printlogo


کد خبر: 240525تاریخ: 1400/8/29 00:00
پاسخ دیوان محاسبات به ادعای خلاف واقع رئیس سازمان اداری و استخدامی
گزارش غلط نتیجه بی‌تجربگی
دیوان محاسبات پیگیر سامانه حقوق و مزایا بوده و اطلاعاتش را هم در آن ثبت کرده است

گروه اقتصادی: میثم لطیفی، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با حضور در یک برنامه تلویزیونی گفت: در قانون برنامه ششم توسعه مقرر شده است تمام دستگاه‌های اجرایی مشمول ماده ۲۹ قانون برنامه ششم، اطلاعات مربوط به حقوق و مزایای خود را در سامانه‌ای تا سال ۹۶ وارد کنند ولی تاکنون این اتفاق نیفتاده است. 
رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور گفت: ۱۵۱ دستگاه اصلی در سامانه احصا شده است که ۱۷ دستگاه هیچ اطلاعاتی وارد نکرده و ۴۰ دستگاه هم بالای ۸۰ درصد وارد کرده‌اند. دیتا سنتری که برای این سامانه در نظر گرفته شده است شاید ظرفیت‌های لازم را برای اینکه همه دستگاه‌ها یک‌دفعه وارد این سامانه شوند، نداشته باشد، البته دستگاه‌ها به مرور طی این ماه‌ها وارد شده‌اند. 
وی گفت: نهاد ریاست‌جمهوری اطلاعات را تقریبا خوب وارد کرده است ولی تا کامل شدن فاصله دارد. مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات شرایط خوبی ندارند و الان اطلاعاتی نداریم. از صندوق کار‌آفرینی امید هیچ اطلاعاتی نداریم. در گمرک اطلاعات کمی داریم. از سازمان حسابرسی و بانک مرکزی تقریبا اطلاعات زیادی نداریم. سازمان خصوصی‌سازی، سازمان غذا و دارو و برخی دانشگاه‌های دولتی، بخشی از پارک‌های علم و فناوری و بعضی از زیرمجموعه‌های وزارت ورزش نیز اطلاعات را وارد نکرده‌اند. 
پیرو این اظهارات، دیوان محاسبات درباره سامانه ثبت حقوق و مزایا (موضوع ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه) جوابیه‌ای صادر کرد که به شرح زیر است. 
جناب آقای لطیفی، معاون محترم رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما مورخ 27/8/1400 مطالبی درباره عدم ثبت اطلاعات دیوان محاسبات کشور در سامانه حقوق و مزایای کارکنان مطرح کرد که در این باره به منظور ایجاد شفافیت، تنویر افکار عمومی و در راستای رسالت مردم‌پایگی این دیوان، موارد ذیل تبیین می‌شود:
1- با شکل‌گیری حقوق‌های غیرمتعارف در سال 1395 و به منظور پایش جامع نظام حقوق و مزایای پرداختی در کشور و در راستای تحقق عدالت، دیوان محاسبات کشور از طراحان و پیشنهاددهندگان سامانه حقوق و مزایای کارکنان (موضوع ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه) بوده است. 
2- از ابتدای تصویب ماده قانونی مذکور، دیوان محاسبات کشور در راستای وظایف ذاتی و قانونی خود، لزوم راه‌اندازی سامانه حقوق و مزایا را از دولت پیگیری نموده است. متعاقبا با یک سال تأخیر نسبت به حکم قانونی مذکور و با پیگیری مجدد شورای دستگاه‌های نظارتی، سازمان اداری و استخدامی کشور، در سال 1396 متولی راه‌اندازی سامانه مذکور گردید که این سامانه از اردیبهشت 1397 عملیاتی شده است. 
3- از زمان راه‌اندازی سامانه مذکور و به ‌رغم وجود نواقص متعدد در آن، دیوان محاسبات کشور نسبت به ثبت حقوق و مزایای کارکنان خود از ابتدای سال 1397 اقدام نموده است. 
4- دیوان محاسبات کشور در اجرای مفاد حکم تبصره یک ماده قانونی مذکور، ضمن رصد و پایش حقوق و مزایای کارکنان دستگاه‌های اجرایی ثبت شده در سامانه، ضمن احصای مشکلات و ایرادات سامانه و اعلام آن به سازمان اداری و استخدامی کشور، نسبت به پیگیری تخلفات انجام شده در پرداخت‌های انجام شده، اقدام نموده است. 
5- در اجرای حکم تبصره 20 ماده واحده قانون بودجه سال 1400، دیوان محاسبات کشور نسبت به ارسال لیست حقوق و مزایای تمام کارکنان خود به خزانه‌داری کل کشور اقدام نموده است. 
6- آقای لطیفی در اظهارات خود، بدون آگاهی از تعداد واقعی دستگاه‌های اجرایی و کارکنان آنان، صرفا نسبت به ارائه عملکرد تعدادی از 151 دستگاه اجرایی اظهارنظر نموده‌اند. با توجه به ثبت بخشی از عملکرد تعداد 4728 دستگاه اجرایی در سامانه، انتخاب گزینشی دستگاه‌ها بدون اطلاع دقیق، امری ناصواب است. 
7- سازمان اداری و استخدامی کشور باید نسبت به انجام تکالیف قانونی معوق خود مبنی بر لزوم تدوین نظام پرداخت حقوق و مزایای کارکنان و رفع مشکلات سامانه مذکور، اقدام می‌نمود تا دستگاه‌های اجرایی در ثبت و بارگذاری اطلاعات خود دچار سردرگمی و مشکلات عدیده نشوند. 
8- دیوان محاسبات کشور عالی‌ترین مرجع نظارت مالی کشور بوده و با توجه به جایگاه رفیع آن در قانون اساسی و به عنوان پاسدار بیت‌المال، بر این باور است که رعایت قوانین و مقررات توسط دستگاه‌های اجرایی، مستلزم تبعیت دستگاه‌های نظارتی از این قوانین است و در این راستا، این دیوان همواره نسبت به رعایت قوانین و مقررات ابلاغی، پیشتاز بوده است. 
با عنایت به مراتب موصوف و اقدامات انجام شده توسط این دیوان، اظهارنظرهای خلاف واقع، آن هم توسط رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، باعث تشویش اذهان عمومی بوده و جای تأسف، تأمل و تعجب دارد و تخریب دستگاه‌های نظارتی کشور با اظهارات نادرست و غیرآگاهانه در رسانه ملی، امری مذموم و ناپسند است. 
در پایان یادآور می‌شود راهبرد دیوان محاسبات کشور در نظارت بر دستگاه‌های اجرایی، مصداق فرمایش مقام معظم رهبری مدظله‌العالی است که فرمودند: 
«دیــوان محاســبات بایــد بــا کمـال دقـت و شـجاعت و بـدون هـراس از عکـس‌العمـل‌هـای احتمالـی، بـر دسـتگاه‌هـا نظـارت و مراقبـت و در کار آنهـا موشـکافی کنـد و بـا تـوکل بـه خـدا و بـدون خسـتگی بـه فعالیـت‌های خـود ادامـه دهـد».

Page Generated in 0/0034 sec