printlogo


کد خبر: 240489تاریخ: 1400/8/29 00:00
چشم‌انداز ۵ ساله سینمای چین
تغییرات در انتظار بزرگ‌ترین بازار سینمای جهان

سازمان مدیریت فیلم چین در چشم‌انداز ۵ ساله صنعت فیلم قصد دارد جایگاه چین را به عنوان بزرگ‌ترین بازار فیلم جهان حفظ کند. 
به گزارش «وطن‌امروز»، سازمان مدیریت فیلم چین چهاردهمین برنامه چشم‌انداز ۵ ساله صنعت فیلم این کشور را منتشر کرده که هدف اصلی‌اش حفظ جایگاه آن به عنوان بزرگ‌ترین بازار فیلم جهان و افزایش نفوذ فرهنگی پروژه‌هاست. 
سال گذشته چین تبدیل به بزرگ‌ترین بازار باکس آفیس جهان شد و آمریکای شمالی را پشت سر گذاشت. این تا حدودی به خاطر کنترل زودتر پاندمی و افتتاح دوباره سینماها و عملکرد خوب فیلم‌های داخلی بود اما چین قصد ندارد این عنوان را از دست بدهد. 
تا هفته گذشته، میزان فروش فیلم‌ها در چین از مرز ۴۳ میلیارد رنمینبی (7/6 میلیارد دلار) عبور کرد که یکی از عوامل مهم آن هم فروش ۸۸۴ میلیون دلاری فیلم «نبرد دریاچه چانگجین» بود. 
یکی از برنامه‌های اصلی چین این است که تا سال ۲۰۳۵ تبدیل به یک «قدرت فرهنگی قوی» شود. در این راستا، این کشور می‌خواهد تا پایان برنامه ۵ ساله جدید یعنی سال ۲۰۲۵ بیش از ۱۰۰ هزار پرده سینمای جدید افتتاح کند و حداقل ۵۰ فیلم با بودجه ۱۵ میلیون دلاری در سال بسازد. تا ماه مارس تعداد پرده‌های سینما در چین ۷۷۷۶۹ بود. 
چشم‌انداز ۵ ساله این کشور می‌گوید این فیلم‌ها باید «شاهکارهایی باشند که روحیه، ارزش‌ها، قدرت و زیبایی‌های چین» را به تصویر بکشند و در عین حال نقدهای مثبتی دریافت کنند و میان مردم محبوب باشند. 
علاوه بر این، فیلم‌های ساخت داخل چین باید مسؤول بیش از ۵۵ درصد از کل درآمد باکس آفیس سالانه کشور باشند. به نظر می‌رسد این هدف قابل دسترسی باشد چون عناوین داخلی در سال ۲۰۱۸ پشت ۶۲ درصد کل فروش بودند و این رقم در سال‌های ۲۰۱۹ به ۶۴ درصد و ۲۰۲۰ به ۸۴ درصد رسید. 
برنامه چشم‌انداز سینمای چین بارها از متنوع‌تر کردن محتوا صحبت می‌کند اما تا حدود زیادی از آثار سیاسی، علمی- ‌تخیلی و انیمیشن حمایت می‌کند که نمایانگر روحیه ملی کشور باشند. در این برنامه آورده شده فیلم‌های چینی باید سعی کنند «تصویری قابل اعتماد، دوست‌داشتنی و قابل احترام از چین» به نمایش بگذارند. 
علاوه بر این، چین قصد دارد یک «آزمایشگاه تحقیقات ملی فیلم با تکنولوژی بالا» راه‌اندازی کند که هدفش بهبود صنعت فیلم از طریق رایانش ابری، کلان داده‌ها، 5G، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، یادگیری ماشینی، یادگیری عمیق و بلاکچین است.

Page Generated in 0/0063 sec