printlogo


کد خبر: 240608تاریخ: 1400/9/1 00:00
اخبار

رئیسی: آمار صادرات مناطق آزاد تأسف‌برانگیز و نگران‌کننده است
رئیس‌جمهور گفت: باید تحول جدی در مناطق آزاد و ویژه تجاری و اقتصادی ایجاد شود و این مناطق به اهداف اصلی تشکیل خود بازگردند. حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی دیروز یکشنبه در نخستین جلسه شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی در دولت سیزدهم با تاکید بر اینکه مناطق آزاد باید به مرکز صادرات، رونق تولید و ارتباطات مالی تبدیل شوند، گفت: معمولا در آمار مربوط به صادرات از مناطق آزاد، بخش انرژی را هم محاسبه می‌کردند، در حالی‌ که صادرات انرژی ارتباطی به این مناطق ندارد، لذا گزارش ارائه شده درباره آمار پایین صادرات غیرنفتی از این مناطق بسیار تاسف‌برانگیز و نگران‌کننده است و در این زمینه باید تحول جدی ایجاد شود.  رئیس‌جمهور افزود: مناطق آزاد از ظرفیت و امکان مناسبی برای رونق تولید، افزایش صادرات و اشتغال‌زایی برخوردار هستند و از همسایگی این مناطق با کشورهای همسایه می‌توان برای صادرات استفاده کرد.  رئیسی با تاکید بر افزایش سهم مناطق آزاد در صادرات، خاطرنشان کرد: باید سهم صادرات از ۲ درصد به حداقل ۴ درصد افزایش یابد و در این زمینه مناطق آزاد از نقش مهمی برخوردار هستند. وی با بیان اینکه برخی مناطق آزاد از تولید و صادرات فاصله گرفته و عمدتا به مرکز واردات بی‌رویه تبدیل شده‌اند، خاطرنشان کرد: مناطق آزاد نباید مرکز واردات بی‌رویه کالا بویژه کالاهایی که مشابه آنها در کشور تولید می‌شود، باشند. رئیس‌جمهور افزود: بعضی از مناطق آزاد در کنار دریا قرار دارند و می‌توانند نقش مهمی در رونق اقتصاد دریا داشته باشند. همچنان که ارتباط برخی کشورهای اروپایی با دریا بسیار کمتر از کشورمان است اما ۵۰درصد از تولید ناخالص ملی آنها از طریق دریا انجام می‌شود.  رئیسی تصریح کرد: دستیابی به جایگاه تاثیرگذار اقتصادی نیازمند انجام اقدامات جهشی است و در این راستا توجه به اقتصاد دیجیتال، ارتباطات مرزی و رونق صنعت و اقتصاد گردشگری بسیار تاثیرگذار است.  وی گفت: امیدوارم در دوره جدید با استفاده از تجربیات گذشته، اقدام متفاوتی در مناطق آزاد انجام شود و این مناطق به پشتوانه جدی برای کشور، کارآفرینان و تولید در کشور تبدیل شوند و شاهد جهش جدی به طرف اهداف مهم اقتصادی، اقتصاد مقاومتی، تولید و افزایش صادرات غیرنفتی باشیم.  رئیس‌جمهور از دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی خواست راه‌های برون‌رفت از موانع شتاب در توسعه فعالیت مناطق آزاد را شناسایی و راهکارهای لازم را در این زمینه اتخاذ و اجرایی کند. 
***
رئیس سازمان برنامه و بودجه:
باید ۵۳۵ هزار میلیارد تومان اصل و سود اوراق دولت قبل را بپردازیم
رئیس سازمان برنامه و بودجه در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: تا سال ۱۴۰۵ دولت باید ۵۳۵ هزار میلیارد تومان اصل و سود اوراق دولت قبل را پرداخت کند. سیدمسعود میرکاظمی افزود: دولت سیزدهم تاکنون بیشتر از آنکه اوراق بفروشد، اوراق تسویه کرده است. 
***
وزارت نیرو فرمول جدید قیمت‌گذاری را به‌مجلس ارائه کرد
نماینده مجلس شورای اسلامی درباره فرمول جدید محاسبه تعرفه‌گذاری گفت: وزارت نیرو فرمولی برای محاسبه تعرفه‌گذاری اعلام کرده و کمیته نیرو در کمیسیون انرژی مسؤول بررسی بیشتر در این رابطه شده است. علیرضا ورناصری افزود: اگر به‌دنبال اصلاح روش و الگوی مصرف برق و واقعی کردن قیمت انرژی هستیم، باید همه این فرآیند چندگانه مورد بررسی قرار گیرد. تعرفه‌گذاری پلکانی برای بخش خانگی و انتهای زنجیره مصرف مناسب و اثرگذار است.  راهکارهای مختلفی وجود دارند که می‌توان برای بهینه‌سازی مصرف برق از آنها استفاده کرد تا به این واسطه قیمت‌ها واقعی شوند. اکنون حدود 70 درصد مردم جامعه از الگوی مصرف استفاده می‌کنند اما همچنان با افت برق و کمبود سوخت مواجه هستیم. این موضوع نشان‌دهنده وجود دلایل متعددی در بالا رفتن مصرف برق است. عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اختصاص یارانه‌های پنهان انرژی به دهک‌های بالای جامعه گفت: طبق اعلام مرکز آمار ایران، جمعیت کشور حدود 82 میلیون نفر است و میزان افرادی که از یارانه دولتی استفاده می‌کنند حدود 77 میلیون نفر می‌شود، یعنی طبق آمار بیش از 95 درصد مردم کشور از یارانه استفاده می‌کنند. سوال اینجاست آیا همه این افراد نیازمند هستند؟ عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: نباید در نظام ‌یارانه‌ای همه خانواده‌ها یکسان درنظر گرفته شوند؛ به‌طور مثال مشترکانی که از انرژی بیشتری استفاده می‌کنند، از یارانه بیشتری نیز بهره‌مند می‌شوند. در این فرآیند هم باید به اقشار کم‌درآمد جامعه توجه داشت تا عدالت برقرار شود. وی با بیان اینکه تعرفه‌گذاری پلکانی افزایشی، راهکاری است که می‌تواند جلوی تخصیص یارانه‌های پنهان را بگیرد، افزود: مشترکان پرمصرف بیشترین استفاده را از برق می‌برند اما کمترین هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند و باید جلوی آن گرفته شود.  ورناصری با اشاره به بررسی طرح اصلاح تعرفه‌گذاری پلکانی در مجلس گفت: با توجه به اینکه قرار است برنامه هفتم توسعه بزودی به مجلس داده شود، سیاست‌های ‌یارانه‌ای و تعرفه‌ای اصلاح می‌شود؛ نمایندگان مجلس در قانون بودجه 1400 نیز این موضوع را تاکید کردند و در مرحله اول تاکنون نیز وزارت نیروی دولت سیزدهم فرمولی برای محاسبه تعرفه‌گذاری اعلام کرده و کمیته نیرو در کمیسیون انرژی مسؤول بررسی بیشتر در این رابطه شده است.

Page Generated in 0/0209 sec