printlogo


کد خبر: 240563تاریخ: 1400/8/30 00:00
اخبار

کاهش بهای نفت به زیر 80 دلار
برداشت از ذخایر نفت از سوی آمریکا و چین باعث کاهش قیمت نفت و سقوط آن به زیر ۸۰ دلار در هر بشکه شد. قیمت نفت در بازارهای جهانی هفته گذشته با کاهش همراه بود. این کاهش قیمت بیش از هر چیز به برداشت از ذخایر نفت آمریکا و چین برای کنترل قیمت طلای سیاه و فرآورده‌های نفتی بازمی‌گردد. با نزدیک شدن به تعطیلات پایان سال میلادی، تقاضا برای بنزین افزایش داشته و این موضوع در کنار افزایش قیمت نفت، رشد قیمت بنزین را نیز به دنبال داشته است. از همین رو رئیس‌جمهوری آمریکا دستور آزادسازی ذخایر استراتژیک نفت (SPR) را صادر کرد؛ موضوعی که در آینده می‌تواند قیمت طلای سیاه را بیش از پیش افزایش دهد. چین نیز هفته گذشته اعلام کرد قصد دارد از ذخایر نفتی خود برداشت کند. این تصمیم بعد از آن گرفته شد که اعضای اوپک پلاس اعلام کردند تغییری در روند افزایش عرضه نفت به بازار ندارند. از سوی دیگر، افزایش شمار مبتلایان به کرونا در اروپا زمزمه‌های قرنطینه سراسری در برخی کشورهای قاره سبز را بیشتر کرده است؛ موضوعی که می‌تواند باعث کاهش تقاضای نفت و افت قیمت‌ها در این بازار شود. این عوامل سقوط 1/4 درصدی قیمت نفت برنت در جریان معاملات هفته گذشته را رقم زد. نفت برنت که معاملات خود را هفته گذشته با ۸۲ دلار و ۱۷ سنت در هر بشکه آغاز کرده بود، در پایان معاملات روز جمعه به ۷۸ دلار و ۸۹ سنت در هر بشکه رسید. نفت شاخص آمریکا نیز از ۸۰ دلار و ۷۹ سنت با کاهش 3/6 درصدی، ۷۵ دلار و ۹۴ سنت در هر بشکه معامله شد. 
***
افزایش مناسبات تجاری ایران  و برزیل
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: تراز تجاری ایران و برزیل با صادرات محصولات کشاورزی و نفتی برابر می‌شود. محمدجواد عسکری در تشریح سفر به برزیل در راستای افزایش مناسبات گفت: در این سفر به منظور افزایش تعاملات نشستی با حضور معاون، رئیس کمیسیون کشاورزی و تعدادی از نمایندگان تاثیرگذار حوزه اقتصاد و کشاورزی مجلس سنای برزیل برگزار شد. نماینده مردم داراب و زرین‌دشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در نشست مشترک برگزار شده مقرر شد در راستای تهاتر و متناسب‌سازی تراز تجاری ۲ کشور ایران و برزیل اقدامات جدی شود، ادامه داد: در تراز تجاری ایران و برزیل اختلاف بسیار زیادی وجود دارد که مقرر شد این اختلاف با استفاده از صادرات محصولات خشکبار مانند انجیر، کشمش، پسته، مویز، بادام و زعفران و در کنار آن محصولاتی مانند نفت خام، گازوئیل، کود اوره، نیترات و محصولات پتروشیمی کاهش داده شود تا به نقطه تعادل برسیم. نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه مقرر شده است در راستای تبادل تجارب، متخصصان بخش کشاورزی ایران و برزیل به ۲ کشور اعزام شوند، افزود: در راستای منافع مشترک ۲ کشور تفاهمنامه همکاری منعقد می‌شود و در این زمینه نیز بزودی وزیر کشاورزی و رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس سنای برزیل به ایران سفر می‌کنند. وی خاطرنشان کرد: در این سفر مقرر شد در زمینه آب، شیلات، محیط‌زیست، دامپروری و منابع طبیعی از ظرفیت‌ها ۲ کشور ایران و برزیل برای توسعه همه‌جانبه روابط و تبادلات استفاده شود. 
***
کاهش قیمت یورو و رشد اندک دلار
هر دلار در صرافی‌های بانکی روز گذشته با ۱۸۲ تومان افزایش به ۲۶ هزار و ۸۵۱ تومان رسید اما قیمت فروش یورو با ۲۶۷ تومان کاهش به ۳۰ هزار و ۶۹۳ تومان رسید. دیروز همچنین قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۳۱۹ تومان و نرخ خرید هر یورو ۳۰ هزار و ۸۶ تومان اعلام شد. علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۵۵۱ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و ۷۹۲ تومان بود. این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۳۰ هزار و ۴۵ تومان و نرخ فروش آن ۳۰ هزار و ۳۱۷ تومان اعلام شد. همچنین در سامانه نیما در معاملات روز شنبه، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۷۲۳ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۳ هزار و ۶۱۵ تومان معامله شد.
***
نهایی شدن طرح مجلس برای مانع‌زدایی از صنعت برق
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: طرح مانع‌زدایی از صنعت برق با ۶ سرفصل درباره انرژی‌های تجدیدپذیر در حال نهایی شدن است. مالک شریعتی دیروز در افتتاحیه ششمین کنفرانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: به دنبال خاموشی‌های تابستان امسال کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی مصمم به ارائه طرحی برای مانع‌زدایی از صنعت برق شد. وی ادامه داد: طرح تدوین شده پس از نهایی شدن در کمیسیون برای تایید نهایی به صحن علنی مجلس ارسال و سپس اجرایی خواهد شد. عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این طرح ۶ سرفصل مخصوص انرژی‌های تجدیدپذیر دارد. شریعتی یکی از موارد این طرح را تکلیف صنایع در بحث احداث ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی با حداقل هزارمگاوات از محل انرژی‌های تجدید‌پذیر اعلام کرد و گفت: تلاش برای اجرایی و دائمی شدن بند «ز» تبصره ۱۵ است تا به صورت سالانه تا ۵ سال یک درصد برق مشترکان صنایع از محل انرژی‌های تجدید‌پذیر تامین شود. وی استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید را یکی دیگر از راهکارها برشمرد که مورد تاکید جدی قرار خواهد گرفت. 

Page Generated in 0/0300 sec