printlogo


کد خبر: 240557تاریخ: 1400/8/30 00:00
کارشناس محیط‌زیست و بحران‌های محیطی در گفت‌و‌گو با «وطن امروز» هشدار داد
فرونشست زمین، زنگ خطری برای اکو سیستم اصفهان

کارشناس محیط‌زیست و بحران‌های محیطی گفت: اصفهان ستون‌ محور فلات مرکزی ایران است و اگر با ادامه کمبود منابع آبی دچار مشکل شود ترکش آن به سایر استان‌ها چون یزد، چهارمحال‌وبختیاری، خوزستان و تهران هم خواهد رسید. 
محمدرضا محبوب‌فر خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از دشت‌های اصفهان به دلیل از بین رفتن منابع آب زیرزمینی در جاه‌هایی بین 2 تا 5 متر فرونشست کرده است که ادامه چنین پدیده شومی بی‌تردید اکوسیستم منطقه را به هم می‌ریزد.
وی ادامه داد: تا زمانی که رویکرد مقامات متولی و مسؤولان منابع آبی کشور توجه به سد‌سازی و بی‌توجهی به مدیریت منابع آب‌های زیرزمینی و سطحی باشد بی‌تردید مشکلات آبی در کل جغرافیای ایران بویژه فلات مرکزی حل نخواهد شد، چرا که هم‌اکنون 90 درصد نقشه جغرافیای کشور کم‌آب دیده می‌شود. 
 محبوب‌فر تصریح کرد: از آنجا که کمبود منابع آبی اغلب استان‌های کشور را با تنش مواجه کرده است، بنابراین توجه به مدیریت منابع آب‌های زیرزمینی و سطحی در دولت جدید باید بدرستی انجام شود تا از برداشت آب‌های زیرزمینی ممانعت شود. علاوه بر این هر گونه اقدامی در راستای سد‌سازی باید متوقف شد. 
کارشناس محیط‌زیست اظهار داشت: علاوه بر این، حرکت در مسیر صرفه‌جویی آب باید مدنظر قرار گیرد و اقدامات لازم در این زمینه به کار گرفته شود، چرا که اکنون 90 درصد منابع آبی کشور در بخش کشاورزی با تکنولوژی قدیمی و به صورت غرقابی انجام می‌شود، در چنین شرایطی باید با حرکت در مسیر مدرنیزه کردن مصرف آب کشاورزی از هدررفت آن جلوگیری شود. 
وی ادامه داد: پرت منابع آبی به دلیل کهنه و فرسوده بودن تجهیزات انتقال آب دیگر موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا حدود 30 درصد آب در کشور به دلیل تأسسیات فرسوده آبرسانی هدر می‌رود. 

Page Generated in 0/0049 sec