printlogo


کد خبر: 240439تاریخ: 1400/8/27 00:00
دور دنیا

جان باختن 7 تن در ۲ انفجار کابل
بعدازظهر دیروز بر اثر 2 انفجار در کابل 7 شهروند افغانستانی جان باختند. به گزارش یک رسانه نزدیک به طالبان، نخستین انفجار ناشی از مین مغناطیسی کنار جاده‌ای در منطقه دشت برچی واقع در ناحیه سیزدهم غرب کابل بود که یک خودروی مسافری را هدف قرار داد. ساعتی بعد انفجاری دیگر پایتخت افغانستان را لرزاند. به گفته سعید خوستی، سخنگوی وزارت کشور طالبان، بر اثر انفجار دوم به واسطه خودروی بمب‌گذاری شده در منطقه نقاش (ناحیه نهم کابل)، یک غیرنظامی جان باخت و 6تن دیگر از جمله 3 زن زخمی شدند. 
***
مخالفت جهاد اسلامی با آتش‌بس 5‌ ساله با اسرائیل
یکی از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی به دنبال کسب فرصت برای اجرای طرح‌های یهودی‌سازی در قدس و کرانه باختری است، بر مخالفت با آتش‌بس طولانی ۵ ساله با این رژیم تأکید کرد. 
 خضر حبیب در مصاحبه با روزنامه فلسطینی الأیام گفت بر خلاف آنچه در رسانه‌ها ادعا می‌شود، تا به این لحظه میانجی مصری هیچ‌گونه طرح یا پیشنهادی برای امضای توافق آتش‌بس با رژیم صهیونیستی ارائه نکرده و حتی در این صورت هم گروه‌های فلسطینی هر گونه طرح آتش‌بس با رژیم صهیونیستی را رد خواهند کرد. 
به گفته حبیب، هدف از این طرح منزوی کردن کرانه باختری و اعطای فرصت به رژیم صهیونیستی برای اجرای طرح‌های یهودی‌سازی و شهرک‌سازی خود در شهر اشغالی قدس و کرانه باختری است. 
این رهبر جهاد اسلامی افزود موضع گروه‌های فلسطینی در رابطه با این موضوع روشن و شفاف است و آن اینکه رفع دائمی محاصره غزه، بازسازی غزه و اجرای تبادل اسرا شروط مقاومت در مقابل حفظ آتش‌بس خواهد بود و آرام‌سازی طولانی‌مدت هرگز در کار نخواهد بود. دولت مصر در جریان سفر اخیر رونن بار، رئیس شاباک (سازمان اطلاعات داخلی اسرائیل) به قاهره طرح پیشنهادی درباره آتش‌بس ارائه کرده بود. 
***
پاکسازی داعش توسط طالبان در قندهار
وزیر خارجه طالبان مدعی شد تروریست‌های داعش در ۷۰ درصد خاک افغانستان به طور کامل از بین رفته‌اند. همچنین به گزارش تسنیم، «عبدالغفار محمدی» فرمانده پلیس طالبان در قندهار از آغاز عملیات طالبان علیه داعش در ۴ شهرستان این ولایت خبر داد که در این عملیات تاکنون ۴ تروریست داعش کشته و 10 نفر نیز بازداشت شدند. «امیرخان متقی» سرپرست وزارت خارجه طالبان اما به خیبر نیوز پاکستان گفت گروه تروریستی داعش در 70 درصد خاک افغانستان به طور کامل از بین رفته و در 30 درصد دیگر نیز فعالیتش در حال تضعیف شدن است. او با اظهار اینکه داعش در افغانستان تهدیدی جدی نیست، اظهار داشت که آنها قدرت نظامی ندارند اما تبلیغات این گروه تروریستی جریان دارد. این در حالی است که حملات خونبار منسوب به داعش، توأمان علیه اهل سنت و شیعیان و حتی خود طالبان ادامه دارد. 
***
انتقاد پوتین از خشونت اروپا علیه مهاجران
رئیس‌جمهور روسیه در رایزنی تلفنی با همتای فرانسوی خود، با ابراز نگرانی از برخورد خشن نیروهای مرزبانی لهستان با پناهجویان در مرز بلاروس، مانور نظامی آمریکا و متحدانش در منطقه دریای سیاه را تحریک‌آمیز ارزیابی کرد. به گزارش نووستی، ولادیمیر پوتین در جریان مذاکرات تلفنی خود با امانوئل مکرون، از رفتار بسیار خشن و ظالمانه نیروهای مرزبانی لهستان در مرز اتحادیه اروپایی با بلاروس علیه مردم پناهجو انتقاد کرد. پوتین و مکرون درباره لزوم انجام اقداماتی برای کاهش بحران پناهجویان توافق کردند و طرف روس یادآور شد قصد دارد بار دیگر در این زمینه مذاکراتی با الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس داشته باشد. پوتین در این گفت‌وگوی تلفنی همچنین مانورهای انجام شده توسط آمریکا و متحدانش در منطقه دریای سیاه را تحریک‌آمیز خواند.
***
آتش‌بس موقت ارمنستان و آذربایجان
با وجود درخواست رسمی شورای امنیت ارمنستان از روسیه، رهبر پیمان امنیت جمعی، برای مواجهه با آنچه تجاوزگری جمهوری آذربایجان علیه مرزهای این کشور خوانده، ۲ طرف جنگ قره‌‌باغ به آتش‌بس موقت رضایت دادند. به گزارش کامرسانت، «آرمن گریگوریان» رئیس این شورا درخواست رسمی کمک از روسیه را در چارچوب توافق سال ۱۹۹۷ به مسکو ارائه کرده است. شامگاه سه‌شنبه به دنبال دخالت روسیه، جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان به طور موقت به درگیری مرزی در منطقه لاچین- کلبجار خاتمه دادند، آن هم در حالی که ارتش باکو بر ۲ موضع نظامی مهم ارمنی‌های آرتساخ مشرف بر جاده راهبردی این منطقه مسلط شده است.  «مِهر مارگاریان» نماینده دائم ارمنستان در سازمان ملل، در سخنرانی خود در شورای امنیت، باکو را به تجاوزگری متهم کرد. پس از برخوردهای سنگین سه‌شنبه، وزارت دفاع جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان هر یک گزارش خود را ارائه کردند. در گزارش باکو به کشته شدن 7 نظامی این جمهوری اشاره شده و در گزارش ایروان از کشته و زخمی شدن 70 نظامی طرف مقابل و انهدام تعدادی نفربر زرهی و خودرو صحبت شده است. در مقابل وزارت دفاع آذربایجان مدعی کشتن 15 نظامی ارمنی و به اسارت گرفتن 13 تن دیگر است.

Page Generated in 0/0065 sec