printlogo


کد خبر: 240494تاریخ: 1400/8/29 00:00
مقاومت عراق:
سلاح مقاومت علیه اشغالگران است

منابع عراقی از ادامه تظاهرات مسالمت‌آمیز معترضان به نتایج انتخابات در عراق خبر دادند و اعلام کردند تظاهرات‌کنندگان در ورودی منطقه الخضرا به اعتراضات مسالمت‌آمیز خود ادامه دادند. صابرین‌نیوز گزارش داد: تظاهرات‌کنندگان دروازه‌های منطقه سبز را از هر طرف محاصره کردند. این منبع همچنین به استقرار عناصر مسلح بر بالای پشت بام ساختمانی در نزدیکی میدان النسور در ورودی الخضرا اشاره کرد. در همین حال یک منبع امنیتی عراقی اعلام کرد نیروهای امنیتی این کشور اقدام به بستن ۳ پل اصلی در مرکز بغداد کرده‌اند. این منبع به السومریه نیوز اعلام کرد نیروهای امنیتی پل‌های «السنک»، «الجمهوریه» و«الاحرار» در بغداد پایتخت عراق را بسته‌اند. این در حالی است که قبلا فرماندهی عملیات بغداد با صدور یک بیانیه اعلام کرده بود حامی برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز است. در این بیانیه آمده است: نیروهای امنیتی در نزدیکی محل حضور تظاهرات‌کنندگان حضور دارند تا فضای امنی برای تظاهرات ایجاد شود. دستورات به یگان‌ها درباره حسن رفتار با تظاهرات‌کنندگان و تأمین آب آشامیدنی آنها و استقرار تیم‌های اورژانس و نیز تسهیل کار رسانه‌ها داده شده است. 
 
* ائتلاف نوری المالکی: کارکنان کمیساریای انتخابات تغییر کنند
در ادامه تردید برخی احزاب سیاسی در صحت شمارش آرای انتخابات اخیر عراق، ائتلاف سیاسی «دوله القانون» به ریاست نوری المالکی، نخست‌وزیر پیشین عراق اعلام کرد موضع این ائتلاف درباره شمارش دستی آرای انتخابات این کشور تغییر نکرده است. «بهاء‌الدین النوری» سخنگوی این ائتلاف به پایگاه خبری المعلومه گفت اگر کارکنان کمیساریای انتخابات عراق تغییر نکنند، دوله القانون شمارش دستی و کلی آرا را قبول ندارد. «بهاءالدین النوری» تأکید کرد این ائتلاف حتی مخالف بررسی شکایت‌های انتخاباتی توسط این کارکنان است و باید این مساله پس از تغییر کارکنان صورت گیرد. وی خاطرنشان کرد کارکنان کنونی کمیساریا صلاحیت برقراری عدالت را ندارند. 
 
* واکنش‌ها به اظهارات صدر درباره انحصار سلاح
«ابوعلی العسکری» که از مسؤولان امنیتی کتائب حزب‌الله عراق است در واکنش به اظهارات «مقتدا صدر»، بر ضرورت تحویل سلاح گروه‌های وابسته به صدر و نیروهای پیشمرگه تأکید کرد. صدر پنجشنبه‌شب در سخنانی بر ضرورت انحلال کامل و یکباره همه گروه‌های مسلح و تحویل سلاح آنها به حشدالشعبی از طریق فرمانده کل نیروهای مسلح تاکید کرد. العسکری با انتشار توئیتی نوشت از فراخوان تحویل سلاح یا انحصار سلاح به دست حکومت حمایت می‌کند چون آن را موجب اجتناب از درگیری داخلی در کشور می‌داند. وی گفت: برای اجرای این فراخوان لازم است اولا طرفی که این مساله را مطرح کرده در تحویل سلاح بویژه از نوع سنگین آن پیشگام شود و مسؤولیت یگان‌های خود را به فرماندهی حشدالشعبی واگذار کند و عناصر غیرمنضبط این یگان‌ها را برکنار کند. العسکری افزود: در گام بعدی باید سراغ گروه‌های «شبه‌نظامی» پرشمارتر یعنی نیروهای پیشمرگه رفت که شمارشان نزدیک به 160 هزار نیروست که مجهز به پیشرفته‌ترین سلاح‌ها هستند و باید سلاح‌شان را به حکومت عراق تحویل دهند. وی تأکید کرد که در صورت برداشته شدن این ۲ گام می‌توان گفت پروژه انحصار سلاح به دست حکومت موفق شده است.
 در همین حال کمیته هماهنگی گروه‌های مقاومت عراق نیز، بعدازظهر دیروز (جمعه) بیانیه‌ای در ارتباط با خروج نیروهای نظامی آمریکا از خاک عراق صادر کرد. بر اساس گزارش پایگاه خبری شبکه «المیادین»، کمیته هماهنگی مقاومت عراق در بیانیه مذکور اعلام کرد: «ما از نزدیک میزان پایبندی به مفاد آنچه را گفت‌و‌گوی راهبردی خوانده شد، با توجه به اینکه به جدیت اشغالگران و تعهدات‌شان به عنوان یکی از طرف‌های آن اعتماد نداشتیم، زیر نظر داریم». گروه‌های مقاومت عراق همچنین با اشاره به اینکه برخی بتازگی اظهاراتی درباره سلاح مقاومت مطرح کرده‌اند، تأکید کردند از این سلاح مقاومت پس از پایان مهلت داده‌شده برای تکه‌تکه کردن اشغالگران استفاده خواهد شد. در بخش دیگری از این بیانیه با اشاره به مشروع بودن استفاده از سلاح علیه اشغالگران، عنوان شده است سلاح مقاومت همواره سر اشغالگران را نشانه خواهد گرفت.

Page Generated in 0/0085 sec