printlogo


کد خبر: 240471تاریخ: 1400/8/27 00:00
اخبار

دومین بخش گزارش ۶ ماهه اجرای قانون بودجه ۱۴۰۰ دیوان محاسبات منتشر شد
هیچ کدام از شرکت‌های دولتی واگذار نشده‌اند
دومین بخش از یافته‌های گزارش دیوان محاسبات کشور از اجرای قانون بودجه ۱۴۰۰ در بازه زمانی ۶ ماه نخست سال، به موضوع مهم واگذاری شرکت‌های دولتی اختصاص یافت.  یافته‌ها نشان می‌دهد سهام ۸ شرکت دولتی به دلیل عدم وجود متقاضی واگذار نشده است که از مبلغ ۹۴ هزار میلیارد تومان موضوع بند «الف» تبصره ۲ قانون بودجه، صرفا مبلغ ۷۰۲ میلیارد تومان وصول شده که تمام آن از محل وصول اقساط واگذاری سنوات قبل بوده است. افزون بر این، از مجموع مطالبات سازمان خصوصی‌سازی از محل واگذاری سهام دولت و شرکت‌های دولتی به میزان بالغ بر ۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان، بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان آن سررسید آتی و الباقی معوق شده است. شرکت‌های بدون متقاضی عبارتند از: مجتمع صنعتی اسفراین، ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس، گسترش کاتالیست ایرانیان، پتروشیمی هگمتانه، مهندسان مشاور طرح و تحقیقات آب و فاضلاب اصفهان، تولید و بهره‌برداری از سد و نیروگاه شهید عباسپور، شرکت مجتمع صنایع چوب، فلز، پلاستیک و الکترونیک سیما چوب و بانک صادرات. 
***
جزئیات سهمیه جبرانی بنزین مشخص شد
هیات وزیران با اعطای سهمیه جبرانی بنزین به دارندگان کارت سوخت برای جبران هزینه وارده در دوره دسترسی نداشتن به سامانه هوشمند سوخت، موافقت کرد. پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر هیات دولت اعلام کرد: به‌ منظور جبران هزینه وارده به دارندگان کارت سوخت بنزین در دوره دسترسی نداشتن به بنزین سهمیه‌ای به ‌دلیل بروز اشکال در سامانه هوشمند سوخت، هیات وزیران، وزارت نفت را موظف کرد از طریق شرکت تابع ذی‌ربط، سهمیه جبرانی بنزین با قیمت هر لیتر 15 هزار ریال را به سهمیه ماهانه خودروها در آذر 1400 تنها برای یک بار اضافه کند. بر این اساس، سهمیه جبرانی برای انواع خودروها با کاربری‌های مختلف به شرح زیر است:
- 10 لیتر بنزین برای خودروهای سواری شخصی و معلولان، مسافربر شخصی، آموزشگاه‌های رانندگی، آژانس و دستگاه‌های عمومی، وانت کم‌مصرف، وانت پرمصرف (دوگانه‌سوز و گاز مایع) و کامیون (دوگانه‌سوز و گاز مایع)
- 5 لیتر برای موتوسیکلت
- 20 لیتر بنزین برای خودروهای سواری عمومی (دوگانه‌سوز و گاز مایع)، تاکسی و تاکسی‌ون (دوگانه‌سوز و گاز مایع)، خطی بین‌شهری (دوگانه‌سوز و گاز مایع)، وانت پرمصرف و کامیون (بنزین‌سوز)
- 30 لیتر بنزین برای خودروهای سواری عمومی (بنزین‌سوز)، تاکسی (بنزین‌سوز)، خطی بین‌شهری (بنزین‌سوز)، آمبولانس (بنزین‌سوز، دوگانه‌سوز و گاز مایع). 
- 40 لیتر بنزین برای اتوبوس، تاکسی‌ون (بنزین‌سوز) و مینی‌بوس (بنزین‌سوز). 
***
واکنش دیوان محاسبات به عدم اجرای حکم ۳۰ هزار میلیاردی بودجه ۱۴۰۰
مشاور پیشین رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: مدیر گمرکی که ابتدای سال حکم قانون افزایش نرخ ارز محاسباتی را اجرا نکرد باید از جیب مبارک خسارت بیت‌المال را جبران کند.  
در نشستی که با حضور مقامات ارشد دیوان محاسبات کشور به عنوان مرجع نظارتی بر قوانین بودجه سنواتی برگزار شد، بحث چرایی عدم تحقق احکام بودجه واکاوی شد. 
در این نشست محمد حسینی، مشاور پیشین دیوان محاسبات گفت: اصولا تا40 درصد آیین‌نامه‌های بودجه در هیات دولت تصویب نمی‌شود. همچنین حجت‌الله هادی‌پور، حسابرس کل دیوان نیز تاکید کرد: تا 60 درصد احکام برنامه ششم محقق نشده که در اینجا ضمانت اجرایی این احکام حائز اهمیت است. یکی از مواردی که در نشست نظارتی مورد توجه قرار گرفت، بحث برخورد دیوان محاسبات کشور با متخلفان بود. کسری بودجه به عنوان مهم‌ترین چالش بودجه سنوات اخیر در این جلسه نیز خبرساز شد. دیوان محاسبات هم‌راستا با مجلس شورای اسلامی بر تحقق درآمدهای واقعی مندرج در بودجه تاکید کامل دارد. از این رو حسابرسی در حین اجرای بودجه با حساسیت خاصی از سوی دکتر بذرپاش، رئیس کل دیوان محاسبات کشور دنبال می‌شود. چندی قبل رئیس مجلس شورای اسلامی بحث عدم اجرای یکی از احکام درآمدی بودجه یعنی تغییر نرخ ارز محاسباتی گمرک را به رئیس‌جمهور وقت گوشزد کرده بود اما با وجود لحاظ شدن درآمد 20 تا 30 هزار میلیارد تومانی، این حکم اصلا به هیات دولت ‌نرسید تا بندهای آیین‌نامه اجرایی آن تصویب ‌و‌ ابلاغ شود. در ادامه حسینی در همین باره با ارائه توضیحات مقدماتی گفت: آن مدیر میانی گمرک که در ابتدای سال جاری از اجرای حکم قانون سر باز زده، باید در زمان مشخص حسابرسی، خسارت وارده به بیت‌المال بابت عدم وصول حقوق دولتی را از «جیب مبارک» پرداخت کند. دیوان محاسبات کشور حساسیت ویژه‌ای در این‌ امور دارد. از سوی دیگر حسابرس کل دیوان محاسبات با اشاره به اینکه ماهیتا این حکم باید از ابتدای سال اجرا می‌شد، تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی نیز باید حساسیت ویژه‌ای در این امور و تقویت ضمانت اجرایی احکام و برخورد با متخلفان داشته باشد. 
***
تداوم ریزش قیمت دلار و یورو
هر دلار در صرافی‌های بانکی دیروز با ۵۰ تومان کاهش قیمت در مقایسه با روز پیش از آن ۲۶ هزار و ۸۶۹ تومان داد و ستد شد. قیمت فروش یورو نیز دیروز در مقایسه با روز بیش از آن با ۴۸۵ تومان کاهش، ۳۰ هزار و ۹۱۷ تومان بود. همچنین قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۳۳۷ تومان و نرخ خرید هر یورو ۳۰ هزار و ۳۰۴ تومان اعلام شد. علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۷۷۵ تومان و نرخ فروش آن ۲۷ هزار و ۱۸ تومان بود. 

Page Generated in 0/0064 sec