printlogo


کد خبر: 240538تاریخ: 1400/8/30 00:00
سعودی و امارات مشتری جاسوس‌افزارهای اسرائیلی

رژیم سعودی علاوه بر استفاده از نرم‌افزار اسرائیلی پگاسوس، از دیگر برنامه‌های جاسوسی ساخت رژیم صهیونیستی نیز برای سرکوب مخالفانش بهره می‌برد. طبق جدیدترین افشاگری روزنامه گاردین، گروهی از پژوهشگران مقیم کانادا، شواهد جدیدی را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد حکومت عربستان و چند رژیم استبدادی دیگر از برنامه اسرائیلی «کاندیرو» برای هدف قرار دادن منتقدان خود در سراسر جهان سوءاستفاده می‌کنند. به نوشته تارنمای سعودی لیکس، محققان یک شرکت امنیت اینترنتی اسلواک مستقر در مونترال کانادا گزارشی منتشر کرده‌اند از ارتباط بین حملات علیه وبسایت‌های برجسته در خاورمیانه و انگلیس و شرکت اسرائیلی کاندیرو که اسرارآمیزترین شرکت جنگ الکترونیک رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود تا جایی که حتی اخیرا در لیست سیاه ایالات متحده قرار گرفته است. 
وبسایت سعودی لیکس نوشت، این گزارش که توسط محققان مستقر در مونترال از یک شرکت امنیت اینترنتی در اسلواکی منتشر شده، ارتباط بین حملات علیه وبسایت‌های برجسته در خاورمیانه و انگلیس و شرکت اسرائیلی کاندیرو که اسرارآمیزترین شرکت جنگ الکترونیک در اسرائیل است را نشان می‌دهد. 
کاندیرو و دیگر نرم‌افزار مربوط «‌ان‌اس‌او» (موسوم به پگاسوس)، محصولات یک شرکت جاسوسی شناخته شده اسرائیلی هستند که پس از آنکه دولت «جو بایدن» در اقدامی نادر آنها را به جاسوسی علیه منافع امنیت ملی آمریکا متهم کرد، به لیست سیاه آمریکا افزوده شدند. 
یک روزنامه اسرائیلی نیز بتازگی فاش کرده بود که کاندیرو با عربستان سعودی و امارات معامله کرده است. 
یک شرکت امنیت اینترنتی اسلواکی اطلاعات جدیدی درباره به اصطلاح «حملات حفاری آب» منتشر کرده که یک راهبرد برای حمله به رایانه است. در چنین حملاتی، کاربران جاسوس‌افزار، بدافزاری را علیه تارنماهای معمولی راه‌اندازی می‌کنند به منظور جذب خوانندگان یا کاربرانی که کاربر بدافزار آنها را هدف مورد علاقه می‌داند. 
حملات پیچیده به کاربر مخرب اجازه می‌دهد ویژگی‌های افرادی را که از سایت بازدید کرده‌اند، از جمله نوع مرورگر و سیستم عاملی که استفاده می‌کنند، تعیین کند. 
محققان بر این باورند بر خلاف بدافزار اسرائیلی «ان‌اس‌او» به نام پگاسوس که تلفن‌های همراه را آلوده می‌کند، بدافزار کاندیرو رایانه‌ها را آلوده می‌کند. محققان دریافتند سایت‌هایی که هدف شناخته شده برای این نوع حمله بودند شامل «میدل ایست‌آی» یک وبسایت خبری در لندن بوده است. میدل ایست‌آی در بیانیه‌ای این حملات را محکوم کرد. 
 
* فرود پرواز ریاض در فرودگاه بن‌ گوریون
خبرنگار شبکه اسرائیلی کان فاش کرد یک جت شخصی از مبدا شهر ریاض به فرودگاه بین‌المللی بن گوریون در تل‌آویو پرواز کرده و در آن نشسته است. 
ایتال بلومنتیل، روز جمعه گزارش داد این جت شخصی از نوع «بمباردیه چلنجر 350» ساخت کانادا ابتدا از فرودگاه ریاض به امان، پایتخت اردن پرواز کرده و از آنجا راهی فلسطین اشغالی شده و در فرودگاه بن گوریون به زمین نشسته است. اگرچه نهادهای رسمی تاکنون این موضوع را تایید نکرده‌اند اما عدم تکذیب آن بویژه توسط سعودی‌ها می‌تواند به منزله صحت آن باشد. 
ماه گذشته نیز رسانه‌های صهیونیستی از نخستین پرواز مستقیم از خاک عربستان به فلسطین اشغالی و فرود در فرودگاه بن گوریون خبر داده بودند. این پرواز توسط شرکت هواپیمایی جت ایرلاین امارات انجام شد و مبدأ پرواز ریاض، پایتخت عربستان بود. به گزارش روزنامه اورشلیم‌پست، به رغم عدم وجود خطوط رسمی پروازهای تجاری میان عربستان و فلسطین اشغالی به دلیل عدم روابط رسمی میان رژیم‌های سعودی و صهیونیستی، آغاز پروازهای هوایی گامی مهم در عادی‌سازی روابط‌شان محسوب می‌شود، بویژه اینکه بن‌سلمان، ولیعهد سعودی بعد از عادی‌سازی روابط رژیم تل‌آویو با امارات، بحرین، سودان و مراکش، اقدام به باز کردن آسمان عربستان به روی اسرائیلی‌ها کرده است؛ موضوعی که با انتقاد شدید گروه‌های مقاومت و ملت فلسطین مواجه شده و ملت فلسطین آن را خیانت بزرگ عربستان به فلسطین و مسأله فلسطین می‌دانند. 
البته رابطه مخفی میان تل‌آویو و ریاض در همه سطوح امنیتی، نظامی و اقتصادی از چند سال پیش فاش شده و حتی شواهد جدی وجود دارد که بن‌سلمان در نخستین ماه‌های ولایتعهدی‌اش در حکومت عربستان، مخفیانه به فلسطین اشغالی پرواز کرده و با مقامات صهیونیست دیدار کرده بود. 
پس از امضای توافق سازش میان امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی، عطش رژیم آل‌سعود نیز برای سازش با این رژیم و رابطه علنی با تل‌آویو بیشتر شده، به حدی که بارها مقامات این رژیم از ابراز علاقه خود برای برقراری رابطه با اشغالگران فلسطین سخن گفته‌اند. 
اخیرا یک رسانه اسرائیلی به نقل از منابع آگاه سعودی خبر داد گام‌های مهمی در راستای به رسمیت شناختن اسرائیل توسط عربستان سعودی و عادی‌سازی روابط با آن برداشته خواهد شد و بزودی شاهد برقراری روابط ریاض با اسرائیل خواهیم بود. تحولات اخیر در پرونده روابط عربستان و رژیم صهیونیستی بیانگر وجود نشانه‌هایی درباره عادی‌سازی قریب‌الوقوع میان ریاض و تل‌آویو است.

Page Generated in 0/0175 sec