printlogo


کد خبر: 240514تاریخ: 1400/8/29 00:00
ابهامات خرید کمپ خلیج‌فارس

کمپ خلیج‌فارس (هتل‌آپارتمان شهرزاد)، املاکی است در منطقه پارس جنوبی که سال 1390 توسط دست‌اندرکاران شرکت ملی گاز ایران (مجتمع پارس جنوبی) با قیمت حدود 226 میلیارد ریال خریداری شده است. 
نکات و ابهاماتی درباره این ملک و ترتیب معاملات و اسناد و وضعیت حال حاضر آن از روز نخست مطرح بوده که در ادامه مطلب به آنها اشاره می‌شود.
1- قبل از شرکت ملی گاز ایران، مشتری این ملک پتروشیمی آریا ساسول بوده که با قیمتی بسیار پایین‌تر از قیمت خریداری شده توسط شرکت ملی گاز با فروشنده به توافق رسیده بود ولی در نهایت به علت یکسری ملاحظات از خرید آن منصرف می‌شود. 
بعد از آن، شرکت ملی گاز درخواست خرید ملک را می‌دهد و کارشناسان دادگستری بوشهر قیمت را حدود همان قیمت توافق شده آریا ساسول با صاحب ملک ارزیابی می‌کنند که مورد پذیرش فروشنده قرار نمی‌گیرد و هیأت‌مدیره مجتمع نیز موضوع را منتفی اعلام می‌کند. 
2- بعد از گذشت فقط 2 ماه، مجددا کارشناسی ملک مذکور انجام می‌شود که ارزش ملک به حدود 2 برابر افزایش پیدا می‌کند! مسؤولان مربوط نیز تصمیم بر خرید می‌گیرند. در نهایت مجوز خرید هتل‌آپارتمان با قیمت جدید معادل 226 میلیارد ریال صادر و با پیش‌پرداخت 186 میلیارد ریال معامله قطعی می‌شود. 
3- دیوان محاسبات کشور سال 1391 پرونده خرید هتل‌آپارتمان را بررسی کرده و پس از انجام ۲ مرحله کارشناسی ملک، در نهایت طی توافقنامه‌ای مکتوب با فروشنده به مبلغ اصلاحی 165 میلیارد ریال به توافق می‌رسد. همچنین با حکم دیوان، اعضای هیات‌مدیره به کسر حقوق محکوم می‌شوند. حال این پرونده باید به هیات بدوی تخلفات وزارت نفت ارجاع می‌شد که موضوع کن لم یکن می‌شود. 
4- اکنون در سال 1400 هستیم و 10 سال از موضوع گذشته است. دلار هزار و چندصد تومانی زمان این معامله، سر به حدود 27 هزار تومان رسانده و فروشنده که طبق توافق شکل گرفته در آن زمان باید مازاد مبلغ دریافتی را عودت داده و انتقال سند را نیز به انجام می‌رسانده، از هر دوی این موارد سر باز‌ زده است. 
از مسؤولان وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران درخواست می‌شود موضوع را بررسی و ابهامات موجود را مرتفع کنند و مقصران احتمالی را مورد بازخواست قرار دهند.

Page Generated in 0/0053 sec