printlogo


کد خبر: 240431تاریخ: 1400/8/26 00:00
«معتادان متجاهر» زخمی بر صورت شهر

مصطفی خدابخشی: معتادان متجاهر جمعیتی زخم‌خورده در زیر پوست شهر هستند که ثمره حضورشان در اجتماع انسانی ایجاد چهره‌ای نازیبا از زندگی شهری است. این افراد با حضور در مناطق مختلف شهر - بویژه اماکن عمومی- باعث می‌شوند خانوارهای شهری نتوانند آنچنان که شایسته است به زیست خود در شهر ادامه دهند. 
حضور معتادان متجاهر در سطح شهر را می‌توان نمادی از پنجه کشیدن اعتیاد بر صورت امنیت روانی و جانی مردم دانست، چرا که برخی مصرف‌کنندگان مواد مخدر با استعمال مواد صنعتی و روان‌گردان‌ها مشاعر خود را از دست داده و دچار توهم می‌شوند که در پی آن اقدام به انجام حرکت‌های جنون‌آمیز می‌کنند که عموما این حرکات زمینه‌ساز وارد شدن صدمات به دیگران می‌شود. 
سازمان‌هایی همچون بهزیستی، نیروی انتظامی و شهرداری در زمینه ساماندهی معتادان متجاهر دارای مسؤولیت هستند اما به دلیل عدم همگرایی در این بخش چرخه‌ای معیوب شکل گرفته و باعث شده این پدیده به یک معضل لاینحل مبدل شود. 
براساس مواد 15 و 16 قانون مبارزه با مواد مخدر چالش‌هایی که معتادان با آن مواجه می‌شوند قابلیت پیگیری دارد و براساس این بند قانونی، سازمان‌ها در این زمینه باید به مسؤولیت قانونی خود عمل کنند. متاسفانه عدم توجه به این مهم باعث شده در بعضی نقاط شهر کلونی‌هایی از معتادان متجاهر تشکیل شود که از این طریق بازار مصرف و فروش در کنار یکدیگر قرار گرفته و عملا نه تنها در مبارزه با این پدیده اقدام خاصی صورت نگرفته بلکه زمینه‌ساز درگیر شدن تعداد بیشتری از جوانان در دام اعتیاد می‌شود. 
متاسفانه باید قبول کرد کمپ‌های ترک اعتیاد موجود در سطح شهر تهران بسیار کم هستند و این تعداد نمی‌تواند پاسخگوی ساماندهی معتادان متجاهر باشد. این در شرایطی است که بر اساس آمار 35 تا 50 درصد ظرفیت کمپ‌های ترک اعتیاد تهران به معتادانی اختصاص پیدا کرده که بومی این استان نیستند و همین موضوع باعث شده کلاف سردرگم مبارزه با اعتیاد در این کلانشهر دچار پیچیدگی‌های بیشتری شود. یقینا مبارزه با دیو افیون و معتادان متجاهر در سطح کلانشهرهای کشور، بویژه تهران جهت بازگرداندن آنان به زندگی عادی نیازمند افزایش عزم و اراده جدی مسؤولان، ارتقای کمی و کیفی کمپ‌های ترک اعتیاد با بهره‌گیری از روش‌های نوین در این بخش، ورود خیران به منظور تامین هزینه‌های موجود در این بخش، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و سازمان‌های مردم‌نهاد، در نظر گرفتن دوره‌های مهارت‌آموزی و در نهایت تامین اعتبارات لازم از سوی دولت است. 
در نهایت باید گفت ساماندهی معتادان متجاهر نیازمند هم‌افزایی دستگاهی است تا یک بار برای همیشه این پدیده نامیمون از سطح شهرهای کشور حذف شود.

Page Generated in 0/0063 sec