادداشت در این باره آمده است: «ایالات متحده تاکید می‌کند بازگشت به توافق هسته‌ای تنها گام اول است و پس از آن قصد دارد وارد گفت‌و‌گوهایی با هدف یک توافق بهتر و طولانی‌تر شود. با این حال، شانس دستیابی به چنین توافقی صفر است برای اینکه ایالات متحده هیچ اهرم فشاری روی ایران نخواهد داشت». وی در پایان خواستار گرفتن تعهد تل‌آویو از واشنگتن شد و نوشت: «اسرائیل نمی‌تواند و نباید در مذاکرات آمریکا با ایران دخالت کند. با این حال، اسرائیل باید از آمریکا تعهد بگیرد که مذاکرات را در زمان کوتاهی به اتمام برساند و اجازه ندهد ایران ماه‌ها مذاکرات را معطل کند».
 
* شبکه درهم پیچیده مخاطرات
«وطن‌امروز» دوشنبه در گزارشی درباره تحولات جاری نوشت: «تغییر مؤلفه‌های اثرگذار حول اوضاع برجام که این روزها در وضعیت رو به جلوی برنامه هسته‌ای ایران خود را نشان می‌دهد شبکه در هم‌ پیچیده‌ای از مخاطرات را متوجه رژیم صهیونیستی کرده است. حرکت فزاینده ایران به سمت بازدارندگی هسته‌ای با گسترش حجم برنامه غنی‌سازی با سانتریفیوژهای پیشرفته، در کنار اوضاع متزلزل دولت بایدن در داخل و خارج از ایالات متحده که منجر به خروج تدریجی نظامیان آمریکایی از غرب آسیا شده، مواجهه و مقابله تل‌آویو با طیفی از تهدیدات پیش رو را به یک معمای لاینحل تبدیل کرده است. تهران بتازگی اعلام کرد میزان ذخایر غنی شده 20 درصد ایران از ۲۱۰ کیلو عبور کرده‌ و همچنین ۲۵ کیلو اورانیوم ۶۰ درصد تولید شده که به استثنای کشورهای دارای سلاح هسته‌ای هیچ کشوری قادر به تولید آن نیست. صهیونیست‌ها که بخوبی شرایط موجود را درک کرده‌اند از یک سو از ماه‌های گذشته متوسل به تاکتیک جنگ روانی و پروپاگاندای رسانه‌ای پیرامون اقدامات و تحرکات نظامی احتمالی علیه ایران برای تغییر دستگاه محاسباتی کشورمان شده‌اند اما از سوی دیگر رمزگشایی از مواضع مقامات سابق و فعلی این رژیم نشان می‌دهد تل‌آویو هیچ گزینه‌ای ندارد تا جایی که آنها به احیای توافق هسته‌ای و بازگشت به برجام راضی شده‌اند، چرا که پیشرفت‌های هسته‌ای ایران بیش از هر چیزی برای اسرائیل یک کابوس دائمی است. بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اواخر تابستان نخستین نفری بود که در گفت‌وگو با فارین پالیسی از آمادگی تل‌آویو برای احیای برجام خبر داد».

Page Generated in 0/0145 sec