printlogo


کد خبر: 240500تاریخ: 1400/8/29 00:00
تعلیق پروژه تطهیر آل‌سعود در ورزش و ماجرای خرید نیوکاسل
افشای رشوه سعودی‌ها

رضا نصیری: «نیوکاسل» از چند ماه گذشته به اسم رمزی تبدیل شده که فوتبال را از ماهیت پاکش دور کرده و باعث حملات متعددی به این باشگاه با‌قدمت شده است. دلیل این هجمه، انتقال مالکیت آن به رژیم آل‌سعود و به صورت مشخص محمد بن‌سلمان، ولیعهد این کشور است. 
وقتی از بن‌سلمان صحبت می‌شود، خواه‌ناخواه پرونده قتل وحشتناک «جمال خاشقجی» خبرنگار منتقد آل‌سعود در سال 2018 در ذهن مخاطبان متبلور می‌شود. البته این تنها جنایت ولیعهد عربستان به شمار نمی‌آید؛ جنگ با یمن و جنایت‌های چندین ساله علیه این کشور و کشتار مردم بی‌دفاع، پرونده سنگین‌تری از قتل و کشتار را برای این شاهزاده سعودی تشکیل داده است. 
پروژه «نیوکاسل» به عنوان اسم رمزی برای بن‌سلمان است که وظیفه تطهیر چهره زشت او را در محافل بین‌المللی بر عهده دارد. اما به نظر می‌رسد هزینه‌های چند صد میلیون دلاری شاهزاده متکبر و متجاوز سعودی به نتیجه نرسیده است. 
 
* هزینه‌های چند صد میلیون دلاری آل‌سعود در ورزش بی‌فایده بود
با وجود گذشت بیش از چند ماه از مالکیت نیوکاسل توسط شرکت سرمایه‌گذاری سعودی که در رأس آن محمد بن‌سلمان قرار دارد، هنوز این باشگاه نتوانسته وظیفه اساسی خود را انجام دهد. دلیل اصلی این هجمه سنگین، پرونده‌های قتل و غارت بن‌سلمان است. سازمان‌های حقوق بشر از همان ابتدا بشدت این انتقال مالکیت را محکوم کردند، چون فردی پشت این قضایاست که در کارنامه‌اش انواع و اقسام جنایت‌ها را انجام داده و صلاحیت باشگاه‌داری ندارد. 
با این وجود، بن‌سلمان موفق شد با لابی‌های متعدد و رشوه‌های هنگفت، رضایت ‌گری هافمن، رئیس سازمان لیگ برتر انگلیس را کسب کند تا انتقال مالکیت به صندوق سرمایه‌گذاری سعودی انجام شود. 
 
* ابعاد جدید رشوه بن‌سلمان برای مالکیت نیوکاسل
اکنون با گذشت چند ماه از مالکیت سعودی‌ها در نیوکاسل، همچنان ابعاد جدیدی از فساد و رشوه برای خرید این باشگاه انگلیسی از سوی محمد بن‌سلمان فاش می‌شود. اولیور هولت، خبرنگار نشریه «دیلی‌میل» انگلیس گزارشی علیه بن‌سلمان با عنوان «قاتل، زن‌ستیز، دشمن هنرمندان و اهالی رسانه» نوشت. 
وقتی این مقاله در یکی از معتبرترین نشریه‌های جهان منتشر شد، بن‌سلمان ساکت ننشست و یکی از مزدوران مجازی‌اش را فرستاد تا پاسخ این خبرنگار انگلیسی را بدهد. 
 
متهم ردیف اول قتل «جمال خاشقجی» حامی بن‌سلمان شد!
ماجرا زمانی جذاب‌تر شد که هفته قبل شخصی در حمایت از بن‌سلمان، پاسخ خبرنگار نشریه دیلی‌میل را در فضای توئیتر داد که نقش مستقیم در قتل «جمال خاشقجی» داشته و یکی از متهمان ردیف اول است؛ «سعود القحطانی» مزدور بن‌سلمان است که وظیفه تطهیر چهره ولیعهد سعودی در فضای مجازی را دارد. این فرد بشدت به خبرنگار دیلی‌میل تاخت و او را یک نژادپرست نامید که چشم مالکیت عرب‌ها در انگلیس را ندارد. 
 
* رسوایی بزرگ و استعفای رئیس سازمان لیگ برتر انگلیس
حمایت این فرد سعودی از بن‌سلمان، هفته گذشته واکنش‌های متعددی را در فضای توئیتر داشته است. بسیاری از کاربران، وی را متهم ردیف اول در پرونده «قتل خاشقجی» دانسته و حمایت این فرد معلول‌الحال از بن‌سلمان را رسوایی بزرگ برای سعودی‌ها دانستند. 
واکنش‌ها و فشارها بعد از دفاع القحطانی از بن‌سلمان آنقدر زیاد بود که تحمل‌ناپذیر نشان می‌داد. موج هجمه‌ها به گری هافمن، رئیس سازمان لیگ برتر انگلیس هم به اوج رسید. هافمن شخصی بود که با وجود مخالفت‌های گسترده با انتقال مالکیت نیوکاسل به آل‌سعود، اما با پافشاری‌اش این انتقال را انجام داد. 
اکنون رسانه‌های معتبر انگلیس از جمله دیلی‌میل و اسکای اسپورت از استعفای گری هافمن از ریاست سازمان لیگ برتر به خاطر فشارهای گسترده در این زمینه خبر داده‌اند. 
 
* تعلیق پروژه تطهیر آل‌سعود
گزارش‌ها حاکی از آن است که رئیس بهترین لیگ فوتبال دنیا در پشت پرده از بن‌سلمان رشوه دریافت کرده تا انتقال مالکیت نیوکاسل را به صندوق سرمایه‌گذاری سعودی انجام دهد و به خاطر این رسوایی در کمتر از 18 ماه تصمیم گرفته تا از سمتش استعفا کند. 
اعتراض‌های گسترده سازمان‌های حقوق بشری و مقاله‌های متعدد علیه بن‌سلمان باعث شده تا رئیس سازمان لیگ برتر از شریک قاتل و جنایتکارش جدا شود و استعفا را به شرمساری ترجیح دهد. با استعفای رئیس سازمان لیگ برتر انگلیس به نظر می‌رسد پروژه سلب مالکیت نیوکاسل از قبل سرعت بیشتری خواهد گرفت و این ۲ رسوایی بزرگ در هفته اخیر، پروژه عظیم آل‌سعود برای تطهیر چهره زشتش را با خطر جدی مواجه می‌کند. 

Page Generated in 0/0066 sec