printlogo


کد خبر: 240537تاریخ: 1400/8/30 00:00
رسانه‌ها و مخالفان سیاسی حزب حاکم ترکیه سقوط لیر و تورم شدید را فرصتی برای کنار گذاشتن اردوغان از قدرت می‌بینند
احزاب ترکیه: انتخابات فوری

گروه بین‌الملل: ادامه سونامی ارزی و تورم افسارگسیخته در ترکیه، جامعه و رسانه‌های این کشور را به شکلی بی‌سابقه در مقابل دولت تحت فرمان رجب طیب اردوغان قرار داده است. 
بسیاری از روزنامه‌های ترکیه به ‌رغم سانسور شدید اردوغانی، حزب حاکم عدالت و توسعه را مقصر اصلی وخامت اوضاع اقتصادی معرفی می‌کنند. در ۲ روز گذشته مطبوعات مستقل یا وابسته به احزاب مخالف «آک پارتی» یا «پان‌‌ترک‌ها» به پوشش ویژه تظاهرات کارگری ازمیر و همچنین صف‌های بی‌پایان مردم این کشور برای نان ارزان(اعانه‌ای) پرداختند. 
طبق گزارش رویترز، ۲ هشتگ «دلار ۱۱ لیر» و «انتخابات فوری» توسط کاربران ترکیه‌ای در شبکه‌ توئیتر ترند شد. روزنامه مستقل جمهوریت، با سابقه‌ترین نشریه دوران مدرن ترکیه که از ابتدای بحران اقتصادی تعارف را با دولت کنار گذاشته است، دیروز تیتری بسیار تند روی جلد برد و نوشت: «هم مردم را خفه کردند، هم لیره را!» این روزنامه همچنین از گران شدن بنزین خبر داد. 
نشریه سوزجو نیز با انتشار افزایش آمار خانواده‌های فقیر ترکیه تیتر زد: «اگر ژاپن الگوی دولتمردان باشد، باید خودکشی کنند!» یکی از روزنامه‌های ملی‌گرای ترکیه به نام ملی‌گازته نیز با دهن‌کجی به اردوغان که منکر بحران معیشتی در جامعه ترکیه شده است، تیتر زد: «89 درصد مردم: بحران وجود دارد!»
نشریه کرکوسز نیز به پوشش ویژه «صف بلند برای نان بیات 1 لیری» پرداخت و نوشت: شهروندان ترکیه با مدرک لیسانس فیزیک، زباله‌گردی می‌کنند. نارضایتی اجتماعی و تظاهرات ضددولتی در شرایط گرانی و تورم، رهبران احزاب اپوزیسیون را هم در انتقاد نسبت به عملکرد حزب حاکم و رئیس‌جمهور تشجیع کرده و اغلب آنها خواهان برگزاری انتخابات فوری شده‌اند. 
حتی «علی باباجان» متحد پیشین اردوغان و معاون سابق نخست‌وزیر که اخیرا با حمایت «عبدالله گل» رئیس‌جمهور و رهبر پیشین حزب حاکم دست به ایجاد تشکیلاتی برای رقابت با «آک پارتی» زده، شمشمیر را برای کاخ آک‌سارای از رو بسته و به روزنامه ینی‌چاغ گفته است: «حکومت کنترل امور را از دست داده است!»
«کمال قلیچ‌دار اوغلو» دبیرکل حزب جمهوری‌خواه خلق و رهبر معنوی اپوزیسیون در پارلمان ترکیه هم در پیامی توئیتری خطاب به رئیس‌جمهور نوشت: «اردوغان! فورا انتخابات!»
رهبر اصلی‌ترین رقیب حزب حاکم عدالت و توسعه همچنین در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «خبر ترک» باز هم درخواستش برای برگزاری انتخابات زودهنگام را تکرار کرد. به گفته او، پیشنهاد رجب طیب اردوغان برای کاهش نرخ بهره به منظور تقویت صادرات و سرمایه‌گذاری در ترکیه نشان داد او «کاملا از واقعیت جدا شده است» چرا که مردم ترکیه خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام هستند. قلیچ‌دار اوغلو گفت: «دیگران برای ۵۰ تا ۱۰۰ سال آینده برنامه‌ریزی می‌کنند و ما حتی نمی‌توانیم بگوییم فردا چه اتفاقی خواهد افتاد. دولت خواهان این است که بعد از درست کردن اقتصاد وارد انتخابات شود. این کاملا زاییده تخیل آنهاست». 
خانم «مرال آکشنر» رهبر «حزب خوب» یکی دیگر از احزاب اپوزیسیون هم با تاختن به عملکرد اردوغان مدعی شد او «اعتبار و پول ما را از بین برد».  سیاستمدار ترک افزود: «اگر این عمد باشد، خیانت آشکار است اما اگر نتیجه بی‌کفایتی باشد، مشخص است چه باید کرد؛ باید با بردن کشور به سوی انتخابات در اسرع وقت جلوی این رسوایی گرفته شود». 
روز جمعه هزاران نفر در ازمیر ترکیه در اعتراض به گرانی، تورم و سقوط ارزش پول ملی تظاهرات کردند. این تظاهرات بعد از آن رخ داد که ارزش واحد ملی پول ترکیه (لیر) در برابر دلار در سراشیبی سقوط قرار گرفت و بر اساس گزارش‌های روز جمعه، به کمترین سطح تاریخی یعنی 91/10 لیر در برابر ۱ دلار رسید. 
***
    سندروم خرید ملک در ترکیه؛ لاکچری‌بازی یا سردرگمی؟     
اوضاع نابسامان اقتصاد ترکیه دست از سر این کشور برنمی‌دارد و به اذعان اردوغان این وضعیت دست کم تا سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت. از زمان شیوع ویروس کرونا تورم و رکود اقتصادی ترکیه آغاز شده و نفس اقتصاد این کشور را بریده است. تا پایان ماه اکتبر تورم ترکیه به 8/19 درصد رسید که فاصله قابل توجهی از تورم ۱۱ درصدی اکتبر سال قبل دارد. 
به گزارش ایسنا، با آنکه این روزها از اقتصاد ترکیه اخبار خوبی به گوش نمی‌رسد، لیر هر روز ارزش خود را از دست می‌دهد، بیکاری در این کشور روزافزون شده، گردشگری ۶۵ درصد کاهش یافته، ۳۵ درصد قیمت خانه در ترکیه مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌شود و خریداران تا 3 سال حق فروش ملک را ندارند، ایرانی‌ها باز هم به دلایل نامعلوم در ماه گذشته با خرید ۱۲۶۵ خانه در این کشور بزرگ‌ترین گروه خریداران ملک در ترکیه لقب گرفتند.

Page Generated in 0/0050 sec