printlogo


کد خبر: 240482تاریخ: 1400/8/27 00:00
آیت‌الله محسن مجتهد شبستری، عضو مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام دار فانی را وداع گفت
درگذشت مجتهد مجاهد

گروه سیاسی: آیت‌الله محسن مجتهدشبستری، عضو مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز گذشته بر اثر سکته قلبی دعوت حق را لبیک گفت. 
به گزارش «وطن‌امروز»، آیت‌الله شیخ محسن مجتهدشبستری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده سابق ولی فقیه در آذربایجان شرقی روز گذشته بر اثر ایست قلبی در بیمارستان امام حسین(ع) تهران دار فانی را وداع گفت. 
مرحوم شبستری که سال ۱۳۱۶ در شهرستان شبستر از توابع استان آذربایجان شرقی متولد شد فرزند میرزا کاظم و نوه ملا علی‌اشرف است که هر دو از عالمان و فقیهان آذربایجان شرقی به ‌شمار می‌روند. از تألیفات علمی آن مرحوم می‌توان به تفسیر آیات عبادالرحمان و نگرشی بر فرهنگ عمومی اشاره کرد. ایشان از شاگردان امام راحل و از فعالان نهضت اسلامی بود. آیت‌الله مجتهدشبستری در دوران انقلاب با «شهید مرتضی مطهری»، «شهید بهشتی» و «شهید محمد مفتح» در ارتباط بود که زمینه تشکیل جامعه روحانیت مبارز در تهران را فراهم کردند. این مجتهد گرانقدر نگارش متن اعلامیه‌های جامعه روحانیت مبارز را پس از کسب رهنمودهای لازم از امام(ره) و مشورت با اعضای جامعه بر عهده داشت. از فعالیت‌های دیگر ایشان، رهبری تظاهرات و فعالیت‌های سیاسی و سخنرانی علیه رژیم پهلوی در تهران بود. وی بارها در دوران مبارزاتش مورد تعقیب ساواک قرار گرفت و بازداشت شد. 
 بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مرحوم شبستری به‌ عنوان مسؤول کمیته انقلاب در منطقه ۶ تهران برگزیده شد. پس از آن نیز نمایندگی مردم تهران را در دوره‌های اول، دوم، چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی بر عهده گرفت. وی سوم خردادماه ۱۳۷۴ بعد از عزیمت مرحوم آیت‌الله ملکوتی از تبریز به قم، از سوی رهبر معظم انقلاب به سمت نماینده ولی فقیه آذربایجان شرقی و چهارمین امام جمعه تبریز منصوب شد و به مدت ۲۲ سال تا سال 1396 این سمت را عهده‌دار بود. آیت‌الله مجتهدشبستری در بحبوحه فتنه 88 از طریق تریبون خطبه‌های نماز جمعه شهر تبریز به روشنگری علیه آن فتنه می‌پرداخت. همچنین در ۳ دوره پی‌درپی، نمایندگی مردم استان آذربایجان شرقی را در مجلس خبرگان رهبری عهده‌دار شد. وی ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ از سوی رهبر معظم انقلاب به مدت ۵ سال به عنوان یکی از اعضای حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد. از دیگر مسؤولیت‌های مرحوم مجتهدشبستری می‌توان به عضویت در شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت و هیات تحقیق و کمیسیون آیین‌نامه خبرگان اشاره کرد. 

Page Generated in 0/0065 sec