printlogo


کد خبر: 240524تاریخ: 1400/8/29 00:00
آمریکا برای ۲ جوان ایرانی متهم به دخالت سایبری در انتخابات این کشور جایزه تعیین کرد
فلاکت 10 میلیون دلاری

گروه سیاسی: وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای خبر از قرار گرفتن نام ۶ شخص و یک نهاد ایرانی به بهانه تلاش برای اثرگذاری بر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در فهرست تحریم‌ها داد و برای ارائه اطلاعات درباره 2 جوان حاضر در این لیست جایزه ۱۰ میلیون دلاری تعیین کرد. 
وزارت خزانه‌داری آمریکا پنجشنبه اعلام کرد اسامی چند شخص و یک شرکت ایرانی را به بهانه دخالت در انتخابات آمریکا در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد دفتر کنترل دارایی‌های این نهاد آمریکایی اسامی ۶ شخص ایرانی و یک نهاد را به دلیل آنچه «تلاش برای اثرگذاری بر انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا» خوانده شده، در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. در بیانیه خزانه‌داری آمریکا آمده است: «ایالات‌متحده نفوذهای سایبری توسط کنشگران تحت حمایت دولت‌ها، از جمله کنشگران ایرانی را شناسایی کرده است. این کنشگران، به دنبال ایجاد تفرقه و تضعیف اعتماد رأی‌دهندگان به روند انتخاباتی آمریکا بودند. این افراد همچنین اقدام به انتشار اطلاعات جعلی در شبکه‌های اجتماعی کرده و ایمیل‌های تهدیدآمیز و ویدئوهای قلابی ارسال کردند».
«والی آدیمو» معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت: «خزانه‌داری به مقابله با تلاش‌ها برای زیر سوال بردن سلامت انتخابات آمریکا ادامه خواهد داد. اقدام امروز، تعهد دولت آمریکا به پاسخگو کردن کنشگران تحت حمایت دولت که در تلاش برای تضعیف اعتماد عمومی به روندهای انتخاباتی هستند را مورد تأکید قرار می‌دهد». آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هم درباره این تحریم‌ها گفت: «تحریم کنشگران سایبری ایرانی، نشان‌دهنده تلاش جمعی وزارت خزانه‌داری، وزارت خارجه و اف‌بی‌آی است. دولت آمریکا علیه کسانی که دنبال دخالت در سلامت انتخابات ما هستند اقدامی قاطعانه انجام داد». وی در ادامه این بیانیه تصریح کرد: «دولت آمریکا با انجام این اقدام نشان داد ما کنشگران تحت حمایت دولت را بابت تلاش در جهت تضعیف اعتماد عمومی به روندهای انتخاباتی و نهادهای آمریکا پاسخگو خواهیم کرد». بر این اساس سجاد کاشیان، سیدمحمدحسین موسی‌کاظمی، حسین اکبری، مصطفی سرمدی، سیدمهدی هاشمی و محمدباقر شیرین‌کار و شرکت ایمن‌نت پاسارگاد در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند. 
بر اساس این گزارش، سیدمحمدحسین موسی کاظمی ۲۴ ساله و سجاد کاشیان ۲۷ ساله متهم هستند اطلاعات محرمانه انتخاباتی ایالات‌متحده را از دست‌کم یک وبسایت انتخاباتی ایالتی دریافت کرده‌اند و با دیگر افراد برای انتشار اطلاعات نادرست به‌ منظور تضعیف اعتماد آمریکایی‌ها به روند انتخابات توطئه کرده‌اند. وزارت خزانه‌داری آمریکا برای ارائه اطلاعات درباره این 2 نفر جایزه ۱۰ میلیون دلاری تعیین کرد. مقامات آمریکایی روز پنجشنبه به خبرنگاران گفتند هیچ مدرکی دال بر تاثیر هر یک از این فعالیت‌های هکری بر نتایج انتخابات وجود ندارد. در کیفرخواست منتشر شده، هکر‌های ایرانی برای انتشار اطلاعات نادرست درباره انتخابات به شبکه کامپیوتری یک شرکت رسانه‌ای آمریکایی که نامی از آن برده نشده است دسترسی پیدا کرده‌اند. طبق این کیفرخواست، توطئه آنها با مداخله اف‌بی‌آی و شرکت مذکور خنثی شده است. در این کیفرخواست همچنین گفته شده است این هکر‌ها پیام‌هایی را به اعضای جمهوری‌خواه کنگره آمریکا و اعضای ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا ارسال کرده‌اند. آنها خود را اعضای یک گروه راست افراطی (پسران مفتخر) معرفی کرده بودند. طبق این کیفرخواست آنها سعی کردند به داده‌های مربوط به ثبت‌نام رای‌دهندگان از ۱۱ وبسایت دولتی دسترسی پیدا کنند و در یک مورد موفق شدند داده‌هایی را از یک وبسایت دولتی دانلود کنند که حاوی اطلاعاتی درباره ۱۰۰ هزار رای‌دهنده ثبت شده بود. این کیفرخواست نشان می‌دهد چگونه ۲ هکر مستقر در ایران یک کارزار هدفمند و هماهنگ را برای از بین بردن اعتماد به یکپارچگی روند انتخاباتی ایالات‌متحده و ایجاد اختلاف بین آمریکایی‌ها به راه انداختند. 
 
* سابقه یک ادعای قدیمی
این نخستین اتهام آمریکا به ایران برای دخالت در انتخابات سال گذشته آمریکا نیست. دولت بایدن در گزارشی که اسفندماه سال گذشته منتشر شد، ایران را در کنار روسیه به تلاش برای اثرگذاری بر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا متهم کرده بود. واشنگتن مدعی شده بود چین به‌رغم انجام برخی بررسی‌ها برای دخالت در انتخابات آمریکا فعالیتی در آن جهت انجام نداده است. در بیانیه‌‌ای که دفتر «مدیر اطلاعات ملی» آمریکا آن زمان منتشر کرد، تأکید شده بود هنگامی که یک دولت خارجی قصد دخالت در انتخابات آمریکا را دارد حق مردم آمریکاست که از کل حقیقت باخبر شوند. دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا هم قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، ماه نوامبر در گزارشی ادعای مشابهی مطرح کرده و دولت‌های ایران، روسیه و چین را به تلاش برای دخالت در انتخابات متهم کرده بود. 
 
* خطیب‌زاده: این تحریم از سر استیصال است
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان به تحریم‌های جدید آمریکا واکنش نشان داد. سعید خطیب‌زاده‌ درباره تحریم‌های جدید ایالات‌متحده علیه ۶ فرد و یک نهاد ایرانی به بهانه واهی مداخله در انتخابات آمریکا، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران تلاش‌های جدید تحریمی آمریکا را در ادامه سیاست شکست‌خورده فشار حداکثری ترامپ و اقداماتی از روی استیصال و فاقد مشروعیت دانسته و محکوم می‌کند. وی تاکید کرد: این نوع فرافکنی‌ها از سوی دولت آمریکا که خود سابقه طولانی مداخله در کشورهای مختلف به اشکال و انحای مختلف را دارد، بی‌اساس و در راستای فریب افکار عمومی این کشور ارزیابی می‌شود. 

Page Generated in 0/0069 sec