printlogo


کد خبر: 240570تاریخ: 1400/8/30 00:00
وال‌استریت‌ژورنال ادعا کرد هکرهای ایرانی در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته آمریکا به شرکت بزرگ رسانه‌ای آمریکایی نفوذ کرده بودند
رخنه در ساختار پوشالی

گروه سیاسی: یک روزنامه آمریکایی مدعی شد هکرهای ایرانی سال 2020 در جریان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، به سیستم‌های رایانه‌ای یک شرکت رسانه‌ای بزرگ آمریکایی که ده‌ها روزنامه را در سراسر ایالات متحده منتشر می‌کند، نفوذ کرده بودند تا درباره این انتخابات اطلاعات نادرست منتشر کنند. 
روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» به نقل از منابعی که آنها را افراد آشنا به موضوع خوانده، این ادعا را مطرح کرد که هکرهای ایرانی سال گذشته به سیستم‌های رایانه‌ای شرکت «لی اینترپرایزز» یک شرکت رسانه‌ای بزرگ آمریکایی که ده‌ها روزنامه را در سراسر ایالات متحده منتشر می‌کند، به عنوان بخشی از تلاش گسترده‌تر برای انتشار اطلاعات نادرست درباره انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا نفوذ کرده بودند. وزارت دادگستری آمریکا نیز روز پنجشنبه مدعی شده بود هکرها در پاییز ۲۰۲۰ به سیستم‌های دیجیتال یک شرکت رسانه‌ای ناشناس نفوذ کرده و نحوه ایجاد محتوای اخبار نادرست را آزمایش کرده بودند. 
طبق گزارش این روزنامه آمریکایی، منابع مذکور روز جمعه این شرکت را «لی اینترپرایزز» یک شرکت سهامی عام که دفتر مرکزی آن در شهر «دونپورت» ایالت آیووا قرار دارد و یکی از بزرگ‌ترین روزنامه‌های زنجیره‌ای در ایالات متحده است، شناسایی کردند. دادستان‌ها گفتند دفتر تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی) به شرکت ناشناس درباره نفوذ هشدار داده بود. به ادعای آنها، یک روز پس از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر، هکرها سعی کردند به سیستم شرکت رسانه‌ای بازگردند اما موفق نشدند. سند اتهام فدرال در این پرونده نشان نمی‌دهد هکرها موفق به انتشار اطلاعات جعلی تحت برندهای خبری شرکت رسانه‌ای ناشناس شده باشند. به نوشته وال‌استریت ژورنال، سخنگو و مدیران این شرکت به درخواست‌ها برای اظهارنظر پاسخ ندادند. وزارت دادگستری آمریکا هم از اظهارنظر خودداری کرد. 
این گزارش در حالی منتشر شد که وزارت دادگستری آمریکا پنجشنبه هفته‌ گذشته با اشاره به ۲ شهروند ایرانی، آنان را به تلاش برای اثرگذاری بر انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ ایالات متحده متهم کرد. این وزارتخانه مدعی شد ۲ شهروند ایرانی در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تلاش کردند اعتماد رأی‌دهندگان به نظام انتخاباتی این کشور را خدشه‌دار کنند. رسانه‌های آمریکایی هم با انتشار تصاویر این 2 شهروند ایرانی گزارش دادند کیفرخواست برای این ۲ نفر به نام‌های «سید‌محمدحسین موسی‌کاظمی» و «سجاد کاشیان» در یک دادگاه فدرال در منهتن نیویورک تنظیم شده و روز پنجشنبه از آن رونمایی شد. همچنین در همین راستا وزارت خزانه‌داری آمریکا ساعاتی قبل‌ از آن، این ۲ شهروند را به همراه ۴ شهروند دیگر و یک شرکت ایرانی در فهرست تحریم‌ها قرار داد. 
«والی آدیمو» معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت: «خزانه‌داری به مقابله با تلاش‌ها برای زیر سوال بردن سلامت انتخابات آمریکا ادامه خواهد داد. اقدام امروز، تعهد دولت آمریکا به پاسخگو کردن کنشگران تحت حمایت دولت را که در تلاش برای تضعیف اعتماد عمومی به روندهای انتخاباتی هستند، مورد تأکید قرار می‌دهد». آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هم درباره این تحریم‌ها گفت: «تحریم کنشگران سایبری ایرانی، نشان‌دهنده تلاش جمعی وزارت خزانه‌داری، وزارت خارجه و اف‌بی‌آی است. دولت آمریکا علیه کسانی که دنبال دخالت در سلامت انتخابات ما هستند اقدامی قاطعانه انجام داد». وی در ادامه این بیانیه تصریح کرد: «دولت آمریکا با انجام این اقدام نشان داد ما کنشگران تحت حمایت دولت را بابت تلاش در جهت تضعیف اعتماد عمومی به روندهای انتخاباتی و نهادهای آمریکا پاسخگو خواهیم کرد». بر این اساس، سجاد کاشیان، سیدمحمدحسین موسی‌کاظمی، حسین اکبری، مصطفی سرمدی، سیدمهدی هاشمی و محمدباقر شیرین‌کار و شرکت ایمن‌نت پاسارگاد در فهرست تحریم‌ها قرار گرفتند. پیش از این نیز اسفند سال گذشته رئیس‌جمهور آمریکا در گزارشی ایران را در کنار روسیه به تلاش برای اثرگذاری بر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا متهم کرده بود. 

Page Generated in 0/0050 sec