printlogo


کد خبر: 240539تاریخ: 1400/8/30 00:00
دور دنیا

شورش در جریان اعتراضات ضدمحدودیت‌های کرونایی در هلند
به گزارش روزنامه «فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ»، اعتراضات علیه محدودیت‌های جدید کرونایی در شهر رتردام هلند به خشونت کشیده شد. پلیس هلند با استفاده از فشار آب و تیر هوایی با اعتراضات خشونت بار به محدودیت‌های تازه علیه کرونا در شهر رتردام به مقابله برخاست. معترضان به سمت نیروهای پلیس سنگ و آتش پرتاب کرده و خودروهای پلیس را به آتش کشیدند. صدها معترض در رتردام جمع شده بودند تا خشم خود را از طرح مجوز عبور واکسینه‌ها و ممنوعیت آتش‌بازی در شب سال نو نشان بدهند. دولت هلند هفته گذشته با افزایش دوباره آمار مبتلایان به کرونا، محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌ای را برای ۳ هفته در این کشور برقرار کرده است. سخنگوی پلیس به خبرگزاری رویترز گفته است: «پلیس هم تیر هوایی شلیک کرده و هم تیر مستقیم، چرا که شرایط خطرناک شده بود». در پی این درگیری‌ها در رتردام وضعیت فوق‌العاده اعلام و ایستگاه اصلی شهر بسته شد. ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نشان می‌دهد معترضان در یکی از مراکز خرید اصلی شهر به پلیس سنگ پرتاب می‌کنند. در تصاویر دیگری خودروهای پلیس دیده می‌شود که در آتش می‌سوزند. دولت هلند شنبه گذشته بعد از آنکه تعداد مبتلایان تازه این کشور به بالاترین حد از آغاز همه‌گیری رسید، محدودیت‌های تازه‌ای را برای مهار گسترش ویروس اعلام کرده است. محدودیت‌های تازه به این معناست که مغازه‌ها و رستوران‌ها باید زودتر تعطیل شوند و رویدادهای ورزشی نیز بدون حضور تماشاگر و پشت درهای بسته انجام می‌شود. بعد از اعلام این محدودیت‌ها، معترضان در لاهه با پلیس درگیر شدند. معترضان در رتردام نیز با طرح دولت برای صدور مجوز عبور افراد واکسینه یا افرادی که بعد از ابتلا بهبود یافته‌اند، اعلام مخالفت کرده‌اند. 
***
عراق بخشی از توافق آبراهام نخواهد شد
وزیر خارجه عراق در اجلاس امنیتی بحرین با سوالی درباره احتمال عادی‌سازی روابط بغداد با صهیونیست‌ها مواجه شد. «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق که به منامه پایتخت بحرین سفر کرده است، در اجلاس «گفت‌و‌گوی منامه» حضور یافت و در این نشست سخنرانی کرد. این مقام ارشد عراق در بخشی از سخنرانی خود بر موضع دولت این کشور برای تقویت روابط با همه کشورهای منطقه و تلاش عراق برای کمک به برطرف کردن اختلافات میان کشورهای منطقه تاکید کرد. وزیر خارجه عراق در بخشی از سخنرانی خود در منامه به برگزاری مذاکرات ایران و عربستان سعودی به میزبانی بغداد با حضور مقام‌های ارشد ۲ کشور اشاره کرد. بعد از پایان سخنرانی فؤاد حسین، او در میزگردی با حضور وزرای خارجه بحرین و اردن شرکت کرد و به سوالات مجری و برخی حاضران اجلاس جواب داد. باراک راوید، خبرنگار ارشد وبگاه صهیونیستی «واللا» در اجلاس امنیتی منطقه‌ای «گفت‌و‌گوی منامه» از وزیر خارجه عراق درباره احتمال الحاق این کشور به توافق عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی سوال کرد و پرسید «آیا امکان پیوستن عراق به توافق آبراهام وجود دارد؟» که فؤاد حسین پاسخ داد: «سوال این بود که آیا انتظار این وجود دارد که بزودی عراق بخشی از توافقات آبراهام خواهد شد؟ اگر بخواهم کوتاه پاسخ بدهم، جوابش «نه» است. این یک موضوع بسیار سخت است و دلایل زیادی دارد، البته من اینجا نیستم که درباره دلایلش توضیح بدهم اما جواب به این سوال، «نه» است». 
***
واکنش شدید مسکو به مداخله‌جویی آمریکا در انتخابات ۲۰۲۴ روسیه
طرح ارائه‌شده از سوی ۲ نماینده کنگره آمریکا برای به رسمیت نشناختن نتایج انتخابات ۲۰۲۴ ریاست‌جمهوری روسیه در صورت پیروزی ولادیمیر پوتین، با واکنش گسترده مقام‌های روس مواجه شده است. مقام‌های بخش‌های اجرایی و قانونگذاری روسیه، به ارائه این طرح در کنگره آمریکا اعتراض کرده و آن را نمونه بارز مداخله در امور داخلی کشور خود خواندند. استیو کوئن و جو ویلسون، ۲ نماینده کنگره آمریکا، طرحی را به کنگره ارائه کردند که در آن خواسته شده است در صورتی که پوتین در انتخابات سال ۲۰۲۴ نامزد شده و به پیروزی برسد، این پیروزی به رسمیت شناخته نشود. دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرد طرح ارائه‌شده به کنگره آمریکا درباره انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ روسیه، ابتکاری غیرقابل قبول است. وی افزود: این طرح یک بار دیگر به جهان نشان می‌دهد آمریکا به طور رسمی در امور داخلی کشورهای دیگر مداخله می‌کند. ویاچسلاو  ولودین رئیس دومای روسیه نیز اعلام کرد: طرح ارائه‌شده به کنگره آمریکا درباره به رسمیت نشناختن پیروزی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در انتخابات سال ۲۰۲۴ حاکی از انتخاب صحیح مردم روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۸ به نفع پوتین است. 
***
جریان حکمت ملی عراق: طرح صدر برای تشکیل دولت غیرممکن است
جریان حکمت ملی عراق دیروز به امکان تشکیل دولت این کشور طبق شروط مطرح شده توسط رهبر جریان صدر واکنش نشان داد. به گزارش سایت شفق نیوز، رحیم العبودی، یکی از رهبران جریان حکمت ملی عراق خاطرنشان کرد آنچه مقتدا صدر، رهبر جریان صدر درباره تشکیل دولت اکثریت مطرح کرده، صراحتا بسیار بعید است بویژه که این شروط در زمان مناسب خود مطرح نشده و در حال حاضر قابل دسترس بودن فراکسیون‌ها و نهادهای سیاسی بعید است. وی در ادامه افزود: وضعیت کنونی بحرانی است و عراق پیامدهای امنیتی، سیاسی و اقتصادی بسیاری را پشت سر می‌گذارد و توافق بر سر تشکیل دولت آتی بر اساس اکثریت غیرممکن است و امکان اجرای آنچه مقتدا صدر مطرح کرده نه‌تنها بعید بلکه غیرممکن است. پیش‌تر مقتدا صدر از مجموعه شروطی برای تشکیل دولت خبر داد. رهبر جریان صدر پنجشنبه گذشته در یک نشست خبری تصریح کرد: «ملت خواستار اعلام نتایج انتخابات و تشکیل سریع دولت هستند و ما برای تشکیل دولت اکثریت ملی در عراق تلاش می‌کنیم». رهبر جریان صدر عراق از کسانی که می‌خواهند در دولت بعدی مشارکت داشته باشند، خواست اشخاص فاسد منتسب به خود را مورد بازخواست قرار دهند.

Page Generated in 0/0049 sec