printlogo


کد خبر: 240495تاریخ: 1400/8/29 00:00
دور دنیا

سقوط آزاد لیر هزینه‌های زندگی در ترکیه را سنگین‌تر کرد
کارگران معترض خواهان استعفای دولت!
سقوط آزاد ارزش لیر ترکیه، هزاران کارگر معترض را در استان ازمیر به خیابان‌ها کشاند. یک روز پس از آنکه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه علیه نرخ‌های بالای بهره صحبت کرد، بانک مرکزی این کشور روز پنجشنبه باز هم نرخ بهره را کاهش داد تا رکورد جدیدی برای سقوط ارزش پول ملی‌اش ثبت شود. لیر ۴ درصد دیگر سقوط کرد تا هر دلار آمریکا با 2/11 لیر ترکیه مبادله شود. بدین ترتیب پول ملی ترکیه با کاهش ۳۰ درصدی ارزش خود در سال 2021 به پایین‌ترین نرخ برابری تاریخی‌اش در برابر دلار طی یک قرن رسید.  این در حالی است که اقتصاد ترکیه بشدت به واردات کالا وابسته بوده و کاهش ارزش لیر باعث می‌شود قیمت‌ها افزایش یابد به طوری که در حال حاضر شهروندان ترکیه تورم 20 درصدی قیمت‌ها را نسبت به سال گذشته تجربه می‌کنند. به گزارش رویترز، در حالی که انتظار می‌رود اقتصاد ترکیه امسال به دلیل تولید و صادرات قوی و جهش صنعت جهانگردی نزدیک به ۱۰ درصد رشد کند، کاهش ارزش لیر هزینه شرکت‌ها را برای پرداخت بدهی‌ها در شکل ارز خارجی افزایش می‌دهد. ۳ سال پیش بحران ارزی 2018 ترکیه منجر به رکود اقتصادی و متعاقب آن رشد اقتصادی کمتر از متوسط شد که این وضعیت با همه‌گیری ویروس کرونا تشدید شد. رجب طیب اردوغان در همان روز سقوط تاریخی لیر، در گردهمایی حزب عدالت و توسعه با انتقاد مجدد از نرخ بهره بالا، مخالفت خود را چنین توجیه کرد: «ما به این موضوع (نرخ بهره) طبق دستورات دینی نگاه می‌کنیم و اقدامات‌مان را بر این اساس انجام می‌دهیم».
با این حال به نظر می‌رسد دلیل اصلی پافشاری اردوغان بر کاهش نرخ‌های بهره، تقویت اقتصاد از جمله صادرات و اشتغال باشد. 
البته اردوغان ۲ روز پیش از آن با انتقاد از احزاب مخالف گفته بود در صورت شکست وی در انتخابات آتی، در ترکیه هرج‌و‌مرج رخ می‌دهد. در همین حال افزایش تورم و گرانی کالاها و هزینه زندگی در ترکیه، تعداد زیادی از کارگران را به خیابان‌ها کشاند. به گزارش بیانِت، هزاران کارگر به ‌‌همراه اعضای کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری مترقی ترکیه (DİSK) روز پنجشنبه در شهر توریستی ازمیر به خیابان‌ها آمدند و خواستار برابری در درآمد و مالیات شدند. آنها در میدان جمهوریت تجمع کردند و علیه دولت اردوغان شعارهایی مانند «ما نمی‌توانیم هزینه‌های زندگی خود را تامین کنیم»، «شغل، نان، آزادی»، «بودجه برای کارگر، نه برای کاخ»، «اتحاد کارگران، پایتخت را تنبیه خواهد کرد»، «دولت مرگ بر تو» و «دستمزد انسانی می‌خواهیم» سر داده و خواستار استعفای دولت شدند. نماینده این کنفدراسیون کارگری در منطقه دریای اژه همچنین خواستار اعتصاب یک روزه در آستانه مذاکرات درباره حداقل دستمزد در بودجه سال ۲۰۲۲ در کمیسیون برنامه و بودجه پارلمان ترکیه شد.
***
طرح آمریکایی برای به رسمیت نشناختن پوتین
۲ عضو خانه نمایندگان کنگره به دنبال تصویب قطعنامه‌ای هستند که بر اساس آن ریاست‌جمهوری روسیه، ولادیمیر پوتین بعد از پایان دوره فعلی ریاست‌جمهوری‌اش به رسمیت شناخته نشود. به گزارش اسپوتنیک، «استیو کوهن» و «جو ویلسون» روز پنجشنبه از قطعنامه پیشنهادی خود رونمایی کردند. بر اساس بیانیه دفتر کوهن در این زمینه، اگر پوتین بعد از پایان دومین دوره متوالی ریاست‌جمهوری خود در ماه مه 2024 همچنان قصد داشته باشد در قدرت باقی بماند، واشنگتن مشروعیت او را در قدرت به رسمیت نخواهد شناخت. البته این دوره چهارمین دوره غیرمتوالی ریاست‌جمهوری پوتین از سال 2000 محسوب می‌شود. او در این فاصله 17 سال رئیس‌جمهوری، ۴ سال نخست‌وزیر و یک سال کفیل ریاست جمهوری محسوب می‌شده است. طبق قانون اساسی جدید روسیه، هر فرد بیش از ۲ دوره می‌تواند برای ریاست جمهوری نامزد شود. روسیه اظهارات مقامات آمریکایی در زمینه انتخابات در این کشور را تلاش برای مداخله در روند انتخابات خوانده و به واشنگتن در زمینه هر گونه دخالت در انتخابات روسیه هشدار داده است. 
***
اوج سیاسی‌بازی آمریکایی‌ها در ورزش
بایدن می‌خواهد المپیک پکن را تحریم کند
کمتر از ۳ روز از دیدار ویدئویی روسای‌جمهوری آمریکا و چین، جو بایدن بحرانی دیگر در رابطه پرتنش ۲ کشور آفرید و سیاسی‌کاری در ورزش را به اوج رساند. 
رئیس‌جمهور سالخورده آمریکا حین دیدار پنجشنبه شب گذشته با «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا در کاخ سفید از احتمال «تحریم دیپلماتیک» بازی‌های المپیک زمستانی 2022 پکن خبر داد. 
به گزارش رویترز، بهانه دموکرات‌ها برای تحریم این مسابقات که از ۱۵ بهمن تا اول اسفند آتی برگزار می‌شود، کارنامه حقوق بشری چین است. البته ظاهرا تحریم دیپلماتیک مدنظر کاخ سفید نه تحریمی واقعی همراه با عدم اعزام هیات ورزشی آمریکایی به چین، بلکه صرفا در این حد است که با اجماع کابینه، مقام‌های دولت آمریکا در مراسم افتتاحیه المپیک زمستانی پکن شرکت نکنند. 
رویترز گزارش داد: «تنها چند روز پس از تلاش شی‌جین پینگ، رئیس‌جمهور چین و جو بایدن برای کاهش تنش‌ها با برگزاری یک نشست مجازی و نخستین گفت‌وگوی مفصل آنها از زمان روی کار آمدن بایدن، تصمیم ایالات متحده برای اعزام نکردن دیپلمات‌ها، سرزنشی علیه شی جین ‌پینگ خواهد بود. کنشگران (فعالان حقوق بشر) و اعضای کنگره از هر ۲ حزب، دولت بایدن را تحت فشار قرار داده‌اند تا این رویداد را به صورت دیپلماتیک تحریم کند، آن هم با توجه به اینکه دولت ایالات متحده، چین را به انجام نسل‌کشی علیه گروه‌های قومی در سین کیانگ متهم می‌کند؛ موضوعی که پکن آن را رد می‌کند».

Page Generated in 0/0205 sec