printlogo


کد خبر: 240541تاریخ: 1400/8/30 00:00
ققنوس مقاومت یمن سر برآورده است

حسین محمدی‌اصل*: این روزها یمن، قلب تپنده تحولاتی بسیار مهم است که نوید تولدی بزرگ در منطقه غرب آسیا را می‌دهد. سرزمینی که تاریخ و آیات و روایات اسلامی، نگاه‌ها را متوجه تمدن آن می‌کند، اکنون در یک ‌قدمی رسیدن به نقطه‌ای است که دولتی تاریخ‌ساز در آن بنا نهاده شود. 
فتح قریب‌الوقوع تمام مناطق استان راهبردی مأرب و پاکسازی بیش از 70 درصد الحدیده در سواحل غربی این کشور به دست نیروهای مقاومت مردمی یمن، به منزله شکست سنگین عربستان سعودی در میدان نبرد با مردمی است که سال‌های متمادی است از آب آشامیدنی و غذای سالم محرومند و خون‌شان به دست ارتش‌های سعودی و اماراتی ریخته می‌شود. آزادسازی مأرب، تاریخ جنگ را به ۲ قسمت قبل و بعد از آن تقسیم خواهد کرد و انصارالله پس از این پیروزی بزرگ، به همه مؤلفه‌های یک دولت قابل توجه در منطقه دست پیدا می‌کند. 
مأرب و الحدیده کانون‌های استراتژیک انرژی (نفت و گاز) و منابع و مخازنی هستند که موجبات حمایت مالی و پشتیبانی از یک دولت مستقل را فراهم می‌آورند و بزودی با اخراج قطعی نیروهای سعودی از شهر الخوخه در الحدیده و پاکسازی کامل اطراف مأرب، همه چیز به پایان می‌رسد و عربستان سعودی به خاک خودش بازمی‌گردد، با این تفاوت که پس از این شکست، باید به یمنی‌ها امتیاز بدهد تا سرزمین‌هایی را که ریاض در نبرد با ملت یمن از دست داده، بازگردانند و در صورت عدم امتیازدهی آل‌سعود به مقاومت یمن حتی ممکن است بخش بزرگی از خاک سعودی‌ها به دولت جدید یمن الحاق شود و این یعنی یک زلزله بزرگ در کاخ شاه سعودی که روزی مدعی فتح تمام یمن برای اعمال فشار بر مردم این سرزمین بود. 
عربستان سعودی دیگر وضعیت قبل را ندارد، با امارات عربی متحده به مشکلات متعدد خورده و راه‌شان در یمن هم تا حدود زیادی از یکدیگر جدا شده است. آمریکایی‌ها مدعی هستند عدم حمایت امنیتی و مالی آنها، موجب سردرگمی ریاض در بیابان‌های یمن شده است و گویی بایدن هم علاقه‌ای به تداوم حمایت از ریاض در قبال مقاومت یمنی‌ها ندارد. 
آمریکایی‌ها شیر عربستان سعودی را دوشیده‌اند و حال برای امتیازگیری بیشتر، این کشور را در میدان یمن تنها خواهند گذاشت. یکی از اشتباهات بزرگ عربستان سعودی به رسمیت‌ شناختن عاملی به نام رژیم صهیونیستی در روابط بین دولت‌های عرب حاشیه خلیج‌فارس بود، زیرا صهیونیست‌ها پس از برقراری روابط با دولت‌شهرهای کوچک عرب و استفاده از ظرفیت‌های آنها، ریاض را فراموش کردند و امروز آنچه به دور جدید عرب‌گرایی صهیونیستی مشهور بود، وجود خارجی ندارد و تنها نفوذ صهیونیست‌ها در دولت‌های عرب منطقه رشد پیدا کرده است. 
یمن به سمت تشکیل یک دولت مقاوم و بزرگ در شمال یمن و در همسایگی سعودی‌ها می‌رود و بعدها اماراتی‌ها نیز مجبور به ترک خاک این کشور هستند، زیرا اگر بنا بر عدم حضور عربستان در خاک یمن باشد، سعودی‌ها با امتیازدهی به دولت مقاومت یمن، سر سلاح‌های‌شان را به سمت سرزمین‌هایی می‌چرخانند که اماراتی‌ها به دنبال اشغال آنها هستند و بزودی بازپس‌گیری سرزمین‌های اشغال ‌شده از اماراتی‌ها نیز کلید خواهد خورد. 
* کارشناس مسائل غرب آسیا
 

Page Generated in 0/0062 sec