printlogo


کد خبر: 240620تاریخ: 1400/9/1 00:00
کشف جسد 102 محصل بومی مدارس تحت اداره دولت فدرال به یک رسوایی بزرگ بدل شده است
کودک‌کشی به سبک آمریکایی

گروه بین‌الملل: کشف بقایای جسد بیش از 100 کودک و نوجوان محصل سرخپوست در ایالت نبراسکا که به احتمال زیاد بخشی از آنان توسط مسؤولان آمریکایی وقت قتل‌‌عام شده‌اند، ایالات متحده را نیز مانند همسایه شمالی‌اش درگیر پرونده جنایت سازمان‌یافته علیه بومیان در قرن‌های نوزدهم و بیستم میلادی کرد. به گزارش روزنامه گاردین، گروهی از محققان در قالب گروه موسوم به پروژه دیجیتال آشتی مدرسه سرخپوستان جنووای ایالت نبراسکا، در یک مدرسه شبانه‌روزی مخصوص کودکان بومی، 102 جسد کشف کردند. 
بقایای این اجساد در مدرسه‌ای بدنام که طی سال‌های ۱۸۸۴ تا ۱۹۳۴ توسط دولت فدرال آمریکا اداره شده و از بابت اعمال شاقه و مجازات‌های بی‌رحمانه شهرت داشت، به منزله تایید جنایت سازمان‌یافته حاکمان سفیدپوست آمریکا علیه وارثان ساکنان کهن و اصلی قاره آمریکاست. 
این مهم‌ترین یافته گروه تحقیقاتی مزبور است که در قالب یک پروژه مشارکتی میان دانشگاه نبراسکا- لینکلن (UNL)، بنیاد مدرسه سرخپوستان جنووای آمریکا و نوادگان و نمایندگان ۵ قبیله نبراسکا از سال 2017 فعالیت می‌کند. 
به گفته محققان این گروه، اسامی ۱۰۲ دانش‌آموز فوت شده از منابعی شامل بایگانی‌های روزنامه‌ها و خبرنامه‌های مدرسه پیدا شده  است. این محققان همچنین گفتند اسناد رسمی هنگام بسته شدن این مدرسه از بین برده یا پراکنده شده است. 
«مارگارت جیکوبز» استاد تاریخ دانشگاه UNL و مدیر مشترک این پروژه اظهار کرد شاید برخی اسامی تکراری باشد اما احتمالا آمار تلفات مربوط به این مدرسه که هزاران دانش‌آموز دیگر متعلق به بیش از ۴۰ قبیله را در تاریخ ۵۰ ساله‌اش پذیرش کرد، خیلی بیشتر است. قرار است اسامی بعد از رایزنی با رهبران قبایل و بعد از خاتمه یافتن تلاش‌ها برای ردیابی بستگان در قید حیات فوت‌شدگان منتشر شود. 
جیکوبز به نشریه محلی اوماها ورلد هرالد گفت: «این بچه‌ها در مدرسه جان باختند. آنها شانس رفتن به خانه را پیدا نکردند. من فکر می‌کنم نوادگان شایسته دانستن اینکه چه اتفاقی برای اجدادشان افتاده، هستند».
برخی دانش‌آموزان ۴ تا ۲۲ ساله بر اثر تصادف، غرق شدن یا تیراندازی و در یک مورد بر اثر برخورد با یک قطار باری جان خود را از دست دادند اما بیشتر آنها بر اثر بیماری مردند. سل و ذات‌الریه در سیستم مدارس فدرال سرخپوستان که در دهه ۱۸۶۰ با هدف آموزش زبان انگلیسی به جوانان قبایل سرخپوست ایجاد شدند، رایج بود. 
خبرنگار شبکه آرتی از نبراسکا در این باره گزارش داد: «این دانش‌آموزان به روش‌های مختلف جان خود را از دست داده‌اند. متاسفانه برخی از آنها بر اثر بیماری‌‌هایی چون سل و ذات‌الریه جان باخته‌اند، تعدادی از آنها غرق شده‌اند و حتی به بدن برخی از آنها شلیک شده است. هنوز علت مرگ دیگر دانش‌آموزان مشخص نیست و تحقیقات در این باره ادامه دارد. اجساد این دانش‌آموزان در نزدیکی مدرسه کشف شده است. این دانش‌آموزان که از بومیان آمریکا بوده‌اند، از خانواده خود به زور جدا شده و آنها را مجبور به آموزش در این مدرسه کرده‌اند. این یک برنامه فدرال برای آموزش بومیان بوده است. یکی از ژنرال‌های ارتش آمریکا در آن زمان این مدرسه را بنا نهاد و تعجبی ندارد که شمار زیادی از دانش‌آموزان در آنجا جان باخته باشند. به نظر می‌رسد دولت آمریکا می‌خواهد همانند کشتار بومیان آمریکا در تاسکیگی روی این موضوع سرپوش بگذارد. آنها نمی‌خواهند این موضوع مستند شود و اسمی از عوامل مرگ این دانش‌آموزان در جایی برده شود اما این حادثه سال ۱۹۳۴ روی داده است».
مرگ دانش‌آموزان بومی تنها به نبراسکا در آمریکا محدود نمی‌شود. در کانادا نیز طی ماه‌های اخیر بیش از ۱۲۰۰ گور کشف شده که حاوی اجساد کودکان و نوجوانان سرخپوست بومی تحت اسارت برنامه‌های اصلاح بومیان دولت کانادا در ۲ قرن گذشته بوده است. کشف صدها جسد از این گورها یکی از عوامل فشار روی «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کاناداست که هنوز هیچ اقدام قانونی‌ای را برای برخورد با مسببان این جنایت‌های جمعی آغاز نکرده است. 
***
اعتراف معاون نیروی هوافضای آمریکا:
توان موشکی فراصوت ما به اندازه چین یا روسیه پیشرفته نیست
کمتر از یک ماه پس از شکست آمریکا در نخستین آزمایش موشک فراصوت، مقارن با آزمایش موشکی موفق چین که آمریکایی‌ها آن را «تاریخی» خوانده بودند و تنها ۳ روز پس از آزمایش موشکی مشابه موفق روسیه، یک ژنرال برجسته بخش هوافضای پنتاگون دست به اعترافی تلخ در این باره‌ زد. ژنرال «دیوید تامپسون» معاون بخش عملیات‌های فضایی در نیروی هوافضای ارتش ایالات متحده دیروز اعتراف کرد توانمندی‌های موشکی مافوق صوت آمریکا به اندازه چین یا روسیه پیشرفته نیست. این ژنرال 58 ساله که در عین حال مهم‌ترین فرمانده عملیاتی هوافضای پنتاگون در نیروی مشترک تازه تشکیل شده AFSPC محسوب می‌شود، در حاشیه همایش بین‌المللی امنیت هالیفاکس در کانادا، ابعاد تازه‌ای را از عقب افتادن کشورش در این حوزه از ۲ رقیب شرقی گشود و صریحا گفت آمریکا در توسعه جدیدترین و پیشرفته‌ترین تسلیحات هوافضا عقب مانده است.
 به گزارش تارنمای هیل، ارگان کنگره، این ژنرال ۴‌ستاره در مصاحبه‌ای در جریان نشست مزبور، عقب‌ماندگی کشورش از روسیه و چین را به طور بالقوه برای امنیت ملی آمریکا خطرناک دانست و توضیح داد: «ما باید خیلی سریع خودمان را برسانیم، چینی‌ها یک برنامه مافوق صوت باورنکردنی دارند. این یک تحول بسیار نگران‌کننده است و مشکل هشدار راهبردی را بسیار پیچیده می‌کند». 
موشک‌های مافوق صوت حداقل 5 بار بیشتر از سرعت صدا قادر به حرکت در جو هستند و به خاطر اینکه قادر به تغییر مسیر خود با سرعت خیلی بالا هستند، ردیابی و منهدم کردن آنها توسط رادارهای موجود غیرممکن است. برتری قدرت‌های شرق بر غرب در موشک‌های مافوق صوت از آن جهت موازنه هژمونی نظامی بین‌المللی فعلی را به نفع رقبای آمریکا به هم می‌زند که قدرت فضایی (ماهواره‌ای)، هوایی و دریایی غربی‌ها بر شرقی‌ها را تقریبا به طور کامل به چالش می‌کشد. به گفته تامپسون، موشک‌های مافوق صوت در حال تغییر قواعد بازی در حوزه دفاع و امنیت ملی هستند که این مانند مبارزه با گلوله برفی است. به طور معمول، شما می‌توانید پیش‌بینی کنید یک گلوله برفی زمانی که پرتاب می‌شود کجاست. با این حال، اگر پرتابه به سمت دیگری پرتاب شود، تشخیص آن دشوارتر است اما همچنان به شما برخورد خواهد کرد. او با اشاره به نوع دیگری از موشک‌های مافوق صوت گفت: «این کاری است که یک موشک هایپرگلاید انجام می‌دهد. شما دیگر آن قابلیت پیش‌بینی را ندارید. بنابراین هر شلیک [این موشک] از نوعی خاص، صرف نظر از اینکه به کجا می‌رود، اکنون یک تهدید بالقوه است». 
اعترافات معاون بخش عملیات‌های فضایی در نیروی هوافضای آمریکا پس از اظهارات هفته پیش ژنرال «لوید آستین» وزیر دفاع دولت بایدن است که گفت: «ما نگرانی‌هایی در این زمینه داریم. من نمی‌دانم آنها آن سلاح‌ها را آماده کرده‌اند یا نه اما در حال آزمایش آن سلاح‌ها هستند». در همین حال خبرگزاری اسپوتنیک با اشاره به اظهارات ژنرال تامپسون گزارش کرد در حال حاضر روسیه تنها کشوری است که موشک‌های مافوق صوت را به صورت کامل عملیاتی کرده است. «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه هفته گذشته در گزارشی به ولادیمیر پوتین خبر داد نیروی هوافضای این کشور با موفقیت از عرشه ناوچه «آدمیرال گورشاکوف» مستقر در دریای سفید موشک کروز مافوق صوت «زیکرون» را به هدف دریایی شلیک کرده است. 
در این گزارش خطاب به رئیس‌جمهور روسیه آمده است: «داده‌های تجهیزات ضبط نشان می‌دهد پرواز موشک مافوق صوت با مؤلفه‌های تعیین شده مطابقت داشته است. هدف با یک ضربه مستقیم منهدم شد». پیش از این روزنامه فایننشال تایمز به نقل از منابع اطلاعاتی گزارش داد چین تابستان امسال ۲ بار موشک مافوق صوت آزمایش کرده که دارای فناوری‌ای بودند که آمریکا در حال حاضر از آن برخوردار نیست. «تیلور فراول» کارشناس سیاست‌های چین در حوزه سلاح‌های هسته‌ای که او نیز از این آزمایش بی‌اطلاع بود، گفت: یک موشک مافوق صوت مجهز به کلاهک هسته‌ای می‌تواند به چین کمک کند سیستم‌های دفاع موشکی آمریکا را که برای نابودی موشک‌های بالستیک جدید طراحی شده است، جا بگذارد.

Page Generated in 0/0096 sec